درمان تنبلی

با روش‌های درمان تنبلی و لتارژی آشنا شوید

معمولا بسیاری از افراد تمایل دارند که هیچ کاری را انجام ندهند و برخی نیز انرژی و رغبتی برای تلاش و کوشش ندارند. به این حس بی‌حالی و خستگی در اصطلاح تنبلی و لتارژی می‌گویند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با روش‌های درمان تنبلی و لتارژی آشنا کنیم.

بسیاری از افراد به تنبلی دچار هستند و اغلب نیز از این حس لذت می‌برند، اما تنبلی برخی از افراد از عمد نیست و به دلیل مشکلات خاصی به وجود می‌آید. به‌طور کلی برخی از افراد انرژی زیادی برای فعالیت ندارند و به همین دلیل سعی می‌کنند کاری را انجام ندهند و فقط روی مبل بنشینند یا به صورت خوابیده کارهای شخصی خود را انجام دهند. این افراد در اصطلاح دچار لتارژی هستند. از سویی حس بی‌انرژی بودن و خواب‌آلودگی به دلیل موارد مختلفی همانند مشکلات پزشکی یا خصوصیات فردی به وجود می‌آید. در ایران برای بیماری لتارژی نام‌های متفاوتی همچون رخوت، بی‌حالی، بی‌حسی، سستی، گیجی، خواب آلودگی استفاده می‌شود که هرکدام به نوعی دربرگیرنده معنای لتارژی هستند. در ادامه با بهترین روش‌های درمان تنبلی و لتارژی آشنا می‌شوید.

روش‌های خانگی برای درمان تنبلی و لتارژی

1.‌ دمنوش برگ ریحان

درمان تنبلی و لتارژی

بسیاری از محققان برای بازیابی انرژی بدن، مصرف دمنوش برگ ریحان را پیشنهاد می‌کنند؛ زیرا برگ ریحان سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و منبعی غنی از روغن‌های گیاهی است. برای ساخت دمنوش برگ ریحان، کافی است تعدادی برگ ریحان را در یک ظرف قرار دهید و آن‌ را به مدت 10 الی 15 دقیقه بجوشانید، سپس آن را در یک لیوان قرار داده و بنوشید. پیشنهاد می‌شود حداقل 2 الی 3 بار در روز این دمنوش را مصرف کنید تا انرژی شما بازیابی شود.

2. آب گریپ فروت

درمان تنبلی و لتارژی

برای درمان تنبلی و لتارژی نوشیدن آب گریپ فروت گزینه مناسبی است. برای تاثیرگذاری بیشتر، این نوشیدنی را به صورت روزانه مصرف کنید تا انرژی بدنتان تامین شود.

3. چای یا قهوه

درمان تنبلی و لتارژی

در بسیاری از منابع پزشکی گفته شده که برای رفع خستگی مصرف چای بسیار مفید خواهد بود؛ زیرا برگ چای سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به صورت طبیعی خستگی بدن را از بین می‌برد. به‌طور کلی چای جزو نوشیدنی‌های سالم شناخته می‌شود، اما میزان مصرف آن باید محدود باشد. برخی از محققان مصرف قهوه را برای بازیابی انرژی، نوشیدنی موثری می‌دانند، زیرا قهوه سرشار از کافئین است و از آن به عنوان یک مسکن طبیعی یاد می‌شود. همچنین قهوه برای جوان‌سازی بدن نیز مفید است. به طور کلی مصرف چای و قهوه برای درمان تنبلی و لتارژی و رفع خستگی بدن کارساز خواهد بود.

4. آب لیمو ترش

درمان تنبلی و لتارژی

بدون شک در فصل تابستان از نوشیدنی لیمو ترش مصرف کرده‌اید و با انرژی آن آشنایی دارید. این نوشیدنی نیز برای درمان تنبلی و لتارژی توصیه می‌شود؛ زیرا آب لیموترش منبع غنی از اسید سیتریک و ویتامین C است که به‌راحتی انرژی از دست رفته شما را بازیابی می‌کند. مصرف آب لیمو در فصل گرما باعث سرحال‌ شدن، شادابی و طراوت بدن می‌شود و به جای خرید نوشیدنی‌های انرژی‌زای مصنوعی، بهتر است به‌صورت روزانه از این نوشیدنی مصرف کنید.

