فرازمینی ها

آیا فرازمینی ها شبیه به موجودات زنده روی زمین هستند؟

چه چیزی شما را قانع خواهد کرد که فرازمینی ها در کیهان وجود دارند؟ این سوالیست که در واقع اصلی ترین سوال مطرح شده در کنفرانس زیست اخترشناسی دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا بوده است. آیا به نظر شما فرازمینی ها باید شبیه به موجودات زنده اطراف ما باشند؟

برای پاسخ به سوال مطرح شده در کنفرانس زیست اخترشناسی دانشگاه استنفورد مبنی بر اینکه چه چیزی انسان را قانع می کند که فرازمینی ها وجود دارند و یا اینکه آیا فرازمینی ها حتما باید شبیه به موجودات زنده متعارف باشند، پاسخ های مختلفی ارائه شد که هیچ یک قانع کننده نبود.

در نهایت یکی از دانشمندان حاضر در کنفرانس راهکار نهایی را رونمایی کرد و با نشان دادن یک عکس از فرازمینی ها قصد داشت نشان دهد که حیات فرازمینی ها هم باید از یک سری قوانین مربوط به حیات پیروی کند.

ما از کجا باید بدانیم که فرازمینی ها چه شکل و هیبتی دارند؟ در واقع اگر تصور کنیم که عکسی واقعی از فرازمینی ها به دستمان برسد ما چگونه می توانیم تشخیص دهیم که این عکس واقعیت دارد؟ ما که قبلا سابقه ای در دیدن و ملاقات با فرازمینی ها نداشته ایم. ممکن است فرازمینی ها دارای اشکال عجیب و بسیار متفاوتی در قیاس با موجودات زنده روی زمین باشند و مسیر دیگری از حیات را طی نموده باشند.

زیست اخترشناسی و تلاش برای شناخت بیشتر از فرازمینی ها

زیست اخترشناسی به مطالعه حیات بر روی دیگر سیارات می پردازد و در واقع یک حوزه بینا رشته ای مرکب از شیمی، ستاره شناسی و زیست شناسی است. این رشته علاقمندان بسیاری دارد و بخش خصوص و حتی ناسا مبالغ هنگفتی را برای توسعه این رشته هزینه می کنند. اما براستی زیست اخترشناسان به دنبال چه هستند؟

بر روی کره زمین همه می دانیم که چه تفاوت هایی بین موجودات و ارگانیزم های زنده با پدیده های بی جان وجود دارد. ارگانیزم های زنده از بخش های مختلف تشکیل شده اند که در همکاری با یکدیگر امکان بقا را فراهم می کنند. این همان اتفاقی است که در طبیعت بی جان مشاهده نمی شود.

موجودات زنده می خورند، بزرگ می شوند، زنده می مانند و تولید مثل می کنند. همه آنها برای بقا تلاش می کنند. زنده ماندن و تولید مثل دو مولفه اساسی موجودات زنده هستند. ما در صورتی وجود فرازمینی ها را تایید می کنیم که چنین ویژگی هایی را در آنها مشاهده نماییم.

انتخاب طبیعی و فرازمینی ها

در این بین چیزی وجود دارد که می تواند برای شناخت فرازمینی ها مفید باشد. فرازمینی ها هم متاثر از انتخاب طبیعی (natural selection) هستند که در نظریات داروین در خصوص تکامل به آن پرداخته شده است. بر اساس این نظریه موجودات زنده ای که بتوانند خود را با شرایط تطابق دهند شانس بقا بیشتری دارند. معیارهای انتخاب طبیعی همواره ثابت هستند و تغییر نمی کنند. در انتخاب طبیعی موجودات زنده تلاش می کنند تا ژنهای خود را بقا ببخشند و این کار را از طریق تولید مثل انجام می دهند.

موجودات زنده خیلی خودخواه هستند و همکاری آنها در جهت بقا است. ما زمانی همکاری می کنیم که منفعت همکاری به خودمان باز گردد. یک زنبور خود را فدای ملکه می کند تا ملکه صدها زنبور دیگر که که تداوم دهنده ژن زنبور مرده هستند را تولید کند.

فرازمینی ها

انتخاب طبیعی مولفه های مشخصی دارد و می توان برای آن مدل های ریاضی طراحی کرد. همین غیر منعطف بودن انتخاب طبیعی باعث شده تا زیست اختر شناسان به آن علاقمند شوند. زیست اختر شناسان معتقدند فرازمینی ها هم باید از انتخاب طبیعی پیروی کرده باشند و بر این اساس می توان برخی از ویژگی های آنها را پیش بینی کرد.

