استفاده از فیلترشکن

استفاده از فیلترشکن در خانواده‌ها رواج پیدا کرده است

استفاده از فیلترشکن در خانواده‌ها رواج پیدا کرده است. وزیر ارتباطات گفت امروز خانواده‌ها استفاده از فیلترشکن را امری ضروری می‌دانند که این اتفاق خطر بزرگی برای کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، جلسه‌ای را با فعالان تولید محتوای کودک و نوجوان درباره مشکل‌های این حوزه برگزار کرد و در ابتدای سخنان خود گفت از زمانی که به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شدم به حوزه کودک و نوجوان نگاه ویژه‌ای داشتم و با انجام تحقیقات میدانی و مطالعه‌های متعدد به دنبال تدوین برنامه‌‌ای برای ارتقا‌ی بیشتر این حوزه هستم. از طرفی تولید محتوا در کشور به گونه‌ای دو قطبی و سیاسی شده و به همین علت مرجع مناسبی جهت انتشار محتوای مناسب کودکان نداریم و این مشکل به حوزه کودک و نوجوان آسیب می‌رساند.

استفاده از فیلترشکن در خانواده‌ها

وزیر ارتباطات در ادامه عنوان کرد امروزه بسیاری از خانواده‌ها از فیلترشکن استفاده می‌کنند. فیلترشکن‌ها حتی در بین قشر کودک و نوجوان نیز رواج پیدا کرده که آسیب‌های بسیار بدی را به دنبال خواهد داشت؛ چرا که فیلترشکن موجب شده دریچه‌هایی از بدی‌ها و چیزهایی که از سوی خانواده‌ها منع می‌شود به سوی کودکان و نوجوانان باز شود. اکنون استفاده از فیلترشکن به نوعی ضرورت در خانواده‌ها تبدیل شده و نظارت بر اعمال کودکان بسیار دشوار خواهد بود. از طرفی تهیه‌کنندگان محتوای کودکان نیز مطالب بسیار کمی را در فضای مجازی کشور برای کودکان فراهم می‌سازند که از این رو خانواده‌ها مجبور به استفاده از محتوای خارجی می‌شوند.

استفاده از فیلترشکن

فیلترینگ یوتیوب به ضرر تولیدکنندگان محتوای کودک است

آذری جهرمی در ادامه به مشکلات تولیدکنندگان محتوا اشاره کرد و گفت تولیدکننده ایرانی پس از اینکه ایده‌های خوبی را ارائه کرد می‌بایست به دنبال جذب سرمایه باشد. اما حتی پس از این مرحله نیز قادر به شکوفایی نخواهد بود؛ چرا که در ایران پلتفرم خوبی برای انتشار مطالب وجود ندارد و این تولیدکننده نمی‌تواند از محتوای تولیدی خود کسب درآمد داشته باشد. از طرفی پلتفرمی مانند یوتیوب در ایران فیلتر است و حتی اگر تولیدکنندگان بخواهند از طریق فیلترشکن به آن دسترسی داشته باشند و مطالب خود را منتشر کنند، به دلیل نبود نظام بانکی مناسب قادر به دریافت درآمد خود نخواهند بود. صداوسیما نیز از چنین تولیدکنندگانی حمایت نمی‌کند و در نتیجه، ایده‌های ناب سرکوب خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد در حال حاضر شبکه تلویزیونی پویا تا حدودی خوب عمل کرده و به عنوان پلتفرم محبوب کودکان شناخته می‌شود و می‌تواند به نوعی محتوای تولید‌کنندگان را منتشر کند تا رشد اقتصادی آن‌ها را به دنبال داشته باشد. از طرفی نبود یک ابزار نظارتی مناسب برای محتوای کودکان در فضای مجازی به عنوان معضل اصلی حوزه کودک و نوجوان محسوب می‌شود. با تمام مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، عده‌ای تنها به دنبال قطع و بستن دسترسی‌ هستند. این افراد بر این باورند که چنین ابزارهایی موجب رشد جامعه نمی‌شود و باید گوشی های تلفن همراه شکسته شوند و حتی در روستاها نیز دسترسی به اینترنت قطع شود. چنین تفکراتی قطعا به جامعه آسیب می‌رساند.