5. مصرف میوه و سبزی

درمان تنبلی و لتارژی

همواره توصیه می‌شود که در رژیم‌های غذایی، مصرف میوه و سبزی رعایت شود، زیرا برای حفظ سلامت سوخت‌وساز (متابولیسم) و سلامت دستگاه ایمنی بدن بسیار مفید است. از سویی میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی هستند که فرایند مبارزه بدن در برابر بیماری‌های مختلف را آسان می‌کنند. از این رو مصرف میوه و سبزی، سبکی از زندگی سالم محسوب می‌شود که در این شرایط استرس، تنبلی و لتارژی برطرف شده و انرژی زیادی به دست می‌آورید. همچنین توصیه می‌شود در برنامه غذایی خود در کنار مصرف میوه و سبزی، یک لیوان آب میوه نیز بنوشید.

6. مصرف انواع جوانه‌ها

درمان تنبلی و لتارژی

مصرف جوانه‌های مختلف می‌تواند خستگی بدن را از بین برده و ذهن را آرام کند. برخی از محققان جوانه‌ها را شبیه به قرص‌های ویتامین طبیعی می‌دانند که مواد مغذی زیادی را برای بدن تامین می‌کند. شما می‌توانید انواع مختلفی از جوانه‌های تازه را از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کرده و آن‌ها را به صورت هفته‌ای یک یا دوبار مصرف کنید تا انرژی از دست رفته بدنتان تامین شود.

7. مصرف آب سبزی

درمان تنبلی و لتارژی

بسیاری از افراد تمایلی به خوردن سبزی ندارند. از این رو برای از دست ندادن مواد مغذی آن‌ها مصرف آب سبزی پیشنهاد می‌شود. در واقع آب سبزی همان فواید و مواد مغذی سبزی را برای بدن فراهم می‌کند. همچنین با استفاده از سایر سبزی‌ها و آب میوه‌های مختلف می‌توانید آب سبزی را خوش طعم کنید.

نکات ساده برای درمان تنبلی و لتارژی

1.‌ خواب کافی و به اندازه‌

به طور متوسط هر فرد بزرگسال به 8 ساعت خواب کامل در شبانه‌روز نیاز دارد؛ زیرا کارکرد طبیعی بدن به این میزان خواب نیاز داشته و ساعت‌های خواب نامرتب میزان انرژی بدن را کاهش می‌دهد و به همین دلیل این افراد در طول روز با خواب‌آلودگی و خستگی مواجه می‌شوند.

2. فعالیت بدنی مداوم

با استفاده از فعالیت بدنی مداوم می‌توان سلامت بدن و ذهن را افزایش داد. برای این‌کار می‌بایست به‌صورت روزانه حداقل به مدت 30 دقیقه فعالیت‌های بدنی همچون پرش، شنا سوئدی، بارفیکس و پیاده‌روی سریع را انجام دهید. بدن با ورزش کردن اندورفین ترشح می‌کند که به همین دلیل سوخت‌وساز (متابولیسم) بدن حفظ شده و انرژی زیادی تامین می‌شود.

3. رژیم غذایی سالم

مصرف خوراکی‌های ناسالم میزان قدرت دستگاه ایمنی بدن را کاهش می‌دهد. همچنین غذا‌های ناسالم مقداری زیادی چربی اضافه را به بدن وارد می‌کنند که بیماری‌های متعددی همچون چاقی مفرط را به دنبال خواهد داشت. از این رو افرادی که به چاقی مفرط دچار می‌شوند میزان احساس خستگی آن‌ها بیشتر بوده و انرژی کمی را برای فعالیت دارند. به طور کلی مصرف سبزی و رعایت رژیم غذایی سالم می‌تواند انرژی زیادی را برای بدن تامین کند که به همراه تناسب اندام، میزان استرس و خستگی نیز کاهش بیابد.

4. حفظ تمیزی محیط اطراف

سعی کنید محیط اطراف نظیر خانه و دفتر کار خود را همواره تمیز نگه دارید؛ زیرا خلق و خوی شما و سلامت ذهنتان در محیط‌های تمیز بهبود می‌یابد. از سویی محیط به‌هم‌ریخته میزان انرژی‌ شما را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد.

درمان تنبلی و لتارژی

5. بیدار شدن در اول صبح و دوش گرفتن

بسیاری از محققان بر این باورند برای اینکه در طول روز انرژی بدنتان حفط شود، بهتر است اول صبح از خواب بیدار شده و پس از دوش گرفتن مقداری فعالیت بدنی انجام دهید.

6. انجام کارهای فعال و سازنده

سعی کنید در طول شبانه‌روز زمانی که وقت آزاد پیدا می‌کنید، فعالیت‌های سازنده انجام دهید تا از حالت دلمردگی‌ خارج شوید. از سویی با وقت تلف کردن میزان احساس خستگی شما بیشتر می‌شود. از این رو سعی کنید از محیط بسته خارج شده و کارهای خلاقانه انجام دهید.

