گوشی های میان رده سامسونگ

بررسی دلایل افت فروش گوشی های میان رده سامسونگ و وضعیت بحرانی غول کره‌ای

بسیاری از مراکز آماری می‌گویند فروش گوشی های میان رده سامسونگ و حتی رده پایین این شرکت کاهش یافته است. اما علت این موضوع چیست و آیا می‌توان عملکرد بهتر رقیبان در بازار را پایان سامسونگ در نظر گرفت؟

سامسونگ، شرکتی که ظهور کرد تا بزرگترین تولیدکننده موبایل در دنیا یعنی نوکیا را مغلوب خود کند، در وضعیت بدی قرار گرفته است. پرچمداران این شرکت که از گران‌ترین محصولات موجود در بازار محسوب می‌شوند، امسال فروش پایینی داشتند. اما موضوع دیگری هم وجود دارد که به آسانی می‌توان متوجه آن شد: سامسونگ در حال از دست دادن بازار محصولات میان رده است.

اطلاعاتی که در این مقاله قصد داریم از آنها استفاده کنیم، مربوط به دو سال گذشته بوده و به پایان سال 2018 منتهی می‌شوند.

گوشی های میان رده سامسونگ

برای اینکه متوجه شوید فروش گوشی های سامسونگ کاهش یافته است، نیازی نیست حتما به گفته‌های ما اتکا کنید. از آنجایی که سامسونگ رسما میزان فروش محصولات خود را اعلام نمی‌کند، ما از تحلیل‌های IDC و سایر شرکت‌های معتبر و فعال در این حوزه استفاده می‌کنیم؛ کمپانی‌هایی که معتقدند میزان عرضه گوشی های سامسونگ بعد از به اوج رسیدن در سه ماهه سوم سال 2017 (زمانی که گلکسی نوت 8 عرضه شد)، به آرامی در حال کاهش است. اگرچه این روند نزولی در اوایل سال 2019 نیز با اعلام رسمی سامسونگ مبنی بر فروش آهسته‌تر گوشی های خانواده گلکسی اس 9 مشهود بود، تا اواسط سال جاری میلادی و روزهای پایانی آن کاملا مشخص است که گوشی های میان رده سامسونگ نیز فروش پایینی دارند.

این بخشی از گزارش IDC در مورد عملکرد سامسونگ در سه ماهه اخیر فعالیت این شرکت است:

سامسونگ با عرضه مجموعا 72.2 میلیون دستگاه، سه‌ماهه بسیار چالش برانگیزی را با افت 13.4 درصدی فروش در مقایسه با همین زمان در سال 2017، پشت سر گذاشته است. در حالی که این میزان از فروش به اندازه‌ای بود که سامسونگ هم‌چنان بیشترین سهم را از بازار داشته باشد، ولی فروش و سهم آنها از بازار روندی نزولی دارد. عرضه گلکسی نوت 9 موفقیت‌آمیز بود و هم‌چنان سازندگان در حال عرضه این دستگاه هستند. با این وجود، چالش بزرگتر سامسونگ، از دست دادن بازار محصولات رده‌پایین و میان‌رده است. در همین حال، سازندگان با به ارمغان آوردن ویژگی‌های جدید برای محصولات غیر پرچمدار تلاش دارند به حل این موضوع کمک کنند. به احتمال زیاد، سامسونگ با معرفی دستگاه‌های جدید از سری گلکسی A، برای پر کردن شکاف موجود در بازار گوشی های میان رده در کشورهای مختلف تلاش خواهد کرد.

