ارز دیجیتالی گرام

راه‌اندازی ارز دیجیتالی گرام اقدام علیه امنیت ملی کشور است

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه عنوان کرد یکی از دلایل اصلی فیلترینگ تلگرام، ایجاد ارز دیجیتالی گرام بوده و برای جلوگیری از اخلال در سیستم اقتصادی کشور این تصمیم گرفته شد.

پیام رسان تلگرام به دلایل مختلفی چون حمایت از پیام رسان های داخلی یا ترویج مسائلی که علیه جمهوری اسلامی ایران بودند، فیلتر شد. جواد جاویدنیا، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در خصوص فیلترینگ‌ تلگرام عنوان کرده یکی از دلایل اصلی مسدودسازی این پیام رسان خارجی، ایجاد ارز دیجیتالی گرام بود، اما به دلیل فضاهای سیاسی آن زمان به این دلیل اشاره نشد و بسیاری از تهدید‌های آن غافل شدند.

فیلترینگ تلگرام

فیلتر تلگرام به خاطر ارز دیجیتالی گرام

جواد جاویدنیا در خصوص فیلتر شدن تلگرام عنوان کرد تلگرام در سال 1395 سندی را درباره راه‌اندازی ارز رمزپایه یا ارز دیجیتالی گرام منتشر کرد که بر اساس این سند مقرر شده بود تا ماه مارس 2017 یا فروردین 1397 این طرح عملی شود. با توجه به اینکه چنین اقدامی برای اقتصاد کشور یک خطر جدی محسوب می‌شد، برای فیلتر کردن تلگرام تصمیم جدی گرفتیم و سرانجام این طرح عملی شد. به دلیل مسدودسازی پیام رسان تلگرام، سهام این شرکت به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد و مالکان آن حدود 9.5 میلیارد دلار متضرر شدند. به همین دلیل شرکت تلگرام فرایند راه‌اندازی ارز دیجیتال را به تعویق انداخت و قرار است ارز دیجیتالی گرام را برای سال 2019 و حدود خردادماه 1398 راه‌اندازی کند.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در ادامه عنوان کرد تلگرام قصد داشت به کمک کاربران ایرانی خود و با استفاده از روش سرمایه‌گذاری ICO وابسته به ارز رمزنگاری شده، حدود 10 میلیارد دلار سرمایه جذب کند. پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام و نیوکلا دوروف به عنوان شریک و برادرش در بهمن‌ماه سال 1395 سندی را به عنوان سهام بهادار و توافقنامه خرید برای ارز دیجیتال امضا کردند و آن را در سایت رسمی کمیسیون بورس و تبادلات ایالات متحده (SEC) برای جذب سرمایه به‌منظور توسعه بلاک چین TON و پیام رسان تلگرام به مبلغ 850 میلیون دلار ثبت کردند. این شرکت تاکنون توانسته است حدود 2 میلیارد دلار جذب سرمایه داشته باشد.

فیلترینگ تلگرام

تلگرام به کاربران ایرانی وابسته است

جاویدنیا در ادامه گفت تلگرام برای جذب 8 میلیارد دلار سرمایه دیگر می‌بایست تعداد کاربران فعلی خود را حفظ کند. از این رو آن‌ها قصد دارند تا نسخه‌های بدون فیلتر تلگرام را برای کاربران ایرانی فراهم کنند. در واقع هدف این پیام رسان، دلسوزی برای مردم ایران نیست و فقط برای حفظ منافع و کسب سرمایه خود این فعالیت‌ها را انجام می‌دهد. همچنین تلگرام برخی از مدیران کانال‌های معروف تلگرام را دعوت به همکاری کرده و بعضا در دوبی یا در ایران مهمانی‌های مجللی برای آن‌ها فراهم می‌کند و با وعده سود‌های بیشتر از آن‌ها می‌خواهد تا کاربران خود را برای راه‌اندازی ارز دیجیتالی گرام حفظ کنند.

