ماهواره پیام

پرتاب ماهواره پیام به مدار زمین شکست خورد

وزیر ارتباطات در صفحه شخصی توییتری خود از شکست پرتاب ماهواره پیام خبر داد و گفت این ماهواره ایرانی در مدار قرار نگرفت. رئیس دانشگاه امیرکبیر نیز درباره علت ناموفق بودن این پروژه توضیح داد.

سازمان فضایی ایران اواسط دهه 80 شمسی تاسیس شد و در همان شروع کار، پروژه ساخت ماهواره پیام به سه دانشگاه صنعتی ایران واگذار شد. این ماهواره جزو میکروماهواره‌های توسعه فناوری فضایی سازمان شناخته می‌شود. در مراحل ساخت ماهواره ایرانی پیام 4 دانشکده مهندسی هوافضا، برق، کامپیوتر و مکانیک و همچنین 16 نفر از استادان دانشکده‌های دانشگاه امیر کبیر همکاری کردند. دانشجویان ارشد و دکتری نیز عمده فعالیت ساخت این ماهواره را انجام دادند. از مهم‌ترین ماموریت‌ها و اهداف این ماهواره می‌توان به بررسی پوشش گیاهی، بهبود پایش گرد و غبار، پایش آتش‌سوزی و اراضی کشاورزی، ذخیره و ارسال داده، اندازه‌گیری تشعشعات فضایی با هدف بررسی اثر پرتو‌های کیهانی بر عملکرد ماهواره اشاره کرد. یکی از ماموریت‌های مهم این ماهواره عملکرد مخابراتی بود که باید یک پیام را ذخیره و به زمین ارسال می‌کرد. پیام با برخورداری از 4 دوربین می‌توانست از سطح زمین عکس‌برداری کند.

طق برنامه‌ریزی‌های قبلی قرار بود پرتابگر ایرانی سیمرغ این ماهواره را به مدار زمین بفرستد. مراحل طراحی پیام از سال 1384 شروع شد. این ماهواره با داشتن 100 کیلوگر وزن جزو میکروماهواره‌های توسعه فناوری فضایی قرار می‌گیرد که با هدف تصویربرداری از سطح زمین طراحی شده است. ماهواره امیرکبیر قرار بود در مدار 500 کیلومتری از سطح زمین و با شیب مداری 55 درجه قرار بگیرد و دقت تصاویر آن نیز 45 متر است. گفته می‌شد پیام حدود 3 سال در مدار زمین به ماموریت خود ادامه می‌دهد و در طول این مدت به ماموریت‌های اصلی خود چون تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده‌ها مشغول خواهد بود.

ماهواره پیام

ماهواره پیام در مدار قرار نگرفت

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در صفحه توییتری خود از قرار نگرفتن پیام در مدار زمین خبر داد و نوشت:

بامداد امروز (سه شنبه) با وزرای ICT دولت‌های هشتم تا دوازدهم به پایگاه فضایی امام خمینی رفتیم. ماهواره‌بر با طی 2 مرحله موفق، در مرحله 3 به سرعت کافی نرسید و پیام در مدار آرام نگرفت.

وزیر ارتباطات صبح امروز در مصاحبه تلفنی با یک برنامه تلویزیونی در خصوص دلیل شکست پیام عنوان کرد:

سرعت جدا شدن پیام از ماهواره‌بر سیمرغ مناسب نبود و به همین دلیل به سرعت مطلوب نرسید و در لحظه آخر ماهواره در مدار قرار نگرفت. ما دوست داشتیم خبر خوب به مردم بدهیم، اما به هر حال هر کاری فراز و فرود‌هایی دارد، اما ناامید نمی‌شویم و مجددا برای این موضوع تلاش می‌کنیم. تمام شوخی‌های مردم زیر پست خودم را خواندم، به کامنت کسی که برایم نوشته بود حامله‌ای بسیار خندیدم و می‌خواستم جواب دهم بله! حامل پیام خوبی هستم، اما فرصت نشد.

ماهواره پیام

مراحل پرتاب ماهواره ایرانی پیام

احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص پرتاب ماهواره ایرانی پیام عنوان کرد پیام پس از جدا شدن از ماهواره‌بر سیمرغ فعالیت خود را آغاز کرد و عملکرد آن هیچ مشکلی نداشت و این یک نکته مثبت محسوب می‌شود. ماهواره‌بر پیام هم عملکرد خوبی داشت، زیرا توانست ماموریت خود را حدود 90 درصد با موفقیت پشت سر بگذارد و فقط در مرحله‌ای که می‌بایست سرعت اولیه را به پیام تزریق کند با مشکل مواجه شد. این ماهواره بعد از پرتاب به فضا توانست سیگنال‌هایی را به زمین مخابره کند که با آنالیز این سیگنال‌ها اطلاعات دقیق‌تری مشخص می‌شود. وی در پایان خاطرنشان کرد ما توانستیم این ماهواره ایرانی را طراحی کنیم و با تجربه‌ای که داریم به زودی ماهواره جدیدی طراحی خواهیم کرد و حتی وزیر ارتباطات دستور داد که بلافاصله پروژه بعدی ساخت ماهواره در این دانشگاه شروع شود.