بنابراین فرازمینی ها می بایست محصولی از انتخاب طبیعی باشند. انتخاب طبیعی از قوانین خاصی پیروی می کند و گونه های خاصی از ارگانیزم های زنده را تولید می کند. لذا زیست اخترشناسان با استفاده از نظریه ها انتخاب طبیعی و ریاضیات تکامل می توانند پیش بینی هایی در خصوص فرازمینی ها داشته باشند. هرگونه ای از حیات محصولی از انتخاب طبیعی است و این قانون شامل فرازمینی ها هم می شود.

اگر حیاتی در سیارات دیگر در جریان باشد متاثر از انتخاب طبیعی است و همین امر می تواند این امکان را برای زمینی ها فراهم کند تا به گمانه زنی در مورد ماهیت حیات فرازمینی ها بپردازد.

با این وجود انسان ها نگاه محدودی نسبت به حیات بر روی سیارات دیگر دارند، زیرا دی.ان.ای و زندگی کربن بنیان، تصور آنها از حیات را بشدت محدود کرده است. ممکن است این دو در سیارات دیگر وجود نداشته باشند و حیات از قوانین دیگری پیروی کند، اما به هر حال باید توجه داشت که انتخاب طبیعی یک قانون کیهانی است.

انتخاب طبیعی به دی.ان.ای، شیمی کربن و یا وجود آب وابسته نیست. انتخاب طبیعی فرایندی ساده و تنها راه تداوم حیات است. با توجه به تمامی مطالب مطرح شده زیست اخترشناسان اعتقاد دارند که فرازمینی ها هم باید دارای اجزای متفاوتی باشند که با یکدیگر همکاری می کنند. هر قسمت از بدن آنها با کلیت موجود در ارتباط است و برای فعالیتی خاص طراحی شده است.

زیست اخترشناسان با استفاده از نظریات داروین سعی دارند سوالات مختلفی در خصوص فرازمینی ها را پاسخ دهند و به یقین آنها در آینده بهره های بیشتری از نظریات داروین خواهند برد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

19 دیدگاه

  1. سلام. با توجه به علم محدودی که نسب به زیست شناسی دارم ولی باید بگم دلایل زیادی وجود دارد و احتمالا تصادفی است ببینید یک شهاب سنگ میتواند حیات را در سیارات از بین ببرد اما با توجه واکنش بیو شیمیایی که بعد از برخورد اتفاق میفتد میکرو ارگانیسم های جدیدی به وجود میایند (خب تا اینحا بنظرم کافی هست وارد بحث پیچیده ی ژنتیک ودی ان ای نخواهم شد)نتیجه ی برخورد در کیهان همیشه تولد بوده است بله! موجودات فرازمینی ممکن است بر اثر نوع واکنش های کیهانی یا نوسانات جوی یا فصلی یا حالا بگوییم برخوردات ممکن است تکامل دیده باشند یا خیر تک سلولی باشند در موردخود انسان ها فرگشت باعث شده آنها تکامل بیابند ممکن است فرگشت در سیارات دیگر بر اثر نوسانات سیاره ای متفاوت باشد دلایل علمی زیادی وجود دارد در مورد زیست شناسی اما خب همیشه بحث میدانی و دیدن مستقیم همیشه باعث شده است که نظریات مختلفی در مورد اشکال حیات به وجود بیاید همیشه فراموش نکنید جهان ما شبیه یک محل برخورد است واین برخورد ها هستند که به جهان ما شکل داده اند.

