قیمت گذاری اینترنت

معاون وزیر ارتباطات: قیمت گذاری اینترنت آزاد می‌شود

معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد طرحی مبنی بر آزادسازی قیمت گذاری اینترنت در حال بررسی است. بر این اساس، به زودی سقف تعرفه اینترنت حذف می‌شود و قیمت اینترنت توسط اپراتورها تعیین خواهد شد.

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عنوان کرد قیمت گذاری اینترنت آزاد می‌شود. در این فرایند سقف تعرفه اینترنت حذف خواهد شد و اپراتورها بر اساس اتصال اولیه مشترکین، نرخ جدید اینترنت را تعیین می‌کنند. این طرح در حال بررسی است و پس از تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تا پایان سال اجرا می‌شود. معاون وزیر ارتباطات در ادامه عنوان کرد به طور کلی در این طرح، قیمت گذاری بر پایه اتصال کاربران محاسبه خواهد شد؛ یعنی برای هر مشترک یک آستانه مصرف تعیین می‌شود و به میزان هزینه‌ای که ماهانه‌ برای اتصال به اینترنت پرداخت می‌کند، به میزان همان آستانه مصرف به آن سرویس اینترنت تعلق می‌گیرد و اگر مصرف مشترک بیش‌ از حد آستانه مصرف باشد، باید مجددا حجم اینترنت خریداری کند.

قیمت گذاری اینترنت

نحوه آزادسازی قیمت گذاری اینترنت

حسین فلاح جوشقانی همچنین اظهار کرد اخیرا نحوه جدید قیمت گذاری اینترنت موجب نارضایتی برخی از اپراتورهای اینترنت شده بود؛ زیرا درآمد آن‌ها به ازای هر مشترک (آرپو) کاهش پیدا می‌کرد. در واقع میزان آستانه مصرف در طرح اولیه به صورت مقطعی لحاظ شده بود، اما در میانه راه به یک ثبات رسیدیم و اپراتورها با روش جدید قیمت گذاری اینترنت همگام شده‌اند و مقدار آستانه مصرف نیز می‌تواند تغییر کند. به همین دلیل اپراتورهای اینترنت این توانایی را دارند که برای مشترکان کم‌مصرف خود، آستانه مصرف‌ کمی را لحاظ کنند و برای مشترکانی که مصرف اینترنت بالایی دارند، آستانه مصرف بیشتری را در نظر بگیرند.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه افزود با توانایی که اپراتورها برای تغییر میزان آستانه مصرف در اختیار دارند، یک بازار رقابتی بسیار خوب شکل گرفته است؛ چرا که یک اپراتور می‌تواند برای سرعت 8 مگابیت بر ثانیه که نرخ اتصال اولیه آن 50 هزار تومان است، میزان حجم مصرف منصفانه مختلفی را تعیین کند تا با سایر اپراتورها رقابت خوبی شکل بگیرد، اما اگر طرح جدید قیمت گذاری اینترنت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شود، نحوه قیمت‌گذاری همان‌گونه خواهد بود که در دنیا از آن استفاده می‌شود. البته با این تغییر که سقف تعرفه اینترنت و قیمت اتصال اولیه حذف شده و این نرخ توسط بازار رقابت مشخص شود.

قیمت گذاری اینترنت

قیمت‌ گذاری اتصال اولیه توسط اپراتورها انجام می‌شود

فلاح جوشقانی بیان کرد روش جدید قیمت گذاری اینترنت بر اساس اتصال اولیه کاربر خواهد بود. در واقع اپراتورها قیمت اتصال اولیه مشترکان را تعیین می‌کنند و برای این کار ترکیبی از قیمت اتصال اولیه، آستانه مصرف و وضعیت رقابت بازار را در نظر می‌گیرند. از سویی با دریافت نظر‌های اپراتورهای اینترنت، پیش‌نویسی از این طرح تهیه شده و وزیر ارتباطات نیز با این طرح موافق است. البته این طرح به زودی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بررسی می‌شود و پس از تحلیل شرایط بازار و قوانین موجود، به تصویب خواهد رسید و امیدوارم تا پایان سال اجرایی شود.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه عنوان کرد در حال حاضر ما سقف قیمت مشخصی را برای اتصال اولیه مشترکان به اینترنت در نظر گرفته‌ایم و اپراتورها نیز قیمت‌های آستانه مصرف را تعیین می‌کنند. برای مثال برای تعرفه اتصال به اینترنت با سرعت 8 مگابیت بر ثانیه سقف قیمتی 50 هزار تومان تعیین شده که اپراتورها این سرویس را نمی‌توانند با مبلغ 60 هزار تومان به فروش برسانند، اما با آزادسازی قیمت گذاری اینترنت، این روند تغییر کرده و سقف تعرفه حذف خواهد شد. در واقع برای مشترکانی که قصد دارند سرویس اینترنتی با سرعت 8 مگابیت را خریداری کنند، می‌توانند آستانه مصرف مختلفی را با قیمت‌های متفاوت انتخاب کنند. اپراتورها بر اساس آستانه مصرف منصفانه با یکدیگر رقابت می‌کنند و اگر مشترکی از تعرفه اینترنت شکایت داشته باشد، آن‌ را رسیدگی می‌کنیم و بدون شک شرایط نظارتی خاصی برای روش جدید قیمت‌گذاری در نظر گرفته شده است.

قیمت گذاری اینترنت