بلاک چین

وزیر ارتباطات: اینترنت وارد عصر بلاک چین می‌شود و قصد مقابله با آن را نداریم

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد در حال حاضر پیکره اینترنت در حال انتقال به پروتکل بلاک چین (BlockChain) است و ما قصد مقابله با این پروتکل را نداریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد چالش‌های پروتکل بلاک چین صحبت‌هایی را مطرح کرد. محمد جواد آذری جهرمی در خصوص این که Blockchain فیلترینگ را دور خواهد زد و وزارت ارتباطات چه راهکارهایی برای مواجهه با این چالش دارد، گفت چرا باید در برابر هر فناوری جدیدی موضع بگیریم و به دنبال مقابله با آن باشیم؟ بلاک چین اتفاق بدی نیست که در حوزه ارتباطات رخ می‌دهد، اما در افکار عمومی به این شکل جا افتاده که این فناوری برای دور زدن فیلترینگ استفاده می‌شود.

کاربرد اصلی بلاک چین دور زدن فیلترینگ نیست

به گفته آذری جهرمی، کاربرد اصلی پروتکل بلاک چین چیز دیگری است. زمانی در دنیا حمل و نقل جاده‌ای ابزار اصلی تجارت بود، بعد ارتباطات ریلی نقش اصلی را بر عهده گرفت و سپس ارتباطات هوایی جهان را متحول کرد. در حوزه ارتباطات هم پیشرفت به همین صورت بوده است. زمانی پروتکل‌های ارتباطی روی نظام کلاینت-سرور (Client-Server) قرار داشت و در مقطعی هم ارتباطات نقطه به نقطه یا دوگانه توسعه پیدا کرد. سپس فضای ابری (Cloud) آمد و آن‌ها را تجمیع کرد و امروزه نیز پیکره اینترنت در حال شکل‌گیری روی فناوری Blockchain است.

وزیر ارتباطات در ادامه افزود:

یکی از قابلیت‌ها و البته چالش‌های بلاک چین این است که فیلترینگ دیگر در آن معنای کنونی را نمی‌دهد، چون نقطه تمرکزی برای سرورها وجود ندارد که بتوانیم آن را فیلتر کنیم. ولی چون نمی‌توانیم فیلتر کنیم قرار نیست با آن مقابله کنیم. نظام بانکداری الکترونیکی که امروز شکل گرفته و مبتنی بر خدمات ابری است اگر روی نظام بلاک چین قرار بگیرد، مفهوم نظام بانکداری ما را متحول می‌کند. همچنین ثبت احوال و ثبت اسناد ما نیز متحول می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد که حالا ما دو راه داریم؛ یا برای مقابله با آن اقدام کنیم و یا این فرصت و ظرفیت را به کار بگیریم و از این فناوری جدید برای بهبود زندگی مردم، بالا بردن دانش و تاثیرگذاری و گرفتن سهم جهانی استفاده کنیم.