نصب ویندوز 10 بر روی مک

آموزش نصب ویندوز 10 بر روی مک در چند گام ساده

امروز قصد داریم روش نصب ویندوز 10 بر روی مک را با یکدیگر بررسی کنیم. در این آموزش، بر خلاف روش‌های قدیمی، نیازی نیست با مشکلات ابزار Boot Camp Assistant برای نصب ویندوز 10 دست و پنجه نرم کنید!

نصب ویندوز 10 بر روی مک آنقدرها هم که تصور کنید، ساده و بدون دردسر نیست. هنگامی که قصد نصب ویندوز از روی USB بوتیبل را دارید، ابزار Boot Camp Assistant هم بدون مشکل عمل نمی‌کند. با این وجود، ما اینجا هستیم تا با تشریح گام به گام مراحل نصب، کار را برای شما ساده کنیم.

برای داشتن سیستم عامل مایکروسافت بر روی دستگاه اپلی خود، ابتدا باید فایل‌های مورد نیاز را دانلود و تنظیمات لازم را انجام داد. اما پیش از آن بهتر است کمی در مورد ابزار رسمی اپل یعنی Boot Camp Assistant صحبت کنیم.

مشکل Boot Camp Assistant چیست؟

Boot Camp Assistant ابزار کمکی dual-boot شرکت اپل است. این پکیج نرم افزاری برای کمک به ساخت درایو بوتیبل USB، دانلود درایورهای لازم و پارتیشن‌بندی دوباره درایو داخلی برای استفاده از ویندوز، به صورت پیش‌فرض در مک او اس گنجانده شده است.

به خاطر حجم بالای فایل‌های ایمیج نسخه‌های اخیر ویندوز 10، این ابزار کمکی دیگر کار نمی‌کند. Boot Camp Assistant درایو یو اس بی شما را با فایل سیستمی FAT32 فرمت می‌کند. مشکل FAT32 این است که نمی‌تواند فایل‌های حجیم‌‌تر از 4 گیگابایت را ذخیره کند.

نصب ویندوز 10 بر روی مک

فایل‌های image ویندوز 10، حجمی در حدود 5 گیگابایت دارند و شامل یک فایل واحد install.wim هستند که این میزان بالاتر از 4 گیگابایت است. مایکروسافت، آموزش‌هایی را برای تقسیم‌بندی این فایل و تبدیل آن به اجزایی با حجم پایین‌تر در اختیار کاربران قرار داده، اما استفاده از آن بر روی ویندوز امکان‌پذیر است و کاربران مک راهی برای انجام این کار با روش‌های مایکروسافت نخواهند داشت. اگر بخواهید اینستالر USB را با استفاده از Boot Camp Assistant ایجاد کنید، یک پیغام خطا مبنی بر عدم وجود فضای کافی را دریافت خواهید کرد. این پیغام می‌تواند گیج‌کننده باشد زیرا این احتمال وجود دارد که شما هم مثل من صاحب یک درایو 32 گیگابایتی باشید. اما راه حل چیست؟

برای حل این مشکل باید به کلی FAT32 را فراموش کرد.

دانلود تمام چیزهایی که نیاز دارید

ابتدا، نسخه قانونی ویندوز 10 را از سایت مایکروسافت دانلود کنید. برای دلایل امنیتی، ویندوز را فقط باید از وب‌سایت رسمی مایکروسافت دریافت کرد.

شما همچنین به درایورهای اپل برای ویندوز نیاز دارید. فایل‌های مورد نیاز موجود در وب‌سایت اپل، قدیمی هستند؛ پس این کار را با استفاده از دستگاه مک باید انجام داد:

  • ابزار Boot Camp Assistant را اجرا کنید.
  • در نوار منو، روی Actions کلیک کرده و سپس Download Windows Support Software را انتخاب کنید.
  • بعد از تعیین محل ذخیره فایل، منتظر بمانید تا درایورها دانلود شوند.

نصب ویندوز 10 بر روی مک

حالا شما آماده ایجاد فایل نصبی هستید. اگر فکر می‌کنید انجام مراحل بالا یا ادامه کار برای شما دشوار است، می‌توانید از نرم افزارهای اجراکننده اپلیکیشن های ویندوز بر روی مک او اس استفاده کرد.

