کامیون های خودران

دایملر کامیون های خودران سطح 4 را وارد جاده‌ها می‌کند

کمپانی آلمانی دایملر (Daimler) برای گسیل کردن کامیون های خودران پیشرفته به جاده‌ها تا 10 سال آینده، خیز بلندی برداشته‌ است. سران کمپانی با حضور در نمایشگاه CES، برنامه خود برای رسیدن به این هدف را تشریح کرده‌اند.

رویای بسیاری از خودروسازان، تولید اتومبیل خودران سطح 4 است. یعنی وسیله نقلیه‌ای که بتواند بدون دخالت انسان، خود را در مسیر پیش ببرد؛ اما دارای فرمان و پدال باشد تا در صورت لزوم، راننده کنترل را در دست بگیرد. کمپانی دایملر قصد دارد طی 10 سال آینده، این تکنولوژی را در کامیون های خودران پیاده‌سازی کند. در همین راستا «مارتین دام» مدیرعامل واحد اتوبوس و کامیون‌سازی دایملر، از سرمایه‌گذاری 5.7 میلیون دلاری کمپانی متبوعش برای تحقیقات مرتبط خبر داده است.

سرمایه‌گذاری چند میلیون دلاری دایملر برای تولید کامیون های خودران سطح 4

او اعلام کرده که این پروسه همین امسال با انجام تست‌هایی در ایالات متحده آغاز خواهد شد؛ چرا که این کشور از زیرساخت‌های لازم برخوردار است و امکان به حرکت درآوردن چنین خودروهایی را در مسافت‌های طولانی می‌دهد.

دام عقیده دارد که حمل و نقل جاده‌ای با کامیون های خودران سطح 4 ، به مراتب  کاراتر و ایمن‌تر خواهد شد. کارامدتر از این جهت که امکان پیشروی آن‌ها در تمام ساعات شب و روز وجود دارد و با مسیریابی هوشمند، خود را از گیر افتادن در راه‌بندان نیز مصون نگه می‌دارند؛ ایمن‌تر به این دلیل که کامیون های خودران هرگز دچار خستگی یا از دست دادن هوشیاری نمی‌شوند.

کامیون های خودران

البته سران دایملر می‌دانند که در حال جاضر، افکار عمومی به طور 100 درصد با ایده‌ی وسایل نقلیه خودران موافق نیستند. به همین دلیل، این مقام اجرایی ضمن توصیف یک دهه آینده به «دوره کسب دانش» می‌گوید:

تکنولوژی ما باید بی‌عیب و نقص باشد. باید قابل اعتماد و ایمن باشد و در برف و باران، مسیرهای هموار یا ناهموار کار کند.

حالا که دایملر روی سطح 4 خودرانی هدف‌گذاری کرده است، دیگر به سطح 3 فکر نمی‌کند و قصد دارد طرح platooning را نیز متوقف سازد؛ طرحی که شامل رژه رفتن کامیون های خودران دایملر در برخی از بزرگراه‌های منتخب امریکا می‌شد.

خودروساز آلمانی در CES امسال، اولین کامیون دوربرد کلاس 8 را نیز معرفی کرد که از سطح 2 خودرانی بهره می‌برد (دارای کروز کنترل انطابق‌پذیر و سیستم خط نگهدار). این وسیله در نیمه‌های‌ سال جاری میلادی وارد خط تولید می‌شود و احتمالا تا پایان سال به جاده‌ها خواهد رسید.

با این اوصاف هیچ بعید نیست که تا یک دهه آینده، نه تنها خودروهای سواری و SUV؛ بلکه کامیون‌ها نیز بدون نیاز به راننده در جاده‌ها سیر و سفر کنند.

5 مطلب آخر نمایشگاه CES 2019 :