کایرین 710

مقایسه چیپست کایرین 710 با اسنپدراگون 660 در گوشی های هواوی و شیائومی

چیپست کایرین 710 قدرتمندتر است یا اسنپدراگون 660؟ در این مطلب قصد داریم عملکرد تراشه‌های Kirin 710 و Snapdragon 660 را در گوشی های میان رده هواوی نوا 3 آی (Huawei Nova 3i) و شیائومی 6 ایکس (Xiaomi 6x) مقایسه کنیم.

چندی پیش هواوی در نمایشگاه IFA 2018 که در شهر برلین آلمان برگزار شد از تراشه جدید خود یعنی Kirin 980 برای گوشی های پرچمدار و تراشه کایرین 710 را برای گوشی های میان رده خود رونمایی کرد. عملکرد فوق‌العاده هواوی پی 20 (Huawei P20) با بهره‌گیری از Kirin 970 مهر تاییدی بر پیشرفت روزافزون سری جدید پردازنده های هواوی به شمار می‌آید.

اگرچه شیاوبین، مدیرعامل کمپانی شیائومی اخیرا در پستی ادعا کرد مشخصات Dragon 660 از Kirin 710 برتر است، اما همه می‌دانیم که بین امتیازات چیپ‌ها تا عملکرد واقعی آنها در گوشی های هوشمند تفاوت زیادی می‌تواند وجود داشته باشد.

ورود سری میت هواوی و سری P هواوی به بازار گوشی های بالارده توانست به میزان قابل توجهی بر محبوبیت کمپانی هواوی بیفزاید و حالا نوبت به سری Huawei Nova رسیده است تا با ورود به بازار گوشی های میان رده توجه کاربران را به خود با مدل‌های هواوی نوا 3 (Huawei Nova 3) و نوا 3 آی (Huawei Nova 3i) معطوف کند.

هواوی نوا 3 آی

در ادامه به بررسی و مقایسه دو گوشی هوشمند Huawei nova 3i و شیائومی 6X خواهیم پرداخت.

قیاس کلی کایرین 710 و اسنپدراگون 660 حاکی از آن است که هر دو این پردازنده‌ها بازده مشابهی دارند ولی در جزئیات بیشتر Kirin 710 مصرف انرژی بیشتر داشته، CPU آن دو مشابه و GPU چیپ Snapdragon 660 قدرتمندتر است.

با این حال باید توجه داشت که این داده‌ها در نهایت داده‌های تئوری هستند و با تجربه واقعی می‌توانند تفاوت زیادی داشته باشند، چرا که عملکرد پردازنده به طور عمده تحت تاثیر بهینه‌سازی تلفن همراه انجام شده توسط تولیدکننده آن قرار دارد.

عملکرد موفق کایرین 710 در هواوی نوا 3 آی

هواوی نوا 3 آی مجهز به پردازنده کایرین 710 به راحتی می‌تواند از نسخه به روز شده GPU Turbo برای تقویت پردازش گرافیکی پشتیبانی کند. نتایج تست بازی‌های آنلاین نیز نشان می‌دهد این گوشی‌ها توانسته‌اند با کمک Kirin 710 بازی‌ها را به بهترین نحو ممکن اجرا نمایند. همچنین می‌توان به سرعت بالای این پردازنده در اجرای اپلیکیشن‌های پرطرفدار از جمله WeChat اشاره کرد.

کایرین 710

به علاوه دوربین Xiaomi 6X از 2 لنز در جلو و پشت هر یک با 20 مگاپیکسل تشکیل شده است، حال آن که Huawei nova 3i دارای 4 دوربین است که دوربین‌های عقب 16 و 2 مگاپیکسلی و دوربین‌های جلو 24 و 2 مگاپیکسلی هستند. اگرچه هر دوی این گوشی‌ها از تکنولوژی هوش مصنوعی برخوردار هستند، اما nova 3i می‌تواند هوشمندانه 50 نوع سوژه در 22 صحنه متفاوت را تشخیص دهد و این قابلیت را با دقت بالا و نور پس‌زمینه‌ی کافی ارائه کرده است که نشان از عملکرد کم نظیر دوربین این گوشی دارد.

در زمینه‌ی عملکرد ارتباطی کایرین 710 و Snapdragon 660، هر دو از شبکه‌ی ارتباطی Cat.12/13 LTE network یا همان اینترنت نسل چهارم  با نرخ پیمایش پایین (downlink peak rate) Mbps 600 و نرخ پیمایش بالا (uplink peak rate) 150 پشتیبانی می‌کنند. برتری Kirin 710 در ارتباط با بهره‌گیری از همه کانال‌ها در ارتباطات است.

هواوی نوا 3 آی

این اولین تلفن همراه میان رده بعد از گوشی‌های دارای چیپ کایرین 970 است که قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت VoLTE و امکان برقراری ارتباط حتی در مکان‌هایی با سیگنال ضعیف از جمله مترو آسانسور و غیره را دارا بوده و قادر به ارائه تجربه‌ای با کیفیت بالای ارتباطی را می‌باشد.

در ادامه باید اشاره کرد Huawei nova 3i از یک باتری 3340 میلی‌آمپرساعتی و Xiaomi 6X از یک باتری 3010 میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برند. به طور خلاصه با در نظر گرفتن جنبه‌هایی مانند واقعیت افزوده در دوربین، هوش مصنوعی کاربردی، باتری و امکانات ارتباطی و البته GPU Turbo می‌توان نتیجه گرفت که Huawei nova 3i با چیپ Kirin 710 انتخاب مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای در مقابل گوشی شیائومی با چیپ Snapdragon 660 است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*