این مشکل را از دو جهت کلی می‌توان بررسی کرد: از یک سو، کمپانی‌هایی همچون وان پلاس، شیائومی و آنر، رقابتی فوق‌العاده سخت را در بازار به وجود آورده و در برخی از محصولات از پردازنده‌هایی استفاده می‌کنند که نمونه آنها را می‌توان در گوشی های گران‌قیمت و پریمیوم سامسونگ پیدا کرد؛ با این تفاوت که نصف پرچمداران این شرکت کره‌ای قیمت دارند. در سوی دیگر، ما باید خود سامسونگ را سرزنش کنیم: مدل 2018 گوشی های میان رده Galaxy A فاقد هرگونه جذابیتی هستند. مهم‌ترین ویژگی‌هایی که سامسونگ تلاش کرد تا از آنها به عنوان یک نیروی محرکه در محصولات خود استفاده کند، در نظر گرفتن دوربین چندتایی همچون دوربین چهارگانه به گلکسی A9 بود؛ سیستمی که نتیجه آن کاملا عکس چیزی‌ست که تصور می‌کنید و دوربین‌ها توانایی بسیار پایینی در عکاسی دارند.

مقایسه گوشی های گلکسی A با وان پلاس و پوکوفون

علی‌رغم اینکه مدل 2018 گوشی های گلکسی A کمی بالاتر از حد انتظار قیمت‌گذاری شده‌اند، اما با طراحی شیشه‌ای، ظاهر جذابی دارند. در سوی دیگر، کاری که سامسونگ انجام داده، حذف قابلیت مقاومت در برابر آب و گرد و غبار است؛ ویژگی بسیار خوبی که در محصولات این رده نمی‌توان آن را پیدا کرد. در همین حال، کمپانی‌های شیائومی و وان پلاس مشغول عرضه موبایل های مجهز به تراشه پرچمدار اسنپدراگون 845 با قدرتی بالاتر و قیمتی پایین‌تر از گوشی های میان رده سامسونگ هستند.

برای اثبات این ادعا، بهتر است مقایسه‌ای کوتاه میان مشخصات فنی دو گوشی شیائومی پوکوفون اف 1 و گلکسی ای 9 2018 داشته باشیم:

مدل 2018 گلکسی A8پوکوفون F1
توضیح کوتاهیک گوشی معمولی و میان رده از شرکت سامسونگنسل جدید میان رده ها، قیمت پایین، سخت افزار پرچمدار
قیمت370 دلار350 دلار
سیستم عاملاندروید 7.1 نوقا (قابل ارتقا به اندروید 8.0 اوریو)اندروید 8.1 اوریو، در حال دریافت اندروید 9.0 پای
جنس بدنهقاب پشتی شیشه‌ایقاب پشتی پلاستیکی
صفحه نمایش5.6 اینچی سوپر آمولد6.2 اینچی IPS LCD
تراشهاگزینوس 7885، عملکرد میان رده، فرکانس حداکثر 2.2 گیگاهرتزاسنپدراگون 845، عملکرد پرچمدار، فرکانس حداکثر 2.8 گیگاهرتز
حافظه رم4 گیگابایت6 گیگابایت
حافظه داخلی32 گیگابایت64 گیگابایت
دوربین اصلی16 مگاپیکسلی، فاقد توانایی فیلم‌برداری 4K12 مگاپیکسلی، با امکان فیلم‌برداری 4K
باتری3 هزار میلی‌آمپر ساعتی4 هزار میلی‌آمپر ساعتی

بدون شک، پوکوفون F1 از آن دسته محصولاتی نیست که هرسال ارائه شود و شیائومی با ترکیب سخت افزار قوی و قیمت بسیار رقابتی، محصولی تهاجمی را برای تسخیر بازار کشورهای غربی پیش روی علاقه‌مندان قرار داده است. اما در مورد سایر موبایل ها مثل آنر 10 و وان پلاس 6T چطور؟ باید گفت این گوشی ها نیز عملکرد بهتری در مقایسه با گوشی های میان رده سامسونگ دارند.

البته، فقط مشخصات فنی اهمیت ندارد؛ ولی نشان می‌دهد سامسونگ به آرامی در حال از دست دادن بازار گوشی های میان رده است.

