اسنپدراگون 670

کوالکام تراشه قدرتمند اسنپدراگون 670 را معرفی کرد

اسنپدراگون 670 به عنوان جدیدترین تراشه میان‌رده مخصوص گوشی های هوشمند توسط کوالکام معرفی شد. در این مطلب به بررسی ویژگی‌های چیپست اسنپدراگون 670 پرداخته و بهبودهای آن نسب به نسل قبلی را ارزیابی می‌کنیم.

کوالکام بعد از معرفی سری جدید تراشه‌های موبایل میان‌رده 7xx، کاربران را ذوق زده کرد. محصولات سری جدید که بعد از رونمایی اولین محصول آن یعنی اسنپدراگون 710 معرفی شدند، قدرت فوق‌ا‌لعاده‌ای داشته و فاصله‌شان با پرچمداران سری 8xx به حداقل رسیده است. اما این مرتبه محصول دیگری از سری میان‌رده‌های 6xx معرفی شد. اسنپدراگون 670 جدیدترین تراشه کوالکام محسوب شده و جانشین مستقیم اسنپدراگون 660 به شمار می‌رود.

با این حال، اسنپدراگون 670 به جای مدل پیشین، بیشتر با اسنپدراگون 710 شباهت‌هایی دارد که خبر بسیار خوبی است. ابتدا نگاهی به تصویر زیر بیندازید. کوالکام نیز آن را جایگزینی برای مدل 660 عنوان کرده است.

ویژگی‌های تراشه اسنپدراگون 670 کوالکام

اسنپدراگون 670

همانند اولین محصول سری 7xx، اسنپدراگون 670 نیز دارای یک پردازنده هشت هسته‌ای بوده و تقسیم‌بندی هسته‌های آن نیز به شیوه یکسانی صورت گرفته است، به این صورت که دو هسته مسئول پردازش اعمال پیچیده و شش هسته مسئول رسیدگی به پردازش‌های روتین و سبک هستند.

دو هسته Kryo 360 بزرگ بر اساس معماری Cortex-A75 ساخته شده‌اند، در حالی که شش هسته Kryo 360 کوچک پردازنده اسنپدراگون 670، مبتنی بر معماری Cortex-A55 هستند. تفاوت اصلی آن با اسنپدراگون 710 در کلاک هسته‌ها است، به طوری که حداکثر سرعت هسته‌های بزرگ مدل جدید به 2.0 گیگاهرتز و حداکثر سرعت هسته‌های کوچک آن به 1.7 گیگاهرتز کاهش پیدا کرده است. سرعت هسته‌های Cortex-A55 اسنپدراگون 710 نیز به همین میزان است، اما کلاک هسته‌های Cortex-A75 آن می‌تواند تا 2.2 گیگاهرتز نیز افزایش پیدا کند.

اسنپدراگون 670

انتظار داریم عملکرد پردازش چند هسته‌ای تراشه جدید با اسنپدراگون 660 تقریبا یکسان باشد، چرا که در مدل قبلی، چهار هسته مسئول رسیدگی به پردازش‌های پیچیده بودند. با این حال به ادعای کوالکام، عملکرد اسنپدراگون 670 نسبت به مدل قبلی 25 درصد افزایش پیدا کرده است. بهبود عملکرد اسنپدراگون 710 نسبت به اسنپدراگون 660 برابر 35 درصد است.

اما اصلی‌ترین مزیت اسنپدراگون 670 نسبت به مدل قبلی، ساخته شدن بر اساس فرآیند 10 نانومتری LPP به شمار می‌رود، چیزی که پیشتر در اولین محصول سری 7xx مشاهده کرده بودیم. این موضوع سبب خواهد شد میزان مصرف انرژی چیپست به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند. طبق تصویر زیر، میزان مصرف انرژی اسنپدراگون 670 نسبت به مدل قبلی همین سری، 30 درصد کاهش پیدا کرده است!

اسنپدراگون 670

کوالکام در کنار تراشه جدید، پردازشگر گرافیکی جدید Adreno 615 را نیز معرفی کرد، اما درباره آن اطلاعات خاصی در دسترس نیست. می‌توان تصور کرد این جی پی یو، جانشین Adreno 616 محسوب می‌شود، پردازشگر گرافیکی که در اسنپدراگون 710 به کار رفته است. احتمالا برای گیم، اسنپدراگون 670 گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

اسنپدراگون 670 قادر است از دوربین‌های عادی تا 25 مگاپیکسل و از دوربین‌های دوگانه تا سقف 16 مگاپیکسل پشتیبانی کند. با وجود قدرت بالای این تراشه، هنوز قادر به رقابت با تراشه‌های پرچمدار سری 8xx نیست. به عنوان نمونه فیلم برداری اچ دی آر توسط آن پشتیبانی نشده و امکان استفاده از نمایشگرهای دارای رزولوشن کیو اچ‌دی پلاس همراه با آن وجود ندارد.

یکی دیگر از کاستی‌های اسنپدراگون 670 در مقایسه با مدل 710، به مودم مربوط می‌شود. در مدل جدید، از مودم X12 LTE که پیشتر در اسنپدراگون 660 نیز به کار رفته بود استفاده شده است. به عنوان آخرین تفاوت تراشه جدید با دیگر محصولات سری 6xx باید به موتور AI آن اشاره کنیم که استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی را برای گوشی‌سازان میسر می‌کند.

اسنپدراگون 670 خیلی زود بعد از معرفی، در قالب محصولی تجاری عرضه شد، به همین دلیل گوشی‌سازان از هم‌اکنون قادر به استفاده از آن هستند. پیش‌بینی می‌کنیم طی هفته‌های آتی، چند گوشی مجهز به تراشه میان‌رده جدید کوالکام رونمایی و عرضه شوند.