بوی بد تهران

بوی بد تهران ناشی از چیست؟ اختلاف نظر درباره منشا بوی نامطبوع در پایتخت

پخش شدن بوی نامطبوع در سطح شهر تهران در روز چهارشنبه 12 دی 97 سروصدای زیادی به پا کرده و واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است. اما منشا بوی بد تهران چیست و چرا تاکنون علت دقیقی برای این اتفاق مرموز پیدا نشده است؟

امروز، چهارشنبه 12 دی 1397، بوی مرموز و نامطبوعی در سطح شهر تهران پخش شده و شهروندان را آزار می‌دهد. پس از آن مسئولان به تکاپو افتادند تا منشا بوی بد تهران را پیدا کنند، اما تاکنون علت دقیقی برای این اتفاق پیدا نشده و هر یک از مسئولان، اظهار نظر متفاوتی در این باره می‌کنند. در این بین شایعه‌های زیادی هم در فضای مجازی پخش شده و حتی برخی افراد آن را به فعال شدن آتشفشان دماوند ربط داده‌اند. اما واقعا منشا بوی نامطبوع در تهران چیست؟

شهروندان در بسیاری از نقاط شهر تهران، این بوی نامطبوع را حس کرده‌اند. از سوی دیگر، گفته می‌شود شاخص آلودگی هوا به طور عجیب و ناگهانی بالا رفته است و وضعیت مرموزی به وجود آمده است. مشاور محیط زیست معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در ابتدا گفت اداره آب و فاضلاب باید در این باره پاسخگو باشد و احتمالا بوی بد تهران به خاطر ترکیدگی شبکه فاضلاب در مرکز شهر و محدوده انقلاب است. اما پس از آن، سخنگوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، ترکیدگی لوله فاضلاب در حوالی انقلاب را  تکذیب کرد و گفت بوی نامطبوع از محله حسن آباد در مرکز پایتخت انتشار یافته است.

بوی بد تهران

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران از تشکل تیم ارزیاب و کارشناسی برای بررسی علت و منشا بوی نامطبوع خبر داد و معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران نیز گفت این بوی مرموز ارتباطی با مشکل آلودگی هوا ندارد، بلکه منشا آن زمینی است و خطرناک هم نیست.

این اظهارنظرهای متناقض ادامه داشت تا این که ساعاتی پیش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد شاخص کیفی هوای پایتخت در 24 ساعت اخیر در محدوده 74 بوده، اما امروز به یکباره به 144 رسیده است؛ بنابراین هوای تهران در روز چهارشنبه 12 دی 97 در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد. در ادامه، سایر اظهارنظرها در خصوص این اتفاق عجیب را مشاهده می‌کنید:

واکنش‌های مختلف مسئولان به بوی بد تهران

صاحبی، مدیرکل روابط عمومی فاضلاب تهران:

تاکنون هیچ گزارشی از ترکیدگی شبکه فاضلاب به دست ما نرسیده است. با توجه به شیب‌دار بودن کانال‌های فاضلاب، اگر ترکیدگی رخ داده بود باید از نقطه‌ای دیگر فاضلاب بیرون می‌زد، اما چنین چیزی روی نداده است.

مهدی زارع، محقق حوزه زلزله و آتشفشان در پاسخ به این شایعه که بوی بد تهران در واقع بوی گوگرد است و به آتشفشان دماوند ربط دارد، گفت:

انتشار این بو که بوی نامطبوعی است، بیشتر به نظر می‌رسد ناشی از زباله باشد. این بوی گوگرد نیست. من نیز این بو را استشمام کردم و هرگز بوی گوگرد حس نکردم. من با بوی گوگرد آشنا هستم و بویی که اکنون در سطح شهر تهران پخش شده، ربطی به فعال شدن آتشفشان دماوند ندارد.

پالایشگاه تهران:

بوی نامطبوع در پایتخت ارتباطی به پالایشگاه تهران ندارد. دودکش‌ها به صورت آنلاین پایش می‌شوند.

فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران در مجلس:

فرماندار تهران در گزارشی اعلام کرد منشا این بو ایستگاه متروی ملت است. فرماندار تاکید کرده تا ساعاتی دیگر علت انتشار این بوی نامطبوع مشخص خواهد شد و شهروندان تهرانی هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند.