برای درک بهتر، شاید بهتر باشد مقایسه‌ای میان دو گوشی قوی‌تر در این بازه داشته باشیم:

مدل 2018 گلکسی A9وان پلاس 6T
توضیح کوتاهجدیدترین گوشی میان رده سامسونگ با نمایشگری بزرگنسل جدید میان رده ها با مشخصات فنی یک پرچمدار
قیمت550 دلار550  دلار
سیستم عاملاندروید 8.1 اوریواندروید 9.0 پای
جنس بدنهقاب پشتی شیشه‌ای، کیفیت ساخت نه‌چندان عالیقاب پشتی شیشه‌ای، کیفیت ساخت عالی
صفحه نمایش6.3 اینچی سوپر آمولد با وضوح +FHD6.4 اینچی آمولد با وضوح +FHD
تراشهاسنپدراگون 660، عملکرد میان ردهاسنپدراگون 845، عملکرد پرچمدار
حافظه رم6 گیگابایت6 گیگابایت
حافظه داخلی128 گیگابایت128 گیگابایت
دوربین اصلیدوربین پشتی چهارگانه با لنزهای تله فوتو و عریض، کیفیت دوربین بسیار پاییندوربین پشتی دوگانه، کیفیت دوربین بسیار خوب
باتری3800 میلی‌آمپر ساعتی3700 میلی‌آمپر ساعتی

همان‌گونه که می‌بینید، بعید است سامسونگ پاسخی در برابر وان پلاس 6 تی با دوربین بهتر و سیستم نرم افزاری جدیدتر داشته باشد. البته ما فقط روی سخت افزار حساب نمی‌کنیم. اگرچه حتی ارزان‌تر گوشی های امسال (با قیمت 100 دلار) هم با سیستم ناوبری جدید، دوربین بهبودیافته یا باتری بهتر روانه بازار می‌شوند، سامسونگ چنین چیزهایی را در گوشی خود ارائه نمی‌کند.

پشتیبانی نرم افزاری ضعیف برای گوشی های میان رده سامسونگ

البته، ناوبری مبتنی بر ژست را نمی‌توان تنها قابلیتی در نظر گرفت که سبب شکست سامسونگ می‌شود. به بیان دیگر، مجموعه‌ای از چیزها وجود دارد که سامسونگ موفق به فراهم کرده آنها نشده و کاربران، آنها را در سایر گوشی ها پیدا کرده‌اند. موضوع برجسته دیگر، عملکرد ضعیف در ارائه آپدیت‌های نرم افزاری برای های میان رده سامسونگ است؛ چیزی که البته در مورد پرچمداران نیز صدق می‌کند. با موبایل هایی که جذابیت خاصی ندارند و به‌روزرسانی‌ها را دریافت نخواهند کرد، پرداخت پول برای آنها فقط یک سرمایه‌گذاری ضعیف تلقی می‌شود.

در همین حال، رشد قابل توجه گوشی های مبتنی بر اندروید وان در سال 2018 هم در نوع خود به سامسونگ ضربه می‌زند. این تلفن های هوشمند که از جمله آنها می‌توان به نوکیا 6.1، نوکیا 7.1 و شیائومی Mi A2 اشاره کرد، با نسخه جدید سیستم عامل اندروید عرضه می‌شوند و ارائه آپدیت‌های نرم افزاری برای آنها نیز تضمین‌شده است. سامسونگ هیچ پاسخی برای این محصولات ندارد و البته، تمایل چندانی هم به عرضه گوشی های اندروید وان نشان نداده است.

آینده پیش رو

گوشی های میان رده سامسونگ

آیا این پایان سامسونگ خواهد بود؟ البته که نه؛ شرکتی به بزرگی سامسونگ، منابع لازم و کافی برای تغییر شرایط و بازگشتی پرقدرت‌تر از همیشه را دارد. علاوه بر این، علی‌رغم افت سرعت فروش، Samsung هم‌چنان به عنوان بزرگترین تولیدکننده اسمارت فون ها در دنیا شناخته می‌شود.