7. با آدم‌های خلاق هم‌صحبت شوید

پیشنهاد می‌شود از آدم‌های تنبل و غیرخلاق که در اطراف شما هستند دوری کنید؛ زیرا امواج منفی آن‌ها روی افکارتان تاثیر منفی می‌گذارد. تلاش کنید با آدم‌های خلاق و شاداب هم‌‌صحبت شوید تا میزان اعتمادبه‌نفس و امید به زندگی‌تان افزایش پیدا کند.

8. روزتان را با نگرش مثبت شروع کنید

سعی کنید روزتان را با یک نگرش مثبت و جدید شروع کنید. نگرش مثبت موجب می‌شود باور کنید که توانایی انجام دادن برنامه‌های خود را دارید و به موفقیت می‌رسید. از طرفی نگرش‌های منفی باعث می‌شود انگیزه‌ شما کاهش پیدا کند و از موفقیت دور شوید.

درمان تنبلی و لتارژی

دلایل تنبلی و لتارژی چیست؟

تاکنون دلیل مشخصی برای تنبلی و لتارژی عنوان نشده است، اما افسردگی را دلیل اصلی این بیماری می‌دانند؛ زیرا افسردگی علاقه ذهنی و جسمی فرد را کاهش می‌دهد. از سایر عوامل تنبلی و لتارژی می‌توان به مصرف بیش از اندازه‌ی انواع دارو، یبوست، تلاش و تقلای بیش از حد، انجام ندادن فعالیت‌های بدنی یا دلمردگی، کم‌خونی، دیابت، خواب ناکافی، آلرژی یا حساسیت، عفونت، اختلالات تیروئید و پایین یا بالا بودن فشار خون اشاره کرد.
درمان تنبلی و لتارژی

علائم لتارژی چیست؟

علائم بیماری لتارژی کاملا مشخص است. برای مثال زمانی که از خواب بیدار می‌شوید و همچنان احساس خستگی می‌کنید و این احساس در تمام طول روز همچنان وجود دارد، بدون شک دچار کمبود خواب هستید. از سویی اگر نتوانید زمانی را برای استراحت بدنتان در نظر بگیرید، انرژی از دست رفته بازیابی نمی‌شود و حس خستگی و بی‌حالی در تمام طول روز همراه شما خواهد بود. از سایر علائم لتارژی می‌توان به بی‌توجهی و بی‌برنامگی، واکنش کند و آهسته، احساس دلمردگی، تغییر در عادت‌های غذایی، اسهال یا یبوست، افسردگی، دشواری در حفظ تمرکز، خستگی، خستگی مفرط و خواب‌آلودگی اشاره کرد.

گفتنی است علائم عنوان شده به صورت قطعی جزو علائم لتارژی محسوب نمی‌شوند و در صورت بروز هر یک از این بیماری‌ها، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بر اساس نظر دکتر درمان شوید. اگر قصد دارید زندگی شاداب و پرانرژی داشته باشید، با تناسب بدنی در کنار تناسب روانی بدنتان را سالم نگه دارید. از سویی زندگی امروزی بسیار پرمشغله است و افراد زیادی دچار استرس هستند که به همین دلیل تناسب بدنی و روانی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. بهتر است نگرش مثبت داشته باشید و با استفاده از توانایی‌های خود فعالیت‌های روزانه را انجام دهید تا تنبلی و لتارژی به سراغتان نیاید.

درمان تنبلی و لتارژی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. ملت ایرانی اللخصوص جوانان که کلا افسردگی دارن وعللهای مهمش بیکاری ،بی پولی،افزایش سن ازدواج ،تباهی جوانی در جمهوری اسلامی ایران ، تلف شدن عمر بدلیل تحصیلات بی معنی و خیلی دلیایل و مشکلات دیگر دیگر که در نتیجه این چهل سال به بار اوردن

  2. اینها بد نیستند اما من خودم که شدیدا به طب سنتی خودمون ایمان آوردم منم یه مدتب این حالات رو داشتم و داشتم حتی افسردگی شدید میگرفتم که کرج پیش یه دکتر سنتی رفتم و بهم گفت بدنت رو سردی گرفته و داروهایی گیاهی و آماده بهم داد که واقعا زندگیم رو عوض کرد به شما هم پیشنهاد میکنم حتما همینکارو انجام بدید

  3. خیلی خوب بود ممنون

  4. اب سبزی بدمزه س خوردم من

  5. سلاااااااااااام خسته نباشین
    واقعا به خوندن همچین مقاله ای نیاز داشتم
    دمتون گرم