تاکسی های اینترنتی

تاکسی های اینترنتی به عملکرد اسنپ اعتراض دارند

تاکسی های اینترنتی فعال در ایران مانند تپسی، الوپیک و ماکسیم به عملکرد اسنپ معترض هستند و با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات، درخواست کردند با این شرکت برخورد شود.

مدیران تاکسی های اینترنتی مانند تپسی، الوپیک و ماکسیم بر این باورند که شرکت اسنپ به دنبال ایجاد فضای انحصاری است و با انجام هر روشی قصد دارد رقبای خود را حذف کند. از این رو شرکت اسنپ گوشی‌های راننده‌های خود را بررسی می‌کند و اگر در گوشی موبایل هر یک از راننده‌های این شرکت، برنامه‌های سایر تاکسی های اینترنتی نصب باشد، از فعالیت او جلوگیری می‌شود. در واقع، رانندگان اسنپ فقط زمانی می‌توانند به کار خود در این تاکسی اینترنتی ادامه دهند که برنامه‌های رقبا را حذف کنند. به همین دلیل، مدیران تاکسی های اینترنتی تپسی، الوپیک و ماکسیم در اعتراض به عملکرد اسنپ، نامه‌ای را به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نوشته‌اند تا با این شرکت برخورد شود.

تاکسی های اینترنتی

بررسی نامه اعتراضی تاکسی های اینترنتی

در بخشی از این نامه آمده است رانندگان تاکسی های اینترنتی به عنوان کارمند استخدامی این شرکت‌ها شناخته نمی‌شوند و فقط کاربر این برنامه‌ها هستند و به همین دلیل نباید برای رانندگان محدودیت‌های این چنینی را تعیین کرد. حتی شرکت اسنپ نیز رانندگان را نوعی کاربر برنامه خود می‌داند و در مراجع بیمه و مالیات نیز از همین موارد استفاده می‌کند. همچنین محدود کردن کاربران به استفاده از یک برنامه، نوعی انحصار در بازار است و چنین قوانینی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه نیز وجود ندارد. برای مثال در کشورهای کمتر توسعه‌یافته نظیر پاکستان،‌ عربستان و مصر، تاکسی های اینترنتی متعددی در زمینه حمل و نقل هوشمند فعالیت می‌کنند و چنین محدودیتی برای سایر شرکت‌ها تعیین نمی‌شود.

مدیران تاکسی های اینترنتی در این نامه عنوان کرده‌اند شرکت اسنپ در ابتدا قانونی برای کاربران خود تعیین کرد که از برنامه‌های شرکت تپسی استفاده نکنند. از این رو شرکت تپسی شکایت خود را به شورای رقابت ارجاع داد، اما شورای رقابت به آسیب‌های این محدودیت توجه‌ای نداشته و شکایت تپسی را رد کرد. به دلیل برخورد نکردن شورای رقابت با اسنپ، این شرکت پا را فراتر گذاشته و این محدودیت را برای تمامی شرکت‌ها از جمله ماکسیم، دینگ و حتی شرکت‌های کوچک‌تر مانند نتسی وضع کرده است. همچنین شرکت اسنپ علاوه بر حوزه حمل و نقل مسافر، این محدودیت را برای حمل و نقل بار نیز گسترش داد و به کاربران خود هشدار داد از برنامه الوپیک نیز استفاده نکنند. تمامی شرکت‌هایی که در حوزه حمل و نقل هوشمند فعالیت می‌کنند، از مسئولان درخواست دارند تا از عملکرد انحصارگونه شرکت اسنپ جلوگیری کنند و فضای رقابتی سالمی را به وجود آورند؛ زیرا چنین محدودیت‌هایی موجب کاهش کیفیت خدمات، کاهش حق انتخاب رانندگان، کاهش مسافر و در نهایت موجب افزایش قیمت خواهد شد.

تصویر نامه اعتراضی تاکسی های اینترنتی به وزیر ارتباطات

تاکسی های اینترنتی تاکسی های اینترنتی