چیزی که ما می‌خواهیم ببینیم، تمرکز دوباره روی شالوده فعالیت شرکت است. سامسونگ ثابت کرده که می‌تواند از نمایشگرهای سوپر آمولد بسیار باکیفیت در موبایل های میان رده خود استفاده کند، ولی ظاهرا فراموش کرده است که کاربران، بیشتر به سرعت اهمیت می‌دهند. چیزهایی مثل کیفیت و تضمین برای ارائه آپدیت‌های نرم افزاری طی 2 تا 3 سال بعدی، از فاکتورهای مهم هنگام خرید گوشی جدید هستند. نسل تازه تلفن های هوشمند نشان داده است که کاربران به سادگی می‌توانند یک موبایل عالی را در بازار پیدا کنند، حتی اگر برندی باشد که تاکنون هیچ‌وقت نام آن را نشنیده باشید (وان پلاس، آنر و پوکوفون را در نظر بگیرید).

همه ما اطمینان داریم که سامسونگ می‌تواند چنین دستگاهی را تولید کند؛ فقط کافی‌ست مدیران در این مسیر با جدیت بیشتری گام بردارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

15 دیدگاه

  1. من الان گوشیم آ پنج 2017 هستش. چرا نباید گوشیم اندروید نه و نگیره. سامسونگ فکر میکنه زرنگی میکنه ولی با این کارا‌ش گوره خودشو میکنه.

  2. قیمت اصلا مهم نیس فقط کیفیت مهمه حالا هرچقدر قیمتش باشه در عوض می ارزه

  3. ساسمونگ فقط به فکر جیب خودشه و فقط میخواد مردم رو تیغ بزنه و جنس بنجل رو به مردم بدبخت قالب کنه ، زنده باد چین

  4. دیگه دوره سامسونگ با اون گوشیهای بی کیفیت تموم شد مردم فهمیدند و دارن میرن طرف گوشیهای باکیفیت هواوی

  5. سامسونگ در حال فروپاشی ست و دلیل ان ظهور غول دنیای فناوری یعنی چین که ضربه ای مهلک به کره جنوبی و در رأس ان سامسونگ وارد کرده است

  6. وجود رقیبی مثل هواوی

  7. دوست من فروشنده موبایل هستش و مردم بیشتر از گوشى هاى سامسونگ پایین رده متوسط و پرچم دار این برند محبوب کره اى استقبال میکنن و میخرن! اما هواوى و…. شاید در ماه یک الى دو گوشى بفروش بره پس مشخصا معلومه که همچنان مردم ایران با این شرایط بد اقتصادى طرفدار پر و پا قرص این برند محبوب کره اى هستن!!!
    با سپاس
    🙂

    • خب ببی مثلا من هوواوی پی بیست پرو می خوام
      پولم نمیرسه گوشی هم نیاز دارم پس دنبال میان رده
      خوب می گردم
      LG که پرچمداراشم زیاد توفیقی ندارن چه برسه میان ردش پس این هیچی
      Huawei هم میان رده هاش نظرمنو جلب نمی کنه
      Samsung میان رده هاش واقعا خوبن مثلA7.A8.J5و…
      پس من میرم میان رده سامسونگ می خرم

      پس من واقعا سامسونگ نمی خواستم به ناچار سامسونگ خریدم
      پس دلیلی که شما اوردی که مردم استقبال می کنند از سامسونگ ت ای وضعیت
      دلیل محکمه پسندی نیست

      سامسونگ کلا وضعیتش تو بازار خوب نی
      مقالش تو همی گجت نیوزم هست
      بازار ایران بازار کوچکیه و زیاد تاثیر گزار نیست
      واس هیچ برندی تاثیر گزار نیست

  8. خب چون با قیمت میان رده های سامسونگ میشه یه پرچمدار از سونی یا هوآوی خرید