زنجبیل

تاثیر شگفت‌ انگیز زنجبیل روی ذهن و قضاوت انسان

آیا می‌دانستید خوردن زنجبیل می‌تواند روی ذهن و تصمیم گیری ما تاثیرات شگفت انگیزی داشته باشد؟ این را دانشمندان با یک تحقیق عملی، ثابت کرده‌اند.

این زیباست که ما خودمان را موجوداتی منطقی با درک قوی و بی‌نظیر تصور کنیم؛ اما علم خلاف این را می گوید. احساسات ما، سلامت جسم، عادت‌های سرگرم کننده و ظاهرا رژیم غذایی همگی می‌توانند باطن ما را ویران کرده و تواناییمان برای قضاوت عادلانه را مختل کنند.

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا دریافته‌اند زمانی که به گروهی از مردم زنجبیل (به خاطر خواص ضد تهوع آن) داده می‌شود، قضاوت آن‌ها بر کارهای ضد اخلاقی (از آشامیدن آب از یک کاسه توالت استفاده نشده تا حرف زدن پشت سر همسر قبلی‌تان) خشونت کمتری را نسبت به گروهی که قرص‌های شکر به آن‌ها داده شده بود، داشت.

زنجبیل با ذهن ما چه می‌کند؟

در سری مطالعات دو سو کور (دابل بلایند)، به داوطلبان کپسول زنجبیل یا قرص‌های دارونما داده شد. در مطالعه اول، از 242 نفر از شرکت کنندگان خواسته شد تا میزان تنفرشان را نسبت به زمانی که عکس‌هایی نفرت انگیز از گوشت فاسد و استفراغ شخصی در توالت می‌بینند را بگویند.

در مطالعه دوم، از 360 نفر از شرکت کنندگان خواسته شد تا میزان ناروا دانستن مثال ازدواج فامیلی و مثال کارگر سردخانه که چشم باز جسد را می‌بندد، بسنجند.

تحقیق سوم، تکرار تحقیق دوم با نمونه‌‌ی بیشتر (497 نفر) بود. تحقیق چهارم 504 شرکت کننده را دربرگرفت تا دوباره میزان بیزاری آن‌ها نسبت به مجموعه‌ای از معضلات اخلاقی را بسنجد. اما بجای محدود شدن به موضوعات ناشایسته، از شرکت کنندگان در تحقیق چهارم خواسته شد تا در مورد شرایط مختلف قضاوت کنند که شامل آسیب/مراقبت (نظیر سیلی زدن بی جهت به یک همکلاسی)، عدالت (نظیر تقلب کردن در امتحان)، وفاداری (نظیر زنی که در مراسم تدفین والدینش حضور نداشت، زیرا آن‌ها همیشه در جنگ و جدال بوده‌اند) و نقض اخلاقی (نظیر یک مرد که سگش را پس از کشته شدن در یک تصادف، می‌خورد).

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که وقتی به یک شرکت کننده زنجبیل داده می‌شود، وی کمتر تمایل دارد در مورد تصاویر و موقعیت‌هایی که کمتر ناروا هستند قضاوت کند و بیشتر قضاوتشان را در مورد شرایط وحشتناک‌تر انجام می‌دهند. این نشان می‌دهد که خواص ضد تهوع زنجبیل، حداقل تا حدودی،‌ می‌تواند بر روی قضاوت‌های اخلاقی ما نیز تاثیر بگذارد.  با این حال خواص زنجبیل بسیار خفیف است و احساس ذاتی ما تاثیر بیشتری بر روی تفکرات ما می‌گذارد.

جسیکا تریسی استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا این چنین می‌گوید: این نتایج، شواهد بسیار خوبیست که ثابت می‌کند قضاوت‌های اخلاقی ما می‌توانند در شرایط مختلف، متفاوت باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. توصیه میکنم همه استفاده کنن