کشف ساختارهای مخفی زیر سطح قطب جنوب بسیاری را شگفت‌زده کرده است!

کشف ساختارهای مخفی زیر سطح قطب جنوب بسیاری را شگفت‌زده کرد

در زیر سطح قطب جنوب ساختارهای زمین شناختی کشف شده‌اند که تاکنون اطلاعاتی در مورد آن‌ها وجود نداشت و بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهند که این ساختارها می‌توانند نقش مهمی در بالا رفتن سطح آب اقیانوس ها داشته باشند.

در زیر سطح قطب جنوب دنیایی پنهان شده که با وجود پیشرفت‌های تکنولوژیکی عصر حاضر و نقشه‌برداری‌های دقیق ماهواره‌ای از مناطق مختلف سیاره، تاکنون اطلاعاتی در مورد آن وجود نداشت.

مشکلاتی مانند انحراف مدارگردی ماهواره‌ها، دشواری‌های مربوط به کاوش مکان‌های عجیبی مانند جنوبگان و چالش‌های دیگر تا پیش از این امکان بررسی قسمت‌هایی از این قاره از بین برده بود، اما تیمی از دانشمندان اروپایی اخیرا موفق شده‌اند که از سد این چالش‌ها عبور کنند و ویژگی‌های ساختاری زیر سطح قطب جنوب را بیشتر مورد مطالعه قرار دهند.

نقشه‌برداری از زیر سطح قطب جنوب

نتایج تحقیقات دانشمندان در ژورنال “Geophysical Research Letters” به چاپ رسیده و اینطور که به نظر می‌رسد، در زیر لایه ضخیم یخی سطح جنوبگان، رشته کوه‌های عظیم و دره‌های وسیعی وجود دارد که صدها کیلومتر طول دارند؛ این پژوهشگران با استفاده از تجهیزات راداری نفوذ به یخ،‌ در قالب پروژه PolarGAP سازمان فضایی اروپا نتایج گزارش‌شده را به دست آورده‌اند.

کشف ساختارهای مخفی زیر سطح قطب جنوب بسیاری را شگفت‌زده کرده است!

شبیه‌سازی کوه‌ها و دره‌های زیر سطح قطب جنوب

اما بخش نگران‌کننده این کشف به بحث گرمایش زمین مربوط می‌شود؛ بر اساس گفته‌های دانشمندان، وقتی نرخ آب شدن یخ‌های این قاره بیشتر می‌شود، چنین ساختارهای زمین شناختی می‌توانند به عنوان کانال‌هایی طبیعی عمل کنند و به وارد شدن آب یخچال‌ها به مناطق اطراف و در نتیجه، افزایش سطح آب اقیانوس‌های جهان سرعت ببخشند.

کیت وینتر (Kate Winter)، سرپرست تحقیق منتشرشده در این رابطه می‌گوید که به دلیل نبود اطلاعات ماهواره‌ای در رابطه با منطقه مورد نظر در قطب جنوب، کسی نمی‌دانست که زیر لایه‌های یخی این قسمت از کره زمین چه خبر است، اما پس از بررسی‌های دقیق‌تر و به‌کارگیری تجهیزات جدید، نقش کوه‌ها و دره‌های کشف‌شده در منتقل شدن یخ ذوب‌شده یخچال‌ها به اقیانوس‌های سیاره مشخص شده است.

 

این اولین باری است که محققان جزئیات ساختاری سه دره عظیم پنهان‌شده در غرب قطب جنوب را مشخص می‌کنند؛ بزرگ‌ترین مورد در میان دره‌ها با نام “Foundation Trough” شناخته می‌شود که گفته شده با طول 350 و عرض 35 کیلومتر، این دره در نوع خود منحصر به فرد است. دو دره دیگر هم ابعادی کوچک‌تر دارند و گفته شده که کشف تیم وینتر کمک می‌کند که پیش‌بینی‌های دانشمندان در مورد تبعات محیط زیستی تغییرات آب و هورایی در آینده دقیق‌تر باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. اینا همش دروغه میخان مارو گمراه کنن

    • داداش گلم این چه گمراهی داره ما از اونجایی گمراه شدیم که از نژاد اصلیمون یعنی اگارتا محدودیم کاش یه روزی برسه ما بتونیم به قوم اصلیمون اگارتا که ما اریایی ها از نشعت گرفتیم بفهمیم ولی تا این وضعیت باشه کتابامون تحلیف شه تاریخمونو نزارن بخونیم یه مشت دروغ تحویلمون بدن گمراهیم و خواهیم ماند

  2. بعد از این همه مدت فهمیدن؟؟

  3. شگفت انگیزه