توسعه شهرهای معروف جهان را در این تصاویر هوایی شگفت‌انگیز ببینید

تصاویر هوایی آماده‌شده در این مطلب تغییرات شگفت‌انگیز به وجود آمده در شهرهایی مانند پکن و لاس وگاس را در طول دهه‌ها شهرنشینی، از دید ماهواره‌های سازمان فضایی آمریکا،‌ ناسا نشان می‌دهند.

تصاویر هوایی دیدنی که در ادامه آن‌ها را مرور می‌کنیم مربوط به برخی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شهرهای جهان هستند که در گذر سال‌ها، چهره آن‌ها از دید ماهواره‌ها و هواپیماهایی که از ارتفاع‌های زیاد تصویربرداری می‌کنند، به میزان زیادی تغییر کرده است.

گفته شده که در سه دهه گذشته بیشترین میزان افزایش جمعیت به مناطق شهری مربوط بوده و متخصصان تخمین زده‌اند که حدودا 4.1 میلیارد نفر (55 درصد جمعیت جهان) در شهرها زندگی می‌کنند.

تصویری مربوط به یک بازار در پایتخت چین

تصویری مربوط به یک بازار در پایتخت چین، پکن

برآوردها سازمان ملل نشان می‌دهد که این ارقام در آینده نزدیک بیشتر هم می‌شوند و تا سال 2030 تقریبا 60 درصد مردم جهان ساکن مناطق شهری خواهند بود؛ این افزایش جمعیت باعث توسعه شهرهای مختلف جهان به صورت عمودی و افقی می‌شود و می‌توان گفت که چهره مناطق مختلف مسکونی زمین در گذر دهه‌ها به میزان قابل‌توجهی تغییر خواهد کرد.

در همین رابطه، آژانس فضایی آمریکا،‌ ناسا (NASA) از سال 1972 با استفاده از ماهواره‌های خود و در قالب برنامه لندست (Landsat program)، از شهرهای مختلف جهان تصاویر هوایی تهیه کرده و تغییرات به وجود آمده از آن زمان تاکنون را از زاویه‌ای منحصر به فرد، به جهانیان نشان داده است.

یک استارتاپ به نام دکارت لبز (Descartes Labs) به تازگی با کنار هم گذاشتن این عکس های ماهواره ای چند فایل گیف را آماده کرده که وضعیت مناطق مختلف را از دهه 80 میلادی تاکنون مقایسه می‌کند.

در ادامه شما را به تماشای برخی از دیدنی‌ترین تایم لپس‌های تهیه‌شده توسط این استارتاپ دعوت می‌کنیم؛ حجم تصاویر اندکی بالاست، لطفا تا بارگذاری کامل صبر کنید.

نمایش دگرگونی شهرهای جهان با تصاویر هوایی

توسعه شهرهای معروف جهان را در تصاویر هوایی شگفت‌انگیز ماهواره‌های ناسا ببینید

گیف تایم لپس بالا مربوط به شهر معروف دبی در کشور امارات متحده عربی است که در طول 34 سال جمعیت آن از 350 هزار نفر به 3 میلیون نفر رسیده است؛ این عکس های هوایی مربوط به سال‌های 1984 و 2017 هستند.

توسعه شهرهای معروف جهان را در تصاویر هوایی شگفت‌انگیز ماهواره‌های ناسا ببینید

شهر سائوپائولو (São Paulo) برزیل بین سال‌های 1987 تا 2017؛ گفته شده که جمعیت این منطقه در اواخر دهه هشتاد 13 میلیون نفر بوده، اما هم‌اکنون این رقم به 21 میلیون افزایش یافته است.

توسعه شهرهای معروف جهان را در تصاویر هوایی شگفت‌انگیز ماهواره‌های ناسا ببینید

در قسمت راست تصاویر هوایی بالا دریاچه‌ای به نام مید (Mead) را در شهر لاس وگاس آمریکا می‌بینیم که وسعت آن از سال 1984 تا 2018، به واسطه افزایش جمعیت منطقه از 540 هزار به 2.1 میلیون نفر، کاهش یافته است.

توسعه شهرهای معروف جهان را در تصاویر هوایی شگفت‌انگیز ماهواره‌های ناسا ببینید

منطقه چونگ‌کینگ (Chongqing) کشور چین تا سال 1997 رسما به عنوان یک شهر در نظر گرفته نمی‌شد، اما پس از این تاریخ نرخ رشد زیرساخت‌های آن بسیاری را شگفت‌زده کرد؛ تصاویر هوایی بالا به سال‌های 1988 و 2017 مربوط هستند.

با اینکه شهرهای دیگری در جهان هستند که در مدت زمانی کوتاه به سرعت گسترش یافته‌اند،‌ یکی از مدیران شرکت دکارت لبز در این رابطه می‌گوید که نرخ رشد جمعیت و توسعه شهری در چین به نوبه خود منحصر به فرد است.

توسعه شهرهای معروف جهان را در تصاویر هوایی شگفت‌انگیز ماهواره‌های ناسا ببینید

و اما مورد آخر از لیست هم به کشور چین مربوط می‌شود؛ درست مثل چونگ‌کینگ، پایتخت این کشور وضعیتی مشابه را تجربه کرده است و بررسی‌ها نشان می‌دهند که از سال 1984 تاکنون جمعیت پکن از 6 میلیون به 23 میلیون نفر رسیده است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. مقایسه ی خیلی جالبی نبود
    میتونست بهتر باشه

  2. بمب ساعتی بنام جمعیت

  3. همه جهان دارن جمعیتشونوو زیا میکنن با با استفاده از قدرت نفود بیگانه رسانه ای میگن که ایران باید حمعیتو کم کنه