  2. به نظر بنده درک حیات و به خصوص شکل فرازمینی ها برای اطلاعات محدود ما از حیات شاید فعلا غیر ممکن باشه مثلا آیا می تونیم بگیم محاله که یه موجود فضایی اندازه یه کوه باشه؟ نمی تونیم بگیم چون در این جهان لا یتناهی ممکنه تکامل در مسیر دیگه ای حرکت کرده باشه … اما از اونجایی که احتمالا خود ما انسانها هم فرازمینی هستیم پس میشه حدس زد که حداقل بخشی از فرازمینی ها مثل ما هستند یعنی اونها هم ظاهری شبیه ما و در سایز ما دارند … حالا ممکنه یه دوست دانشمندی بپرسه از کجا میدونی ما انسانها فرازمینی هستیم؟ دلایلش ساده ست یکیش حساسیت ما به آفتاب زدگیه که باعث بیماری یا حتی سرطان یا مرگ میشه اگه واقعا انسانها روی زمین تکامل پیدا کرده بودند ما انقدر نسبت به خورشید حساس بودین؟ که البته هیچ حیوانی در زمین این حساسیتو نداره پس ما متعلق به سیاره ای با نور کمتر هستیم دلیل دیگه اپیدمی بیماری ستون فقرات در انسانهاست که نشون میده جاذبه زمین برای ما زیاده در ضمن اینو هم عرض کنم که ساعت بیولوژیک بدن ما ۲۵ ساعته هست … و احتمالا ما از سیاره ای با جاذبه کمتر به زمین اومدیم و اگر از ابتدا در زمین بودیم در تکامل و انطباق با جاذبه زمین انقدر مشکل کمر نداشتیم از دیگر دلایلی که یکی از نویسنده ها در خصوص فرا زمین بودن انسانها مطرح کرده بحث بیماری های گسترده انسانه که هنوز نتونسته با میکروبها یا ویروسهای زمینی کنار بیاد و ما انسانها در واقع همواره یک بیماری آسکار یا پنهان داریم که این موضوع در هیچ موجود زمینی وجود نداره … این بحث طولانیه ولی دلایلی که مطرح میشه ساده و منطقیه و دلایل زیاد دیگه ای هم موجوده که فرصت بحثشون نیست.

  3. اگه دقت کرده باشین تمام موجودات زمین بیشتر برای بقا و ترس از کشته شدن سیستم بدنیشون تغییر شکل داده و تکامل پیدا کردن… باید ببینید وقتی از شکل حیات فرازمینی حرف میزنیم باید اول شرایط سیاره رو بررسی کنیم و ببینیم چه خطراتی بقای موجودات اون سیاره رو میتونه تهدید کنه و بعد طبق اون بیایم تکامل و جهش اونارو حدس بزنیم.

  4. به نظرم فرازمینی ها هم انسان هستند یعنی جاهای دیگه کیهان هم انسانها هستند و مانند زمین هر موجودی که اینجا هست اونجا هم هست

  5. به نظرم فرازمینی ها هم انسان هستند یعنی جاهای دیگه کیهان هم انسانها هستند

  6. چ سوالاتی واسه اینا به وجود میاد ما هی فرصت نمیکنیم به این چیزا فکر کنیم

  7. ببنین دوستان اختر زیست شناسی +نانو تکنولوژی, علم ژنتیک و هوش مصنوعی(رباتیک)علم های برتر آینده هستن و باعث پیشرفت تصاعدی بشر میشن و این میتونه به انسان در جهت پیشرفت سریعتر و جلوگیری از انقراض زودهنگام نسل بشر کمک خیلی خیلی زیادی بکنه اما بریم سراع بحث اختر زیست شناسی: ببینین ممکنه تو یه سیاره دیگه بجای اکسیژن از هیدروژن تنفس کنن و بجای آی متان مایع بخورن این اصلا یچیز کاملا ساده و معمولیه چون ما انسان ها نگاه محدودی نسبت به حیات بر روی سیارات دیگه داریم یخوره درکش برا بعضی از دوستان مشکله اما علم میگه انتخاب طبیعی به دی.ان.ای، شیمی کربن و یا وجود آب وابسته نیست.و هر سیاره ای میتونه یه موجود به هر شکل و اندازه ممکن با توجه به شرایط خود سیاره اعم از اندازه+جرم+گرانش+محیط و شرایط آب و هوایی و زیست محیطی داشته باشه

  8. اخه بستگی داره از کدوم فرازمینی حرف میزنی

  9. اگه شبیه ما بودن ک دیگ اسمشون ادم فضایی نبود

  10. آدم فضایی اصلا وجود خارجی نداره همش توهمه

  11. هیچ موجود فضایی وجود نداره دیگه اینو هشتاد میلیون مردم انقلابی و اسلامی ما میدونن . غرب در تلاش هس که مغز مردم انقلابی و اسلامی مارو تسخیر کنه ولی کورخونده . مردم انقلابی و اسلامی ما مشت محکمی بر دهان غرب می کوبند و سازمان خیالی ناسا رو به سخره میگیرن 👍👍👍🌹