هدست واقعیت ترکیبی هولولنز

مایکروسافت صد هزار هدست واقعیت ترکیبی هولولنز به ارتش آمریکا می‌فروشد

مایکروسافت به تازگی قراردادی با ارتش امریکا امضا کرده که به موجب آن باید صد هزار هدست واقعیت ترکیبی هولولنز به ارتش این کشور تحویل دهد. این توافق بزرگترین قرارداد فروش هدست‌های واقعیت ترکیبی در دنیاست!

هدست واقعیت ترکیبی هولولنز جدیدترین ابزار ارتش ایالات متحده آمریکا برای آموزش سربازانش است. مایکروسافت به عنوان سازنده این هدست‌ها قراردادی به ارزش 480 میلیون دلار با ارتش امضا کرده و به موجب آن باید صد هزار هدست واقعیت ترکیبی هولولنز به ارتش آمریکا تحویل دهد. آنگونه که دولت آمریکا عنوان کرده،‌ قرار است از این هدست‌ها برای افزایش قدرت کشف و تصمیم‌گیری و همچنین حمله پیشدستانه به دشمن استفاده شود تا بدین‌ترتیب مرگ آوری سربازان افزایش یابد.

با وجود اینکه هدست واقعیت ترکیبی هولولنز نقدهای مثبت فراوانی دریافت کرده، اما مایکروسافت موفقیت چندانی در فروش آن نداشت. در اوایل سال جاری میلادی مایکروسافت گزارش فروشی از این گجت منتشر و به فروش تنها چند هزار دستگاه از آن اشاره کرده بود،‌ در حالی که انتظار می‌رفت فروش چند صد هزارتایی را تجربه کند.

هدست واقعیت ترکیبی هولولنز

با وجود اینکه هولولنز با مقاصد ایجاد سرگرمی ساخته شده، اما توانسته نظر مقامات نظامی را نیز به خود جلب کند. برای مثال از سال 2016 ارتش اوکراین از این گجت‌ها برای خدمه خودروهای زرهی خود استفاده کرد تا سربازان بتوانند دید بهتری نسبت به محیط پیرامون داشته باشند. ارتش اسرائیل نیز دیگر کاربر هدست واقعیت ترکیبی هولولنز است و از آن برای آموزش سربازان استفاده می‌کند. با این حال خرید هیچ یک از این دو ارتش قابل قیاس با خرید ارتش آمریکا نیست.

در حالی که اسرائیل در خرید اولیه خود تنها دو هدست هولولنز خریداری کرده بود، ایالات متحده آمریکا در اولین مرحله دریافت این گجت‌ها شمار 2500 عدد از آن‌ها (از مجموع صد هزار عدد) را در دو سال اول دریافت خواهد کرد. این خرید بزرگ ارتش آمریکا را بزرگترین خریدار هدست‌های واقعیت ترکیبی و واقعیت افزوده (Augmented reality) تبدیل می‌کند.

هولولنز که به عنوان یک هدست واقعیت ترکیبی (Mixed reality) شناخته می‌شود، می‌تواند اجسام مجازی را به دنیای واقعی بیاورد. برای مثال اگر فردی بدون هدست هولولنز به یک صندلی خیره شود،‌ تنها چیزی که خواهد دید همان صندلی است. اما اگر از هدست هولولنز استفاده کند آنگاه می‌تواند یک فرد مجازی که روی صندلی حقیقی نشسته است را ببیند. این ایده همچون بسیاری از فناوری‌های امروزی دیگر نیز پیشینه نظامی دارد و اولین مورد آن به سال 1992 باز می‌گردد که توسط نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ساخته شد.

هدست واقعیت ترکیبی هولولنز

فروش صد هزار هدست واقعیت ترکیبی هولولنز آخرین قرارداد مابین غول دنیای تکنولوژی، یعنی مایکروسافت با نیروهای نظامی تا به امروز است. در ماه اکتبر سال جاری یک نامه سرگشاده از سوی فرستندگان نامعلومی که ادعا می‌کردند کارکنان مایکروسافت هستند منتشر شد که در آن نویسندگان اعتراض خود را نسبت به علاقه کمپانی برای توسعه فناوری پردازش ابری نظامی اعلام کرده بودند. آنان معتقد بودند مایکروسافت به خاطر سود کوتاه مدت در حال پشت کردن به اصول خود است.

در پاسخ نیز رئیس این کمپانی در یک پست وبلاگی نوشت که ما به دفاع مستحکم از ایالات متحده آمریکا علاقه داریم و کسانی که از این کشور دفاع می‌کنند بایستی به بهترین فناوری‌های این کشور، منجمله فناوری‌های مایکروسافت دسترسی داشته باشند.

در حال حاضر مایکروسافت نیز به چنین اصلی معتقد است و سخنگوی این کمپانی اظهار داشت که فناوری واقعیت افزوده به نیروها اطلاعات و آگاهی بیشتری می‌دهد و بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند تصمیمات بهتری بگیرند. وی همچنین افزود که این قرارداد سبب توسعه رابطه پایدار و قابل اتکای مایکروسافت با وزارت دفاع آمریکا در این حوزه می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. این همه به چ دردش میخوره اخه

  2. صد هزارررر چقدر میشه اوفف

  3. تکنولوژی قوی تر قدرت نظامی قوی تر