همه چيز در باره OS X Mavericks

اپل شب گذشته از آخرین نسخه سیستم عامل دسکتاپ خود با نام OS X Mavericks در مراسم افتتاحیه WWDC 2013 رونمایی کرد. البته همان طور که سیستم عامل موبایل iOS 7 پر از نکات جدید بود، این سیستم عامل هم سرزمینی سراسر شگفتی و تازگی را پیش روی مان گشود که حتی نام آن هم چیزی خلاف آمد عادت مرسوم اپل بود. در اینجا قصد داریم با نگاهی به برخی قابلیت ها و امکانات جدید Mavericks و همچنین نام زیبا و عجیب آن، نکات کلیدی آشنایی با آن را مشخص سازیم. با گجت نيوز همراه باشيد .

نامگذاری

پس از سالها نامگذاری سیستم عامل های OS X با اسامی گربه سانان بزرگ جثه، اپل این بار خرق عادت کرده و پس از شوخی با مزه ای که روی صحنه کرد و ابتدا نام سیستم عامل جدید را OS X Sea Lion (شیر دریایی) اعلام نمود؛ اکنون آیین نامگذاری جدیدش را بر اساس نام مکان ها در کالیفرنیا بنا نهاده است. Mavericksدر واقع یک منطقه ساحلی در شمال کالیفرنیا است. و چگونه چنین نامی می تواند کیفیت یک نرم افزار دسکتاپ را بیان کند؟ این را باید از کسانی که به آنجا رفته اند بپرسید. 🙂

مپز، تقویم و آیبوکز

اپل بالاخره نرم افزار جنجالی Maps را به OS X هم آورد. این دقیقا همان اپلیکیشنی است که با عرضه در آیفون باعث اعتراض جهانی کاربران به دلیل اطلاعات کم و اشتباهات فاحش درون خود شد. البته اپل از آن زمان آپدیت های فراوانی را روی آن انجام داده و آن را بسیار بهتر کرده است. اکنون مپز شامل قابلیت هایی همچون نمای سه بعدی ساختمان ها هم هست که در آیفون نیز بسیار جذاب به نظر می رسند.

تقویم در سیستم عامل جدید نمای تازه و جدیدی پیدا کرده و از ظاهر اسکیومورفیسم "تقویم رومیزی واقعی" خود بسیار دور شده است. همان طور که پیش تر گفتیم ، یکی از ویژگی های محصولات طراحی شده تحت نظر جانی آیو، دوری از اسکیومورفیسم در طراحی است. تقویم اکنون تمیزتر شده و در ارتباط نزدیک با مپز هم کار می کند تا بتواند مدت زمان لازم برای رسیدن سر هر قرار را برای تان محاسبه کند. البته این تقویم جدید چنان کارایی پیدا کرده که آب و هوای محل قرار را نیز برای تاریخ تعیین شده، گزارش می کند.

یکی دیگر از قابلیت های جدید درونی مارویکس، اپلیکیشن iBooks است. از این پس به کتابخانه ای همانند آنچه که در آیفون و آیپد داشتید، دسترسی خواهید داشت و البته کتابخانه قبلی تان از طریق آی کلود با تمام دستگاه های تان سینک خواهد شد. همچنین از قابلیت های جالب آن، این است که می توانید در کتاب ها یادداشت نوشته و نکات مهم را در آنها حاشیه نویسی کنید.

و نکته پایانی اینکه iCloud Keychain تمامی رمزهای عبور و اطلاعات کارت های بانکی تان را در خود ذخیره کرده و آنها را درون تمامی ابزارهای تان سینک می کند. اگر رمزعبور فیس بوک تان را درون سافاری آیفون ذخیره کنید، دیگر لازم نیست که آن را دوباره درون مکبوک تان هم از ابتدا تایپ کرده و ذخیره اش نمایید.

رابط کاربری

نمای کلی رابط کاربری تغییر شدیدی نسبت به سیستم عامل شیر کوهی نداشته است. اپل تنها برخی تغییرات کوچک را در گوشه و کنارها ایجاد کرده تا محیط زیباتر شده و کار راحت تر شود. برای مثال فایندر را می توانید به صورت تمام صفحه (full screen) ببینید. یا اینکه به جای پراکندن چند پنجره فایندر در محیط دسکتاپ، در یک پنجره فایندر چندین تب مختلف باز کرده و به جستجو بپردازید.

اپل همچنین امکان تگ یا برچسب زنی برای فایل ها را هم به سیستم عامل جدید خود افزوده است. برای مثال هنگامی که شما یک سند یا فایل متنی مربوط به کارتان را ذخیره می کنید، می توانید به آن برچسب «کار» یا «فوری» بزنید. این برچسب ها بلافاصله پس از خلق و ذخیره درون فایندر قابل مشاهده هستند و همچنین در نتایج جستجوی فایندر هم به نمایش در می آیند.

پشتیبانی از چندین نمایشگر بهبود فراوانی یافته است. اکنون چندین نمایشگر می توانند مجزا و مستقل از یکدیگر عمل کنند و شما می توانید در نمایشگر دوم میان اپلیکیشن های تمام صفحه سوایپ کنید، بدون اینکه تاثیری بر اپلیکیشن های صفحه اصلی تان داشته باشند. همچنین از این پس در تمام نمایشگرها منوبار جداگانه ای در اختیار خواهید داشت.

ارتقاء کارایی

در پشت صحنه هم مجموعه بزرگی از بهبودها را شاهد هستیم که کارایی کلی سیستم و عمر باتری مکبوک را افزایش می دهند. چُرت اپلیکیشن یا AppNap، جدای از نام ساده لوحانه اش، دقیقا همان کاری را انجام می دهد که می گوید. این حالت، اپلیکیشن هایی را که باز هستند (اما از آنها استفاده نمی شود) در حالت مصرف کم انرژی قرار می دهد. و در نتیجه آنها را آماده به کار نگه می دارد، اما طی مدت زمان بیکاری جلوی هدر رفتن انرژی توسط آنها را می گیرد.

از دیگر قابلیت های مهم می توان به Timer Coalescing برای کاهش استفاده برخی فرآیندها از پردازنده تا ۷۲ درصد و حافظه فشرده اشاره کرد، که هر دو به مدیریت بهتر فرآینده ها و پروسه های بیکار کمک زیادی می کنند. در نتیجه نیروی مصرفی برای پردازش در پس زمینه تا حد زیادی کاهش می یابد. در نتیجه باعث کاهش مصرف باتری می شوند.

قیمت و زمان عرضه

اپل هنوز قیمت OS X Mavericks را اعلام نکرده است. اما دانلود شیر کوهی برای دارندگان مک تنها ۱۴ یورو هزینه در بر داشت. و نتیجه این قیمت گذاری، میلیون ها دانلود در روزهای اولیه عرضه آن بود. لذا می توان امیدوار بود که نسخه جدید OS X نیز همچنان با قیمتی مناسبی عرضه شود.

نسخه آزمایشی بتای مارویکس هم اکنون برای توسعه دهندگان اپل در دسترس است. اما نسخه عمومی آن قرار است از پاییز امسال وارد بازارگردد.نظر شما درباره این سیستم عامل چیست؟ آیا تا به اینجا، مارویکس شما را برای یک کوچ بزرگ وسوسه کرده است؟


منبع : en.gadgetnews.net

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*