ساخت فایل نصبی بوتیبل USB

مایکروسافت فضایی 5 گیگابایتی یا بیشتر را برای ایجاد فایل نصبی USB توصیه می‌کند. برخی کاربران توصیه می‌کنند برای نصب ویندوز 10 بر روی مک از درایو 8 گیگابایتی USB 2.0 استفاده کنید. من نیز از یک درایو 32 گیگابایتی USB 3.0 استفاده کردم و مشکلی نداشتم. به هر صورت، تصمیم در انتخاب نوع درایو USB با شما خواهد بود.

فلش درایو خود را متصل کرده و Disk Utility را اجرا کنید. از سمت چپ، درایو USB را انتخاب کرده و سپس روی Erase کلیک کنید (پیش از این کار، مطمئن شوید که هیچ اطلاعاتی روی آن ندارید). از منوی کشویی، گزینه exFAT را به عنوان فایل سیستمی خود انتخاب کنید؛ سپس یک اسم برای درایو USB مثل WININSTALL انتخاب کرده و گزینه Earse را انتخاب کنید.

نصب ویندوز 10 بر روی مک

در مرحله بعد، به منظور نصب باید روی Windows ISO دانلودی دابل کلیک کرد. فایل ایمیجی که مانت کرده‌اید، باید به صورت خودکار باز شود (در غیر این صورت، در نوار کناری Finder باید به دنبال آن باشید). تمام فایل‌های نصب ویندوز 10 را انتخاب کرده و با فشردن هم‌زمان کلیدهای Ctrl و C، آنها را روی درایو USB کپی کنید. حال سراغ درایورهای دانلودشده رفته و محتویات فولدر WindowsSupport را مستقیما روی فلش درایو خود ذخیره کنید. توجه داشته باشید که نباید خود فولدر را کپی کرد و ما به محتویات آن نیاز داریم.

نصب ویندوز 10 بر روی مک

فلش درایو USB شما برای نصب ویندوز 10 بر روی مک آماده شد!

آماده‌سازی درایو داخلی مک

در حالی که USB شما هم‌چنان به سیستم متصل است، Boot Camp Assistant را مجددا روی مک اجرا کنید. روی Continue کلیک کنید تا پروسه آغاز شود؛ سپس مطمئن شوید که تیک گزینه‌های Create a Windows 7 or later install disk و Download the latest Windows support software from Apple را برداشته‌اید.

نصب ویندوز 10 بر روی مک

گزینه Install Windows 7 or later version مطابق با تصویر باید فعال باشد؛ روی Continue کلیک کنید. در پنجره بعدی، از شما خواسته می‌شود تا فضایی را به پارتیشن ویندوز اختصاص دهید. برای این کار می‌توان از اسلایدر موجود یا گزینه “Divide Equally” به معنی «تقسیم مساوی» استفاده کرد.

نصب ویندوز 10 بر روی مک

هر زمان که آماده شدید، روی Continue کلیک کرده و نام کاربری و کلمه عبور خود را انتخاب کنید. در این مرحله نیاز است یک بار دیگر کلمه عبور وارد شود.

نصب ویندوز 10 بر روی مک

اگر ارور مربوط به عدم وجود فایل‌های ساپورت ویندوز را دریافت کردید، باید مطمئن شوید که محتویات پوشه WindowsSupport به درستی بر روی فلش USB کپی شده‌اند. اگر روی یو اس بی خود نمی‌توانید فولدرهایی $WinPEDriver$ و BootCamp را پیدا کنید، Boot Camp Assistant مانع پارتیشن‌بندی می‌شود.

نصب ویندوز 10 بر روی مک

اگر کار را به درستی انجام داده باشید، دستگاه مک باید مجددا راه‌اندازی شده و اینستالر ویندوز به صورت خودکار اجرا شود. اگر خبری از اجرای اینستالر ویندوز نیست یا اجرای آن را لغو کرده‌اید، می‌توانید پروسه را دوباره تکرار کنید:

  • درایو USB بوتیبل ویندوز 10 را به دستگاه متصل کنید.
  • اگر Mac شما در حال اجراست، آن را ری‌استارت کنید.
  • هنگام بوت مک، کلید Option بر روی کیبورد را نگه دارید تا منوی بوت نمایش داده شود.
  • EFI Boot را انتخاب کرده و روی پیکان کلیک کنید تا عملیات نصب آغاز شود.

برای اجرای عملیات نصب باید صبور باشید. بعد از بارگذاری کامل، از شما کلید خریداری‌شده خواسته می‌شود؛ اما می‌توان روی I don’t have a product key تا کلیک کرد تا از این بخش عبور کنید. حال باید نسخه ویندوزی که قصد نصب آن را دارید، انتخاب کنید.

