تشخیص تخم مرغ سالم

ترفندی ساده برای تشخیص تخم مرغ سالم ، بدون نیاز به شکستن آن

همه می‌دانیم که تخم مرغ، یکی از اصلی‌ترین مواد در اکثر غذاهایی است که روزانه درست می‌کنیم. اما آیا راهی برای تشخیص تخم مرغ سالم از ناسالم وجود دارد؟ ما یک ترفند ساده برای تشخیص سالم بودن آن را به شما می‌آموزیم.

آیا می‌دانید یک تخم مرغ فاسد می‌تواند چقدر برای انسان خطرناک باشد؟ آیا راه‌های تشخیص تخم مرغ فاسد را می‌دانید؟ ما به شما در این مقاله، تشخیص یک تخم مرغ سالم از ناسالم را آموزش خواهیم داد.

وقتی شروع به پخت یک غذا با تخم مرغ می‌کنید، بعد از آنکه مطمئن شدید تمام مواد تشکیل دهنده آن را در خانه دارید، در ذهنتان این سؤال پیش می‌آید که آیا تخم مرغ‌ها هنوز تازه و سالم هستند یا نه؟ از همه این‌ها که بگذریم، تشخیص اینکه تاریخ مصرفشان گذشته یا نه بسیار دشوار است. تخم مرغ مانند سایر مواد غذایی تاریخ مصرف دارد، اما می‌توانید خراب بودن تخم مرغ را پیش بینی کنید (البته اگر یک آشپز حرفه ای باشید)؛ زیرا در همان ابتدای خراب شدن، رنگ و بوی آن تغییر خاصی نمی‌کند. به طوریکه کاملا معمولی به‌نظر می‌رسد. اما به محض اینکه یکی از تخم مرغ‌های تاریخ مصرف گذشته را بشکنید، متوجه بوی بسیار بدی خواهید شد. سپس باید کاسه‌ی کثیف و بد بوی تخم مرغ را بشویید. اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید اصلا نگران نباشید. گرچه ممکن است تشخیص تخم مرغ سالم از ناسالم سخت بنظر برسد، اما روشی برای بررسی آن وجود دارد.

چگونه بفهمیم که یک تخم مرغ سالم است؟

اگر می‌خواهید از تازه بودن یک تخم مرغ اطمینان حاصل کنید، باید طبق آزمایشی تخم مرغ‌ها را در آب شناور کنید تا با این آزمایش تخم مرغ سالم را از ناسالم تشخیص دهید. مراحل این آزمایش به ترتیب زیر است:

مرحله 1: یک کاسه برگ را با آب سرد پر کنید و مطمئن شوید که میزان آب به قدری است که تخم مرغ‌ها کاملا در آن شناور می‌شوند.

مرحله 2: به آرامی تخم مرغ اول را روی سطح آب رها کنید. اگر تخم مرغ به سمت کف ظرف آب فرو برود، تازه است و می توانید آن را استفاده کنید. اما اگر روی آب شناور بماند، تاریخ مصرفش گذشته است و باید آن را دور بیاندازید.

مرحله 3: این آزمایش را روی تمام تخم مرغ‌هایی که می خواهید استفاده کنید، انجام دهید. زیرا ممکن است بعضی از تخم مرغ‌ها که تاریخ مصرفشان گذشته هنوز تازه مانده باشند.

تشخیص تخم مرغ سالم

در این آزمایش چه دلیل علمی وجود دارد؟

این آزمایش یک روش مؤثر برای آزمایش تخم مرغ‌هاست. تخم مرغ‌های تازه همیشه در آب فرو می‌روند، زیرا درون پوسته ی آن‌ها هوایی وجود ندارد. اما در تخم مرغ‌های فاسد هوا وجود دارد که به مرور زمان مایع درون تخم مرغ را خشک می‌کند، به همین دلیل این تخم مرغ‌ها روی آب شناور می‌مانند. اگر با این آزمایش تخم مرغی به انتهای ظرف آب فرو برود اما بوی عجیب و غریبی بدهد، نباید آن را بخورید. احتمال اینکه آن تخم مرغ مشکلی نداشته باشد وجود دارد، اما ارزش مریض شدن و به خطر افتادن سلامتی را ندارد.

مدت زمان سالم ماندن تخم مرغ چقدر است؟

طبق گفته‌ی سازمان غذا و دارو، تخم مرغ حدود 4 تا 5 هفته پس از بسته بندی سالم می‌ماند. اما این مدت زمان بسته به دما و محل نگهداری تخم مرغ است و امکان دارد تغییر کند. تاریخ انقضا هنگام استفاده نشانگر خوبی است اما ممکن است نادرست باشد. بنابراین می‌توانید آزمایش شناور کردن تخم مرغ را انجام دهید تا مطمئن شوید که تخم مرغ شما تازه و سالم است. اگر تخم مرغ را بجای کابینت در یخچال نگهداری کنید مدت زمان بیشتری دوام می‌آورد.

پس از خرید تخم مرغ چگونه آن را نگهداری کنیم؟

تخم مرغ‌های خریده شده را باید به شیوه ی متفاوتی از تخم مرغ‌های رسمی یا خانگی نگهداری کنید. برای مثال، تخم مرغ‌های خریده شده باید در ظرف مخصوص خود که به شکل خاصی برای تازه نگهداشتن تخم مرغ طراحی شده اند، نگهداری شوند. همچنین این ظروف تخم مرغ را از جذب عطر و طعم موجود در یخچال حفظ خواهد کرد. اگر آنها را در ظرف مخصوصشان نگهداری کنید دیرتر فاسد می‌شوند.

تخم مرغ های خانگی یا رسمی را چگونه نگهداری کنیم؟

وقتی تخم مرغ‌های خانگی خود را جمع آوری کردید، از شستن آن‌ها قبل از نگهداری و ذخیره سازی بپرهیزید. زیرا تخم مرغ‌ها یک پوشش طبیعی دارند که از آن‌ها در برابر باکتری‌ها محافظت می‌کند. اگر این لایه را بشویید تخم مرغ‌ها سریعتر خراب می‌شوند. تخم مرغ ها را داخل ظرفی و در قسمت وسط یخچال خود قرار دهید زیرا دمای این قسمت از یخچال معتدل تر است.

تخم مرغ های منجمد یا فریز شده چگونه هستند؟

شما می‌توانید تخم مرغ‌ها را با این روش مدت زمان بیشتری نگهداری کنید. اما این روش کمی پیچیده ست. زیرا در این روش نمی‌توانید تخم مرغ‌ها را با پوسته نگهداری کنید بلکه می‌توانید آن‌ها را بشکنید و درون کاسه ای بریزید و سپس فریز کنید. همچنین می‌توانید از سینی مکعبی یخ استفاده کنید و تخم مرغ‌ها را به صورت جداگانه در آن مکعب‌ها فریز کنید. علاوه بر این موارد می‌توانید تخم مرغ‌ها را بجوشاید و سپس آن‌ها را منجمد کنید، اما با گذشت زمان ممکن است سفیده آن‌ها سفت شوند.