فضاپیمای دان

فضاپیمای دان ناسا (Dawn) پس از 11 سال بازنشست شد

فضاپیمای دان (Dawn Space Probe) پس از 11 سال کاوش در فضا خاموش شد. طبق اعلام ناسا، سوخت این فضاپیما در هفته جاری به پایان رسیده و پس از انجام چندین ماموریت موفقیت‌آمیز، برای همیشه از کار افتاد.

فضاپیمای دان (Dawn)، معروف به کاوشگر بامداد با هدف مطالعه بر روی سیاره کوتوله سرس (Ceres) و سیارک وستا 4 (4 Vesta) در 27 سپتامبر سال 2007 به فضا پرتاب شد. این فضاپیما سرانجام در تاریخ 16 جولای 2011 وارد مدار وستا شد. در سپتامبر سال 2012 نیز از مدار سیارک وستا خارج شده و پس از 3 سال در فوریه سال 2015 به مدار سیاره کوتوله سرس رسید. فضاپیمای دان پس از تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler)، دومین فضاپیمای ناسا است که در این هفته خاموش می‌شود.

فضاپیمای دان

دلیل خاموشی فضاپیمای دان

بر اساس برنامه‌ریزی‌های ناسا مقرر شد تا فضاپیمای دان در ژوئن سال 2016 به ماموریت خود پایان دهد، اما کارشناسان ناسا تصمیم گرفتند این فضاپیما مدت زمان بیشتری در مدار سرس بماند و به بررسی‌های خود ادامه دهد. فضاپیمای دان اولین کاوشگری بود که توانست در کمربند سیارکی میان سیاره‌های مریخ و مشتری، دور یک شی فضایی مدار بزند. سرانجام پس از 11 سال ارتباط کاوشگر دان با مرکز کنترل‌کننده ناسا قطع شد که این اتفاق با خاموش شدن تلسکوپ فضایی کپلر نیز همزمان بود. دانشمندان ناسا علت قطعی این ارتباط را اتمام سوخت فضاپیمای Dawn اعلام کرده‌اند، اما در بیانیه‌ی جدید ناسا علت این اتفاق توقف کامل فعالیت این کاوشگر اعلام شد.

فضاپیمای دان

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. بابا ایول دارى ناسا جوووووون!!
    😉

  2. بعد یازده سال ! خوش امد !!!