در نهایت، لازم است محل نصب ویندوز مشخص شود. در اینجا باید پارتیشنی به اسم BOOTCAMP را ببینید؛ روی آن و سپس Format کلیک کنید. پس از آنکه پارتیشن را فرمت کردید، باید گزینه Next برای نصب ویندوز 10 بر روی مک پیش روی شما قرار بگیرد.

در حین عملیات نصب، دستگاه شما ممکن است چندین مرتبه ری‌استارت شود؛ در این صورت شاید صرفه یک فنجان قهوه و انتظار برای پایان یافتن عملیات نصب، بهترین کار باشد.

تنظیم ویندوز و نصب درایورها

در پایان، ویندوز 10 ری‌استارت شده و برای اطلاعات بیشتر، چند سوال همچون کیبورد و منطقه شما پرسیده می‌شود. شبکه اینترنت به صورت پیش‌فرض با ویندوز سازگاری ندارد؛ به همین دلیل باید روی Skip for now کلیک کرد.

حالا یک حساب کاربری بسازید؛ کلمه عبور را انتخاب کنید؛ چند سوال امنیتی را برای آن در نظر بگیرید و مطمئن شوید که تنظیمات اولیه ویندوز را به صورت کامل انجام داده‌اید. نخستین چیزی که باید ببینید، اینستالر Boot Camp است.

نصب ویندوز 10 بر روی مک

در مرحله بعدی روی Next و سپس Install کلیک کنید تا پروسه نصب آغاز شود. پریدن تصویر در طول نصب، طبیعی است. بعد از اینکه درایورها نصب شدند، پیغامی برای ری‌استارت شدن ویندوز نمایش داده می‌شود.

پس از راه‌اندازی مجدد ویندوز، همه‌چیز باید به درستی کار کند. شما باید امکان اتصال به اینترنت را داشته باشید؛ با حرکت دادن انگشت خود بر روی تاچ‌پد به پایین اسکرول کنید؛ شدت روشنایی صفحه را با استفاده از دکمه‌های روی کیبورد تغییر دهید؛ تمام قابلیت‌ها باید فعال باشند.

کاربران معمولا محصولات اپل را به خاطر مک او اس و تجربه کاربری بسیار خوبی که رقم می‌زند، خریداری می‌کنند؛ اما لذت داشتن هم‌زمان مک او اس و ویندوز را نمی‌توان انکار کرد. اینکه برای نصب ویندوز 10 بر روی مک به‌درستی نمی‌توان از ابزار Boot Camp Assistant استفاد کرد، شرم‌آور است. با این حال، همیشه راهی برای حل مشکلات این‌چنینی وجود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. آموزش خوبی بود ممنون ولی رو سیستمهای جدید کار نمیکنه و اون راه اندازی صورت نمیگیره برای شناختن هارد مک ، یعنی تغیراتی که مک اعمال میکنه رو فایلهای نصب و هارد شناسایی نمیشه

  2. سلام ببخشید من بعد از اینکه فایل ویندوز رو انتخاب می کنم می نویسه فقط نسخه ۶۴ بیت باید بزاری در صورتی که من ۶۴ بیت رو از سایت ماکروسافت دانلود کردم چی کار کنم وین مکم رو فلش کنم؟

  3. سلام
    ممنون از آموزش خوبتون
    اما من یه مک ورژن 10.10.4 دارم که میخوام روش نصب کنم با ویندوز 10، دو تا تیک اول رو که در پنجره boot camp بر میدارم، مربع تیک سوم اصلا روشن نمیشه به بتونم فعالش کنم و بره برای install ویندوز
    میشه راهنماییم کنید؟؟
    ممکنه بخاطر ویندوز 10 بودن این مشکل پیش اومده باشه؟ و بخاطر ورژن مک باید از ویندوز 7 استفاده کنم

  4. فقط مقدار کمی از نرم افزار های کلاینت رو بر روی مک مشاهده می کنیم، با این حال، تمامی این نرم افزار ها بر روی ویندوز نیز قابل استفاده هستند

    هر چند دیگه دوره نرم افزارهای کلاینت تموم شده (گیم ها هم به زودی فقط بر روی وب اجرا می شوند) و سیستم عامل مکینتاش، در قسمت سرور، حرفی برای گفتن ندارد

    با سپاس