خودروی وارداتی

13 هزار خودروی وارداتی در انتظار ابلاغیه ترخیص از گمرک

طبق جلسه‌ای که در هیئت‌وزیران برگزار شده بود، قرار بر این شد که 13 هزار خودروی وارداتی دپو شده از گمرک ترخیص شود. برای اجرای این تصمیم، فقط نیاز به آیین‌نامه وزارت صنعت است که هنوز به گمرک ارسال نشده است.

بر اساس تصمیم‌های جدیدی که در خردادماه در خصوص ارز گرفته شده بود، واردات تعداد زیادی از کالاها به ایران ممنوع شد. یکی از این کالاها، خودروهای خارجی بودند. با توجه به این که 120 میلیون دلار برای وارد کردن خودروهای خارجی تخصیص داده شده بود، انتظار می‌رفت که مشکلی برای ترخیص خودروها از گمرک پیش نیاید، اما می‌بینیم که تعداد قابل توجهی از خودروها که به ایران وارد شده بودند هنوز از گمرک ترخیص نشده‌اند.

همین‌طور سفارش‌های متعددی در سازمان توسعه تجارت ثبت می‌شد که بعدا معلوم شد این سفارش‌ها جعلی بودند و منجر به ورود 6300 خودرو به طور غیرقانونی به کشور شده است. از بین این خودروها تقریبا 1900 خودرو ترخیص شدند و باقی خودروها که حدود 1400 دستگاه خودروی وارداتی می‌شدند در گمرک توقیف شدند.

13 هزار خودروی وارداتی در گمرک دپو شده است

طبق آمار منتشر شده توسط گمرک، در مجموع حدود 13 هزار خودروی وارداتی در گمرک دپو شده است و ممنوع بودن ثبت سفارش واردات خودرو باعث شد بازار خرید و فورش خودروهای خارجی در وضعیت بدی قرار بگیرد.

در راستای همین موضوع جلسه‌ای در هیئت‌وزیران برگزار شد و مسئولان تصمیم گرفتند خودروهای دپو شده به طور قانونی ترخیص شوند. این موضوع باعث شد که رئیس گمرک ایران در رابطه با زمان و نحوه ترخیص خودروهای دپو شده سخن بگوید. طبق سخنان وی قرار شد که طی روزهای آینده، این خودروها به طور قانونی از گمرک ترخیص شوند، اما برای این اتفاق باید منتظر تایید آیین‌نامه اجرایی توسط وزارت صنعت برای ترخیص خودروهای خارجی باشیم. تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای از سوی وزارت صنعت برای ترخیص خودروهای خارجی به گمرک فرستاده نشده است و مشخص نیست چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. آ. اوّلش 16 هزار تا بود!
    – لابد زیر باد و بارون و خاک و آفتاب، 3 هزار خودروی ناقابل (ملیاردی) از بین رفته!
    ب. راستی مگه افت مدل شامل این ماشینا [ی ملیاردی چند سال خوابیده] نمیشه؟
    – 1. افت مدل واسه خارجیای وسواسیه، نه ملّت دوسر تحریم
    2. وقتی ریش و قیچی فقط بدست یه بانده، بحث افت مدل، منتفیه
    3. بفرض محال هم که بشه، احتکار 10 برابرشو جبران میکنه