نیمه پنهان ماه

خیزش نهایی چین برای سفر به نیمه تاریک ماه

جدیدترین گزارش ها خبر از خیزش نهایی چین برای سفر به نیمه تاریک ماه می دهند؛ جاییکه تاکنون هیچ انسانی موفق نشده پای خود را بر روی سطح آن قرار دهد. در صورت موفقیت در انجام چنین ماموریتی چینی ها می توانند یک رکورد عظیم در حوزه پیشرفت های هوا و فضا را به نام خود ثبت کنند.

کشور چین قصد دارد سفر به نیمه تاریک ماه را آغاز نماید. چینی ها به همین منظور در صدد هستند تا یک سطح نورد را به فضا ارسال کنند که ماموریت نهایی آن فرود بر روی نیمه تاریک ماه خواهد بود.

سازمان فضایی ملی چین (CNSA) اعلام کرده است که چین به جایی می‌رود که تا به حال هیچکس به آنجا نرفته است. در واقع کاوشگر  Chang’e-4 متعلق به این کشور برای اکتشاف بخشی از ماه که تا به حال از دسترس انسان‌ها دور بوده آماده می‌شود.

قرار است فضاپیمای Chang’e-4 در روز ۸ دسامبر (امروز) از مرکز پرتاب ماهواره ای شیچانگ در استان سیچوان به فضا پرتاب شود. فضا پیمای Chang’e-4 در نهایت وارد مدار ماه شده و در دهانه وان کارمان که ۱۸۶ کیلومتر وسعت دارد فرود خواهد آمد.

نیمه پنهان ماه

Chang’e-4 شامل یک فرودگر و سطح نورد است، مضافا اینکه ماهواره ای موسوم به چوچیائو بین مدار گرد، سطح نورد و کارشناسان روی زمین تعامل را برقرار خواهد کرد. ایجاد درست تعاملات بین این سه بخش نقش بسیار مهمی در انجام موفقیت آمیز ماموریت یاد شده دارد.

از آنجا که سطح نورد در نیمه تاریک ماه مستقر می شود، لذا ماه می تواند مانع از ارسال امواج رادیویی به زمین شود و بر این اساس وجود یک ماهواره بسیار مهم و ضروری خواهد بود.

نیمه تاریک ماه راز های بسیاری را فاش می کند

پژوهش در خصوص نیمه تاریک ماه به انسان کمک می کند تا درک بهتری از سطح ماه، نحوه شکل گیری آن، تاریخچه ماه و دیگر جزییات داشته باشد که جملگی این موارد می توانند در انجام ماموریت های موفقیت آمیز آتی مربوط به ماه نقش بسزایی داشته باشند. همچنین چینی ها به دنبال ارتقا دانش خود از ساختار درونی ماه هستند.

نیمه تاریک ماه رازهای دیگری را نیز در خود نهفته کرده است. این بخش سرنخ هایی در خصوص چگونگی شکل گیری زمین، نحوه تکامل سیارات و تاثیر فرایندهای آتشفشانی بر شکل منظومه شمسی در اختیار انسان قرار خواهد داد. شاید راز بمباران های زمین در دوران اولیه شکل گیری آن و نیز چگونگی آغاز حیات بر روی زمین را بتوان در نیمه تاریک ماه پیدا کرد.

سطح نورد Chang’e-4 که در حدود ۱۴۰ کیلوگرم وزن دارد هدفی دیگر را نیز دنبال می کند. این سطح نورد قصد دارد آزمایشاتی در این بخش از ماه انجام دهد تا دریابد که آیا جاذبه نیمه تاریک ماه دارای شرایط مناسب جهت پرورش گیاه هست یا خیر.

قبلا و در سال ۲۰۱۳ چین موفق شده بود تا کاوشگر Chang’e-3  را با موفقیت بر روی ماه فرود آورد و لذا کاوشگر Chang’e-4 دومین کاوشگری خواهد بود که از سوی کشور چین موفق به انجام ماموریت خود شده و بر روی ماه فرود خواهد آمد.

این سطح نورد مجهز به دوربین های متعدد از جمله دوربین پانوراما، طیف سنج تصویری مادون قرمز، رادار نفوذی و آنالیز کننده های پیشرفته کوچک است. تاکنون رسما مشخص نشده که Chang’e-4  چه زمانی به سطح ماه خواهید رسید، اما بر اساس حدسیات مختلفا، این کاوشگر برای رسیدن به سطح قمر زمین تقریبا به یک ماه زمان نیاز خواهد داشت.