یوساکو مائزاوا

یوساکو مائزاوا نخستین مسافر ماه خواهد بود

یوساکو مائزاوا (Yusaku Maezawa) نخستین مسافر اسپیس ایکس برای سفر به ماه خواهد بود. این خبر را ایلان ماسک در یک وب‌کست اعلام کرده است. اما مائزاوا چه زمانی به ماه سفر می‌کند؟

طی برنامه‌ای زنده که از مقر اسپیس ایکس پخش شد، ایلان ماسک سرانجام نخستین مسافر برای سفر به دور ماه را معرفی کرد. این میلاردر و کارآفرین ژاپنی در برنامه زنده اسپیس گفت «سرانجام می‌توانم بگویم که سفر به ماه را انتخاب کردم!»

مائزاوا اذعان داشت که تمام صندلی‌های اولین پرواز انسانی با Big Falcon Rocket را خریداری کرده است؛ یک سیستم حمل و نقل بین سیاره‌ای که به منظور ایجاد تمدن انسانی در مریخ طراحی شده است. این کارآفرین قصد دارد 6 تا 8 هنرمند دیگر را برای همراهی در سفر به دور ماه انتخاب کند. این افراد هنوز انتخاب نشده‌اند، اما بخشی از پروژه، آنها را در ساخت کارهایی با الهام از سفر قمری خود، بعد از بازگشت به زمین، درگیر خواهد کرد.

اگر از من می‌شنوید، لطفا بگویید بله و دعوت من را قبول کنید. لطفا نه نگویید.

اسپیس ایکس هنوز میزان پول دریافتی از یوساکو مائزاوا را اعلام نکرده است، اما می‌گوید مبلغ قابل توجهی بوده و او، این پول را به عنوان سپرده نزد شرکت قرار داده است. ایلان ماسک نیز می‌گوید «او پول زیادی پرداخت کرده است که می‌تواند به کشتی [فضایی] و بوستر آن کمک کند.»

یوساکو مائزاوا ؛ نخستین توریست فضایی جهان

یوساکو مائزاوا در جوانی یک اسکیت‌باز و نوازنده طبل بوده و 20 سال پیش، شرکت مد Zozo را تاسیس کرده است. این میلیاردر حالا به عنوان یک مجموعه‌دار هنری، نامی برای خود دست و پا کرده است. سال گذشته، او بابت یکی از تابلوهایی که سال 1982 توسط ژان میشل باسکیت نقاشی شده بود، 110 میلیون دلار پرداخت کرد.

او گفت بعد از تفکر در مورد اثر هنری باسکیت که احتمالا بعد از سفر به فضا ترسیم شده بود، تحت تاثیر قرار گرفت که تعدادی از هنرمندان مشهور را در سفر به دور ماه با خود همراه کند:

یک روز، زمانی که به نقاشی او خیره شده بودم، فکر کردم «چه می‌شد اگر باسکیت به فضا رفته بود و ماه را می‌دید؟ [او] چه شاهکاری را می‌توانست خلق کند؟»

اگر تمام برنامه‌ها درست پیش روند، یوساکو مائزاوا و گروه هنرمند او می‌توانند نخستین توریست‌های ماه در طول تاریخ باشند. این میلیاردر ژاپنی گفت امیدوار است که گروه او شامل یک موسیقی‌دان، مجسمه‌ساز، نقاش، کارگردان، رقصنده، عکاس، معمار، رمان‌نویس و طراح مد باشد. او همچنین این پروژه را dearMoon# می‌نامد.

یوساکو مائزاوا

این ماموریت قرار است در سال 2023 انجام شود. هرچند، ایلان ماسک می‌گوید که در رابطه با این زمان مطمئن نیست:

اگر من نوعی گوی جادویی داشتم، دوست داشتم بدانم که همه چیز چقدر طول می‌کشد. شما باید تاریخی را تعیین کنید که در آن همه چیز درست پیش می‌رود. البته ما واقعیت داریم و در واقعیت، چیزها به درستی پیش نمی‌روند. معمولا موانع و مشکلات بسیاری وجود دارد.

ماسک اضافه کرد:

هیچ یقین 100 درصدی وجود ندارد که ما در دست‌یابی به این پرواز موفق باشیم…ولی ما در سریع‌ترین زمان و ایمن‌ترین شیوه، هرچیزی که انسان‌ها بتوانند برای این پرواز انجام دهند را انجام خواهیم داد.