استفاده از فیلترشکن

سهم شهر تهران از اینترنت 35 درصد است

وزیر ارتباطات در ادامه بیان کرد سهم شهر تهران از اینترنت 35 درصد است و این در شرایطی اتفاق می‌افتد که خانواده‌های تهرانی نظارت خوبی بر کودکان خود ندارند و فقط به وجود فیلترینگ اکتفا می‌کنند. این امر ممکن است به دلیل آشنا نبودن با راه‌های نظارتی بوده باشد یا آن‌ها وظیفه نظارتی خود را جدی نمی‌گیرند. از طرفی مدرسه‌ها نیز در موضوع فضای مجازی به خوبی عمل نمی‌کنند و تنها به فکر قطع دسترسی‌ها هستند. باید به این نکته توجه کنیم که بستن یا قطع کردن دسترسی‌ها راهکار مناسبی به شمار نمی‌رود و تجربه نیز این موضوع را به خوبی نشان داده است. پس باید مدارس و دیگر‌ سازمان‌های مردم‌نهاد، ابزار کنترلی مناسبی برای حوزه کودک و نوجوان راه‌اندازی کنند و آموزش‌های لازم نیز به خانواده‌ها داده شود.

آذری جهرمی همچنین افزود باید پلتفرمی برای حوزه کودک و نوجوان طراحی شود تا در زمان آپلود محتوا از شخص آپلودکننده میزان سن پرسیده شود و سازوکار مناسبی برای تایید آن وجود داشته باشد؛ چرا که همراه با رشد کودکان می‌بایست آن‌ها را در برابر محتوای نامناسب نیز محافظت کنیم. از این رو باید ساختاری در فضای مجازی کشور شکل بگیرد که از انتشار محتوای نامناسب جلوگیری کند. اگر در تولید محتوای کودک و نوجوان نظارت خوبی انجام نشود، در 10 تا 15 سال دیگر اثرات مخرب آن نمایان شده و می‌بایست برای حل چنین مشکلاتی هزینه‌های زیادی را متحمل شویم. به همین دلیل این وزارتخانه سعی دارد با برگزاری یک رویداد بزرگ در آینده‌ای نزدیک به موضوع حوزه کودک و نوجوان بپردازد و تمامی اهالی فرهنگ و هنر، تولیدکنندگان محتوای کودک و نوجوان و علاقه‌مندان را به این رویداد بزرگ دعوت کند.

استفاده از فیلترشکن

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. از فیلتراستفاده نکنن پس چی کار کنن

  2. نتیجه سیاست غلط دولتمردان
    البته هنوز مونده تا ضررش رو درک کنیم
    این همه سال کاری کردن که مغزامون فرار کنن بایدم به جایی برسیم که آمریکا واسمون قلدری کنه

  3. ههههه خوب بهشون اومد
    از چاله افتادن توی چاه

  4. اون چیزی که نباید شده

  5. من والا ۴قط برا تلگرام از فیلتر استفاده میکنم ولا غیر بخداااااا

  6. همینو بگو اخه ب شما چ ربطی داره باید برا اینم جواب بدیم؟

  7. یارو چرت پرت گفته .. رفقا به هرکی بگی یوتیوب و نمیدونم توییتر و فیسبوک و سایت رددیت و راکستار!!! و .. فیلتره به آدم نمیخندن که هیچ فحش هم میدن . تو کل دنیا فقط دولت و حکومت ایران یوتیوب رو فیلتر کرده چرا چون یدونه سایت مضخرف آپارات هست که جمع یه مشت ساندیس خور جمه . اون از پینگ اینترنت فیلتری ایران که عراق جنگ زده پینگش از ایران بهتره .. بماند دیگه مردم بیدار شدن اخوی

  8. ای بابا همین حق نفس کشیدن هم این روز ها باید براش مجوز بگیریم!!!