لاجیتک ام ایکس ورتیکال

لاجیتک ام ایکس ورتیکال به عنوان خاص‌ترین ماوس ارگونومیک معرفی شد

لاجیتک ام ایکس ورتیکال (Logitech MX Vertical) ماوس ارگونومیک جدید لاجیتک بوده و به ادعای شرکت، با استفاده از آن فشار وارد شده به مچ و ساعد کاهش پیدا می‌کند. از نظر طراحی، ماوس لاجیتک ام ایکس ورتیکال خاص‌ترین محصول این شرکت محسوب می‌شود.

با توجه به نیاز هر سیستم کامپیوتری اعم از دسکتاپ و یا حتی لپ تاپ به ماوس، امروز گستره‌ای از این دستگاه‌های ورودی در بازار وجود دارد. از طرفی دیگر، با توجه به کارکرد همیشگی و دائمی کاربران با ماوس، شرکت‌های سازنده به استاندارد بودن آن‌ها از نظر طراحی توجه ویژه‌ای دارند.

لاجیتک ام ایکس ورتیکال

لاجیتک جزو شرکت‌هایی است که طراحی‌های متفاوتی را به منظور ساخت ماوس دنبال کرده و به همین دلیل کاربران طرفدار محصولات ارگونومیک به این برند علاقه خاصی دارند. به عنوان نمونه باید به ماوس ام ایکس ارگو (MX Ergo) اشاره کرد که در کناره آن، یک توپ چرخان، همانند آن چیزی که در ماوس‌های قدیمی وجود داشت، دیده می‌شود. شرکت با بهبود طراحی این محصول لاجیتک ام ایکس ورتیکال را معرفی کرد که به جرات خاص‌ترین ماوس از نظر طراحی ارگونومیک در تاریف فعالیت آن محسوب می‌شود.

ویژگی‌های لاجیتک ام ایکس ورتیکال

همانطور که از نام لاجیتک ام ایکس ورتیکال مشخص است، این محصول طراحی شده تا به صورت عمودی و یا از کناره‌ها از آن استفاده کرد. زاویه طراحی آن کاملا 90 درجه نبوده و فقط 57 درجه زاویه دارد. به ادعای سازنده، استفاده از این زاویه سبب می‌شود فشار وارد شده به مچ و ساعد دست، در مقایسه با زمان استفاده از ماوس‌های متداول تا 10 درصد کاهش پیدا کند.

لاجیتک ام ایکس ورتیکال

اگرچه ممکن است آن‌ها بر اساس آزمایش‌ها و نتایج تحقیقاتی، لاجیتک ام ایکس ورتیکال را طراحی و عرضه کرده باشند، اما همانند دیگر دستگاه‌های خارجی ارگونومیک همچون کیبورد‌ها، همه چیز به ترجیح کاربر برمی‌گردد. اگر طراحان لاجیتک تصور می‌کنند این ماوس جدید فشار وارد شده به دست را کاهش داده و استفاده از آن راحت‌تر است، لزوما همه کاربران چنین دیدگاهی بعد از کار با لاجیتک ام ایکس ورتیکال نخواهند داشت.

لاجیتک ام ایکس ورتیکال

از جمله قابلیت‌های لاجیتک ام ایکس ورتیکال باید به امکان اتصال بی‌سیم و ویژگی منحصربه‌فرد Flow لاجیتک اشاره کرد که به کاربران اجازه می‌دهد حین کپی پیست کردن اسناد، به راحتی بین کامپیوترهای مختلف جابه‌جا شوند.

لاجیتک ام ایکس ورتیکال به یک سنسور 4 هزار دی‌پی‌آی مجهز بوده و دکمه‌ای نیز بر روی آن به منظور تغییر سرعت وجود دارد. سازنده مدعی است با یک مرتبه شارژ باتری آن می‌توان برای حدود چهار ماه از ماوس استفاده کرد. یک دقیقه شارژ کردن ماوس برای استفاده از آن به مدت سه ساعت کافی خواهد بود. این ماوس ارگونومیک لاجیتک هم‌اکنون به قیمت صد دلار از وب سایت Logitech.com قابل خریداری است.