مدیران مترو:

انتشار بوی نامطبوع در پایتخت هیچ ارتباطی به مترو ندارد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:

منشا گاز و بوی نامطبوع در تهران هنوز شناسایی نشده، اما این بو در خیلی از مناطق کمتر شده و مراجعه‌کننده‌ای به مراکز درمانی هم نداشته‌ایم. ممکن است این بوی بد ناشی از یک پدیده زیست‌محیطی باشد، اما نگران‌کننده نیست.

جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل:

مدیریت بحران امشب برای تشخیص منشا بوی بد در تهران تشکیل جلسه می‌دهد. از اداره گاز و فاضلاب پیگیری کردیم و آن‌ها گزارشی از منشا بو نداشته‌اند. گزارشی درباره این که بو در کدام منطقه بیشتر بوده هم به دستمان نرسیده است. اگر منشا بو به خاطر مواد شیمیایی باشد، سازمان پدافند غیر عامل وارد کار می‌شود، اما در حال حاضر موضوع محیط زیستی است.

معاون فنی و عمران فرماندار تهران:

در حال بازرسی و گشت‌زنی در سطح شهر تهران هستیم و به تدریج بوی نامطبوع در سطح شهر در حال کاهش است. این بو منشا سطحی ندارد و منشا آن زمینی است.

شایعه حمله بیولوژیکی به تهران، جدیدترین شایعه‌ای است که در فضای مجازی مطرح شده، اما برخی کارشناسان و مسئولان آن را رد کرده‌اند.

در هر صورت با توجه به وسعت شهر تهران و شدت بوی پخش شده، تلاش‌ها برای پیدا کردن منشا این اتفاق همچنان ادامه دارد و احتمالا ستاد بحران برای پیگیری این موضوع تشکیل خواهد شد. از سوی دیگر گفته می‌شود این بو در شمال تهران کمتر است و به همین دلیل برخی افراد می‌گویند ممکن است وارونگی هوا با این بو مرتبط باشد، اما علیپور، رئیس سازمان محیط‌زیست شهرداری تهران در این باره گفت وارونگی هوا علت بو نیست، بو باید کانون داشته باشد. این در حالی است که وارونگی به انباشت آلودگی گفته می‌شود. در صورت کسب اطلاعات جدیدتر، آن را با کاربران محترم گجت نیوز در میان خواهیم گذاشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. بوی بد ناشی از لایه های زیرزمینی اگر باشه هشدار زلزله هست و نشست زمین هم از هشدارهای قبل از زلزله هست که در تهران حد بحرانیم رد کرده درسایتی دیدم اعلام شده چندین برابر بیشتر از حد استاندارد داره اتفاق میفته و پدیدارشدن خطوط در اسمان هم اگر ناشی از یونیزاسیون گازهای زیرزمینی باشه بازم هشداری برای زلزله هست.در تحقیقی که کردم درزمان ماه کامل احتمال وقوع زلزله بیشتره. باید توجه بیشتری به این علامتها نشون داد دولت در قبال جان مردم مسووله. حتی اگر یک درصد احتمال خطر هم باشه باید اطلاع رسانی بشه حداقل تهران اماده باشه.

  2. آمشب یعنی شنبه 15دی ماه واقعا این بو گوگرد مانند حال منو شدیدا بهم ریخت و تو این دوشب اخیر من شدیدا سردردگرفتم که هرچقدر قرص هم خوردم تاثیری نداشت و امشب وحشتناک تر هم شده و جالبه این بو تو شب بیشتر از روز هست و احساس میشه به وضوح…چندروز پیش که تو فضای مجازی خبر رو دیدم اصلا چنین بویی رو حس نکرده بودم تا پنجشنبه و جمعه سردرد شدید گرفتم و امشبم که بیرون بودم تا دیر وقت این بورو کاملا میشد استشمام کرد وحشتناکه چنان که از لحاظه بینایی هم حتی بهم ریختم و سردردو تهوع شدید گرفتم و الان دارم میرم بیمارستان حتی حال سگمم خوب نیست…آخه این چه وضعیه واقعا…چطور تو روز این بو کمتره اما شب شدیده شدیدتر میشه…چرا رسیدگی نمیکنن مسئولان…البته کدوم مسئول..اگه مسئول و مسئولیت پذیری باشه که متاسفانه تو این کشور کلمه ایی به اسم مسئول کاملا نامفهوم و وجود نداره…..یعنی واقعا کسانیکه پست و مقامی رو برای خدمت به مردم دارن وجدان دارن اصلا…آقایون خانم ها ما همه ایرانی هستیم خواهرو برادریم چطور نسبت به هم میتونیم بی تفاوت باشیم نسبت به جون هم….کمی وجدان داشته باشیم همه که تو خونه هاشون مثل شما آقایون یا مرفعین جامعه که نمیتونن دستگاه های پیشرقته تصفیه هوا داشته باشن….