ماسک از یوساکو مائزاوا به عنوان یک انسان فوق‌العاده شجاع یاد کرد و گفت او لایق شرکت در این پروژه است. ماسک همچنین این ماموریت را بسیار خطرناک دانست:

این [سفر] بسیار خطرناک خواهد بود. این [کار] قدم برداشتن در پارک نیست.

طراحی تکامل‌یافته BFR

یوساکو مائزاوا

در کنار معرفی اولین مسافر خصوصی برای سفر به ماه، ماسک در مورد طراحی جدید BFR نیز سخن گفت. این فضاپیما در عوض داشتن ارتفاعی 347 فوتی (105 متری)، 387 فوت (118 متر) ارتفاع خواهد داشت. در BFR علاوه بر بال‌های فعال‌کننده جلویی، از سه بال عقبی که همانند پدهای فرود عمل خواهند کرد، استفاده می‌شود.

فضاپیمای این سیستم حمل و نقل، بالای یک راکت تقویت‌کننده قرار گرفته و انتظار می‌رود حداکثر 100 نفر و 150 تن تدارکات را با خود حمل کند.

اسپیس ایکس حداقل تا زمان تکمیل یک محل جدید و بزرگ، مشغول نمونه‌سازی این فضاپیما در چادری به مساحت 20 هزار فوت مربع (1858 متر مربع) در بندرگاه لس آنجلس است. ماسک گفت که پیش از این، بخش اول این سیستم ساخته شده است. پروژه سفر به ماه، فوق‌العاده گران‌قیمت و جاه‌طلبانه بوده و ماسک می‌گوید هزینه توسعه کامل BFR، چیزی بین 2 تا 10 میلیارد دلار خواهد بود:

گفتن هزینه توسعه [این پروژه] دشوار است. من فکر می‌کنم تقریبا 5 میلیارد دلار.

یوساکو مائزاوا

پیش از این، در کنگره بین‌المللی هوانوردی 2017، ماسک به صورت عمومی در رابطه با سیستم حمل و نقل BFR صحبت کرده بود. اگرچه شکل ظاهری این فضاپیما دگرگون شده است، اما ماسک می‌گوید که اسپیس ایکس، هنوز «چند کانسپت» برای بخش داخلی دارد. ماسک در پاسخ به سوال وب‌سایت بیزنس اینسایدر در رابطه با طراحی بخش داخلی BFR، گفت «در جاذبه صفر، چه چیزی بیش از همه می‌تواند سرگرم‌کننده باشد؟ ما آن را خواهیم داشت»

متخصصان صنعت فضایی و افرادی که فعالیت‌های ماسک و شرکت اسپیس ایکس را دنبال می‌کنند، می‌گویند تا سال 2023 و زمانی که BFR نخستین سفر قمری خود را تجربه کند، احتمالا شاهد چند طرح دیگر برای این سیستم حمل و نقل خواهیم بود.

“Greg Autry”، رییس “Southern California Spaceflight Initiative”، طی گفتگویی با بیزنس اینسایدر گفت «من فکر می‌کنم که مشاهده این تغییرات، واقعا اتفاق درستی هستند چرا که معتقدم می‌توان حدس زد که که این [تغییرات] بر اساس توسعه و شبیه‌سازی‌های واقعی هستند.» هرچند، ماسک گفت که «این آخرین تکرار در طراحی معماری گسترده است.»

یوساکو مائزاوا

او همچنین اضافه کرد که اسپیس ایکس قصد دارد عمده تلاش‌های مهندسان شرکت را تا پایان سال جاری میلادی، در جهت BFR به کار گیرد و از رقابت در حال رشد در مسابقه فضایی خصوصی استقبال می‌کند.

چرا سال 2018 است و هیچ پایگاهی روی ماه وجود ندارد؟ ما باید یک [پایگاه] در آنجا داشته باشیم و بسیار سفر کنیم. – ایلان ماسک

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. واقعاً اگه من یک دونه از این بی اف آر ها می داشتن دیگه هیچی نمی خواستم

  2. چقدر این آدم پولدار ای کاش من جای اون بودم و اینکه شاید به اندازه کل شهر ما به تنهایی پول داشته باشه و به طور کلی شهر ما را بخرد