هندی‌ها سیاره شگفت انگیز و عجیبی کشف کردند که هر سال آن تنها 19.5 روز است!

هندی‌ها سیاره شگفت انگیز و عجیبی کشف کردند که هر سال آن تنها 19.5 روز است!

سیاره شگفت انگیز و جالب‌توجهی به تازگی توسط ستاره شناسان هندی کشف‌شده که در فاصله نسبتا نزدیکی از زمین قرار داد و تنها در طول مدت تقریبی 20 روز، یک‌بار به دور ستاره میزبانش می‌چرخد!

سیاره شگفت انگیز و عجیبی به نام “K2-236b” اخیرا توسط دانشمندان کشور هندوستان کشف شده که ویژگی‌های جالب‌توجه آن، توجه ستاره شناسان را به خود جلب کرده است. این سیاره فراخورشیدی در فاصله 600 سال نوری از زمین قرار دارد و در کمال شگفتی، هر سال بر روی آن تنها 19.5 روز طول می‌کشد!

البته موضوع کشف سیاره های فراخورشیدی آنقدرها هم عجیب و منحصر به فرد نیست و دانشمندان اعلام کرده‌اند که تاکنون 3786 مورد از این اجرام آسمانی در کیهان کشف شده است؛ به صورت کلی بسیاری از این سیاره‌ها به کمک داده‌های فضاپیمای معروف کپلر شناسایی شده‌اند و سیاره شگفت انگیز کشف‌شده توسط دانشمندان هندی هم بر طبق این اطلاعات مورد توجه قرار گرفت.

سیاره شگفت انگیز تازه کشف شده ویژگی‌های منحصر به فردی دارد!

با این تفاسیر ویژگی‌هایی مانند زمان گردش مداری کوتاه و ابعاد بزرگ باعث شده تا K2-236b که با نام دقیق‌تر “EPIC 211945201b” هم شناخته می‌شود، خبرساز شود. در مورد شناسایی این اجرام آسمانی محققان باید با بررسی‌های دقیق خود تعیین کنند که اطلاعات جمع‌آوری‌شده واقعا مرتبط با یک سیاره فراخورشیدی است، یا تلسکوپ مورد استفاده تنها یک ستاره دنباله‌دار یا جرم آسمانی سرگردانی را دیده است.

در این مورد بخصوص هم محققان توانستند به درستی تایید کنند که سیاره شگفت انگیز مورد نظر یک شی آسمانی فراخورشیدی است که با جرمی حدودا 27 برابر زمین، به دور ستاره میزبانش گردش می‌کند.

هندی‌ها سیاره شگفت انگیز و عجیبی کشف کردند که هر سال آن تنها 19.5 روز است!

مقایسه ابعاد K2-236b و زمین؛ این سیاره شگفت انگیز حدودا 6 برابر از زمین بزرگ‌تر است.

تیم مسئول این کار پژوهشی به سرپرستی آبیجیت چاکرابورتی (Abhijit Chakraborty)‌ از آزمایشگاه PRL هند، با استفاده از رصدخانه این آزمایشگاه برای یک سال و نیم نور ستاره K2-236 که میزبان سیاره مورد نظر است را رصد کردند.

محققان هندی به صورت مستقل جرم این سیاره شگفت انگیز را تخمین زدند و اعلام کردند که فاصله آن تا ستاره K2-236 حدودا 7 برابر نزدیک‌تر از فاصله بین زمین و خورشید است؛ بنابراین می‌توان گفت که دمای سطح این سیاره بسیار زیاد بوده و میزان آن حدودا 600 درجه سلسیوس برآورده شده است. احتمال وجود حیات بر روی چنین جرم آسمانی هم چندان زیاد نیست.

اما اهمیت پژوهش انجام‌شده علاوه بر جالب‌توجه بودن موضوع شکل‌گیری چنین سیاره های فراخورشیدی در فاصله‌ای بسیار نزدیک به ستاره میزبان، به توانایی‌های ستاره شناسی دانشمندان هندی مربوط می‌شود؛ این کشور در سال‌های اخیر تلاش‌های قابل‌تحسینی در حوزه کاوش فضای خارج از جو زمین داشته و در کنار ارسال ماهواره‌های گوناگون به فضا و حتی فرستادن کاوشگر به مدار مریخ، به جهانیان نشان داده که محققانش از دانش و امکانات کافی برای رقابت با آژانس‌های فضایی مطرح دنیا برخوردار هستند.

جزئیات کشف اخیر در ژورنال “The Astronomical” منتشر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. این همه پول خرج کردن که اینو بفهمن؟؟؟
    چه تاثیری واسه ما داره؟؟؟

  2. حالا دیگ پولامونو جمع کنیم برا مسافرت های سیاره ای

  3. دنیا تو چه فکریه ایران پراز بهشتیه😅😅😅 ، ( دهه ۵۰ یادشونه ) . پیدا کردن اسما الهی در تخم مرغ و هندوانه و درخت و ابر ایا ارزش بیشتری نداره ؟؟؟؟؟؟؟

  4. دیگ همه از زمین موندن نا امید شدن به فکر خلاصی و رفتن به یه جا دیگ ان
    حق هم دارن خو

  5. تنها راه واسه صد ساله شدن