  3. آمشب یعنی شنبه 15دی ماه واقعا این بو گوگرد مانند حال منو شدیدا بهم ریخت و تو این دوشب اخیر من شدیدا سردردگرفتم که هرچقدر قرص هم خوردم تاثیری نداشت و امشب وحشتناک تر هم شده و جالبه این بو تو شب بیشتر از روز هست و احساس میشه به وضوح…چندروز پیش که تو فضای مجازی خبر رو دیدم اصلا چنین بویی رو حس نکرده بودم تا پنجشنبه و جمعه سردرد شدید گرفتم و امشبم که بیرون بودم تا دیر وقت این بورو کاملا میشد استشمام کرد وحشتناکه چنان که از لحاظه بینایی هم حتی بهم ریختم و سردردو تهوع شدید گرفتم و الان دارم میرم بیمارستان حتی حال سگمم خوب نیست…آخه این چه وضعیه واقعا…چطور تو روز این بو کمتره اما شب شدیده شدیدتر میشه…چرا رسیدگی نمیکنن مسئولان…البته کدوم مسئول..اگه مسئول و مسئولیت پذیری باشه که متاسفانه تو این کشور کلمه ایی به اسم مسئول کاملا نامفهوم و وجود نداره…..یعنی واقعا کسانیکه پست و مقامی رو برای خدمت به مردم دارن وجدان دارن اصلا…آقایون خانم ها ما همه ایرانی هستیم خواهرو برادریم چطور نسبت به هم میتونیم بی تفاوت باشیم نسبت به جون هم….کمی وجدان داشته باشیم همه که تو خونه هاشون مثل شما آقایون یا مرفعین جامعه که نمیتونن دستگاه های پیشرقته تصفیه هوا داشته باشن….یا از خونه هاشون نره بیرون برای 2زار پول که گذران زندگیه سختی که الان با این بحران و گرونی های سر به فلک کشیده رو بلکه بتونن بخور نمیر پیش ببرن….آخه وجدان کمی وجدان خواهشا وجدان…یه لحظه قکر کنن اگه خودشون الان از قشر عامه مردم بودن چه حالی بهشون دست میداد….لطفا خواهشا کمی وجدان…مادره من آسم شدید داره پدرم مریضه 3تا نوه کوچیک نه فقط من و خانواده ام همه ی مردم،تمام خانواده ها پیر و جوون و نوزاد دارن و مریض….لطفا فقط یه لحظه فکر کنید…یه لحظه بخدا فکر کنید از خدا دور شدید والاه دور شدید….این دنیا و مالش واقعا به کی وفا کرده و مونده برای کسی آیا….عمرمون دیریازود تموم میشه هیچی حتی یه قرون هم هیچ کسی نبرده و نتونسته که ببره….بابا وجدان داشته باشین….والاه با وجدان و یاد خدا هم پول و مال و هم سلامتی و آرامش هم مطمئنا خواهید داشت و لذتشم میبرید نه اینطور با دروغ و کلک که مطمئنم نه زندگی رو میفهمید چیه نه لذتی از این مال نخواهید برد چراکه آرامش که نباشه لذتی هم نخواهد بود تو زندگیتون…..واقعا متاسفم…خدارو درنظر داشته باشید تا وجدان پاک و آرامش نصیبتون بشه…رسیدگی کنید لطفا لطفا لطفا….

  4. احتمالا یا از فیلترینگ تلگرامه یا موی بیرون زده یا اینستا…شایدم کار کشورهای از خدا بیخبر و منافق…خخخ

  5. فردا یکی رو میگیرن به عنوان سلطان باد معده واعدامش میکنن

  6. سلام،
    گندش در آمده، باید رفت به دنبال منشاء بوی گند و تازه!
    فقط حواسمان باشد که از خودمان نباشد!
    و من ا… التوفیق

  7. خوشم میاد شبکه های خودمونم هیچی دربارش نمی گن