بزرگترین هلیکوپتر دنیا

روسیه نمونه بهسازی شده از بزرگترین هلیکوپتر دنیا را آزمایش کرد!

کمپانی هلیکوپترسازی روسی میل، افتخار ساخت بزرگترین هلیکوپتر دنیا که میل Mi-26 است را در کارنامه خود دارد. حال جدیدترین دستاور آنان، یعنی هلیکوپتر میل Mi-26T2V اولین پرواز خود را تجربه کرد که در ادامه مختصری با آن آشنا می‌شویم.

هلیکوپتر ترابری فوق سنگین میل Mi-26 بزرگترین هلیکوپتر در دنیا است. این هلیکوپتر در زمان شوروی توسط کمپانی میل واقع در مسکو طراحی و اولین پروازش را در آخرین ماه سال 1977 انجام داد؛ البته بزرگترین هلیکوپتر ساخته شده میل V-12 است که در نهایت این غول پرنده وارد تولید انبوه و خدمت نشد و در نهایت به بازنشستگی و لغو پروزه تن داد. پس میل Mi-26 بزگترین و همچنین قوی‌ترین هلیکوپتری است که وارد خدمت و تولید انبوه شده و به صورت فعال عملیاتی است.

بزرگترین هلیکوپتر دنیا

اولین پرواز میل Mi-26T2V

این هلیکوپتر در سال 1983 وارد خدمت شد و پس از معرفی چندین نمونه و ارائه ارتقاهای گوناگون از سوی سازنده، حال نوبت به نمونه میل Mi-26T2V رسیده که جدیدترین نسخه از Mi-26 است. پیش‌نمونه Mi-26T2V اولین پرواز آزمایشی‌اش را در نمایشگاه نظامی آرمی 2018، که در نزدیکی مسکو برگذار شده است، انجام داد. پس از انجام پروازهای آزمایشی که توسط میل انجام شد، هلیکوپتر بهسازی شده تحویل مقامات نظامی و دولتی شده تا ارتش روسیه نیز بررسی‌ها و آزمایش‌های عملیاتی خود را روی آن اعمال کند.

میل Mi-26 سنگین‌ترین هلیکوپتر دنیا محسوب می‌شود و نمونه Mi-26T2V نیز خود سنگین‌ترین نسخه Mi-26 است. به گفته مدیر میل، نمونه Mi-26T2V کارایی و اعتمادپذیری بالاتری دارد و هلیکوپتر این کارایی و عملکرد بهتر خود را حتی در شرایط بد آب و هوایی و جغرافیایی نیز حفظ می‌کند. پیشرفته‌ترین نمونه عملیاتی فعلی میل Mi-26 در ارتش روسیه مدل Mi-26T2 است که توان حمل حداکثر 20 تن بار را دارد و بیشینه وزن آن هنگام برخاستن از زمین نیز به 56 تن می‌رسد. برای مقایسه بد نیست بدانید دومین هلیکوپتر قدرتمند در دنیا پس از Mi-26،‌ هلیکوپتر آمریکایی CH-53K کینگ استالیون (King Stallion) است که توان حمل حداکثر 17 تن بار را دارد.

بزرگترین هلیکوپتر دنیا

مدل Mi-26T2V نیز از نظر توان حمل و بیشینه وزن برخاستن مشابه Mi-26T2 بوده و ارتقا صورت گرفته در زمینه سیستم‌های الکترونیکی است. با ارائه این ارتقا، نمونه‌های قدیمی‌تر Mi-26 نیز آن را دریافت خواهند کرد و به مدل جدید بروزرسانی می‌شوند. Mi-26 به عنوان بزرگترین هلیکوپتر دنیا دارای پنج خدمه است، اما در Mi-26T2V به لطف مجموعه سیستم‌های الکترونیکی یکپارچه شده BREO-26، خدمه مورد نیاز برای پرواز به 2 الی 3 نفر کاهش یافته و پرواز کردن با هلیکوپتر برای خدمه آسان‌تر شده است. ناگفته نماند افزوده شدن دوربین‌های دید در شب و صندلی‌های ضد سقوط از دیگر قابلیت‌های جدید Mi-26T2V است.

سیستم الکترونیکی یکپارچه این هلیکوپتر یک کامپیوتر پرواز و کنترل جدید دارد که به لطف آن پرواز کاملا خودکار برای Mi-26T2V محقق شده است. با این قابلیت جدید هلیکوپتر می‌تواند بدون دخالت انسان در یک مسیر از پیش تعیین شده پرواز کند، به نقطه مورد نظر برسد، مانورهای مورد نیاز برای کاهش ارتفاع و نزدیک شدن به نقطه مورد نظر به منظور فرود را اجرا کرده (عمل فرود توسط خلبان انجام می‌شود) و به فرودگاه مقصد یا جایگزین بازگردد.

بزرگترین هلیکوپتر دنیا

سیستم‌های ناوبری نیز دستخوش بروزرسانی شده و نمونه بهسازی شده از بزرگترین هلیکوپتر دنیا حال با استفاده از سیستم ناوبری ماهواره‌ای و ستاره‌ای به سمت مقصد هدایت می‌شود. ارتقا سیستم های مخابراتی و رادیویی و ارتباطی ماهواره‌ای نیز از دیگر بهسازی‌های صورت گرفته است. رابط کاربری نیز بازنگری شده و به لطف نمایشگرهای LCD رنگی چندمنظوره داخل کابین، از فشار کاری خدمه کاسته می‌شود.

ارتش روسیه خواهان آزمایش و بررسی هلیکوپتر در شرایط نامساعد و پیچیده جوی و منطقه‌ای، آب و هوای بد، و در همه ساعات از شبانه روز است. این هلیکوپتر برای بقاپذیری بیشتر در برابر آتش دشمن و پدافند هوایی طراحی شده و سیستم پادکار و جنگ الکترونیک جدید‌تری نیز دریافت کرده است. سامانه یکپارچه تدافعی ویتبسک که روی هلیکوپتر جدید نصب شده این قابلیت را دارد تا خطر را کشف و به خدمه آگاهی لازم را بدهد تا برای اجرای مانورهای گریز و رهاسازی پادکارها (همچون رها کرده شراره برای فرار از موشک‌های حرارتی) اقدام کنند.

بزرگترین هلیکوپتر دنیا

نمونه بهسازی شده از بزرگترین هلیکوپتر دنیا می‌تواند با بیشینه سرعت 300 کیلومتر بر ساعت پرواز کرده و سرعت پیمایش آن در حالت عادی نیز 255 کیلومتر بر ساعت است. برد پروازی هلیکوپتر 800 کیلومتر است که با افزودن 4 مخزن سوخت خارجی زیر بالچه‌هایش به 905 کیلومتر افزایش می‌یابد؛ این مخازن همچنین امکان سوخت‌گیری هوایی را نیز برای هلیکوپتر فراهم می‌کنند. سقف پرواز هلیکوپتر 4600 متر و ارتفاع پرواز آن هنگام عملیات 1520 متر است.