همچنین مشاهده شده که برخی از نهاد‌های مالی داخل کشور با تلگرام همکاری‌هایی را انجام می‌دهند. بدون شک تلگرام و همکاران داخلی این پیام رسان خارجی قصد دارند از مهاجرات کاربران ایرانی به پیام رسان های داخلی جلوگیری کنند تا منافع خود را حفظ نمایند. مدتی قبل نشریه آمریکایی فارین پالیسی گزارشی درباره سقوط ارزش پول ملی ایران و نقش اصلی تلگرام در این موضوع منتشر کرد و نوشت نوسان قیمت دلار در تلگرام سانسور شد و اطلاع‌رسانی‌های خوبی برای مردم صورت نگرفت. در فضای ذهنی ایجاد شده، کاربران ایرانی از سوی تلگرام زندانی هستند و از واقعیت‌ها اطلاعی ندارند.

فیلترینگ تلگرام
ارز دیجیتالی گرام علیه اقتصاد کشور است

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در خصوص مشکلاتی که ارز دیجیتالی گرام برای اقتصاد کشور به همراه دارد عنوان کرد:

زمانی که ارز دیجیتالی گرام از سوی شرکت تلگرام عرضه شود، بسیاری از شرکای تلگرام با ایجاد فضای به ظاهر امن، اعتمادسازی‌های دروغین و اظهارنظرهای غیرکارشناسی بسیاری از مردم را برای خرید گرام تشویق می‌کنند و بدون شک در مدت زمانی اندکی مقدار قابل توجهی از دارایی و سرمایه مردم در اختیار شرکت‌های صهیونیستی قرار خواهد گرفت و به همین دلیل اقتصاد کشور به خطر خواهد افتاد. از این رو تلگرام به نوعی جانشین سیستم بانکی ایران می‌شود و می‌تواند به راحتی ارزش پول ملی ایران و سیاست‌های پولی و اقتصادی کشور را تغییر دهد. همچنین اگر بحث تحریم پیش بیاید، این شرکت به منظور پیروی از آمریکا بسیاری از دارایی‌های مردم را مسدود خواهد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد حرف‌های ما به معنای آمریکاهراسی نیست، بلکه تجربه به خوبی نشان داده که نباید شرایط را برای مشکلات این چنینی در اختیار بیگانگان قرار دهیم. از این رو دستگاه‌های قضایی این فرایند را زیر نظر دارند و از هرگونه خطر احتمالی جلوگیری خواهند کرد.

فیلترینگ تلگرام

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اظهار کرد به کاربران ایرانی پیشنهاد می‌کنم برای حمایت از اقتصاد کشور از پیام رسان تلگرام مهاجرت کرده و از پیام رسان های داخلی استفاده کنند. به تمامی افراد و موسسه‌هایی که برای راه‌اندازی ارز دیجیتالی گرام و حمایت از تلگرام به کشور خود خیانت می‌کنند، هشدار می‌دهیم که این اقدام به نوعی علیه امنیت ملی بوده و اخلال در نظام اقتصادی کشور محسوب می‌شود. از این رو به این افراد پیشنهاد می‌کنیم راه خود را از تلگرام جدا کنند. همچنین به ارائه‌دهندگان پروکسی پرسرعت به تلگرام که به شیوه‌های مختلف از این پیام رسان حمایت می‌کنند نیز هشدار می‌دهیم که کار آن‌ها جرم محسوب شده و با این افراد برخورد قانونی می‌شود.

جاویدنیا در پایان پیشنهاد کرد همه مسئولان فضای مجازی در خصوص فعالیت این پیام رسان صهیونیستی تصمیم‌گیری کنند و هیچ مهلتی برای فعالیت آن در نظر گرفته نشود؛ زیرا آن‌ها به دنبال نقشه‌های اقتصادی خود هستند و نظام اقتصادی کشور را تهدید خواهند کرد. از این رو از مردم و کاربران ایرانی می‌خواهیم که از پیام رسان های داخلی حمایت کنند تا وابستگی کشور به بیگانگان قطع شده و از آن‌ها عقب نمانیم.

فیلترینگ تلگرام