مسابقه عکاسی زیر آب

برندگان مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس در سال 2018

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس (Ocean Art Underwater) همه ساله با محوریت نمایش هنر عکاسی زیر آب برگزار می‌شود. در ادامه بهترین تصاویر مسابقه عکاسی زیر آب اقیانوس 2018 را معرفی می‌کنیم.

هفتمین دوره مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس سال 2018 در حالی برگزار شد که بسیاری از عکاسان سراسر جهان تصاویر منتخب خود را از زیر آب اقیانوس به این مسابقه ارسال کرده‌اند. هر یک از این تصاویر به خوبی زیبای‌هایی دنیای زیر آب را نشان می‌دهد که بدون شک از تماشای آن‌ها لذت خواهید برد. در ادامه بهترین تصاویر مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس را معرفی می‌کنیم.

برندگان مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس 2018

1.‌ کسوف یا خسوف (Eclipse)

رتبه پنجم مسابقه در بخش زاویه باز

مکان: جزیره خفاش (Bat Island)، کاستاریکا

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

همه ساله بدون هیچ دلیل مشخصی بسیاری از موجودات آبزی طی ماه‌های آگوست تا نوامبر به آب‌های اقیانوس آرام واقع در سواحل کاستاریکا مهاجرت می‌کنند. برخی از محققان دلیل این مهاجرت را در امان ماندن از سایر موجودات شکارچی عنوان می‌کنند و برخی این موضوع را به رفتار اجتماعی این گونه از موجودات مرتبط می‌دانند.

در این تصویر تجمع شگفت‌انگیزی از سفره ماهی‌ها را مشاهده می‌کنید که دانشمندان آن‌ها را گلدن ری (Golden ray) می‌نامند. Edwar Herreno به عنوان عکاس این تصویر از زمان شکل‌گیری این تجمع مطلع بوده و در زمان مناسب این تصویر بسیار زیبا را به ثبت رسانده است. نحوه قرارگیری لایه‌به‌لایه سفره ماهی‌ها صحنه‌ زیبایی را خلق کرده است.

2. عشق پدری (Love From a Father)

رتبه سوم در بخش رفتار موجودات آبزی

مکان: شهر پدانگبای (Padangbai)، بالی

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

دلقک‌ماهی‌های جنس نر معمولا برای تداوم نسل به فرزندانشان توجه خاصی دارند. این عکاس در توصیف صحنه‌ای که شکار کرده است می‌گوید در این تصویر شاهد محبت پدر به فرزندان خود هستیم. او با استفاده از بال‌های خود به فرزندانش کمک می‌کند تا بهتر نفس بکشند و از تخم‌ها محافظت می‌کند. دلقک‌ماهی‌های پدر گل‌ولای را از روی تخم‌ها کنار می‌زنند و حتی تخم‌های مرده را از سایر تخم‌ها جدا می‌کنند.

3. کشتی غرق شده میلیون هوپ (Million Hope Shipwreck)

رتبه افتخاری در بخش عکاسی زاویه باز با دوربین بدون آینه

مکان : دریای سرخ، مصر

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

در آب‌های دریای سرخ کشتی‌های زیادی در سالیان گذشته غرق شده‌اند، اما بدون شک کشتی میلیون هوپ (Million Hope) به عنوان بزرگترین کشتی غرق شده این اقیانوس محسوب می‌شود. در حال حاضر بقایای این کشتی در کشور مصر و در تنگه تیران (Straits of Tiran) قرار دارد. عکاس این تصویر در توصیف آن می‌گوید ابعاد این کشتی بسیار بزرگ است و ظرفیت کپسول اکسیژن برای بازدید از تمام بخش‌های آن کافی نبود و از همه مهم‌تر اینکه این کشتی در کنار صخره‌های مرجانی قرار داشت و به همین دلیل عکسبرداری از بخش‌های دیگر امکان‌پذیر نبود.

4. حلزون پولیسرا کوآلریلینئتا ژست می‌گیرد (Polycera quadrilineata Posing)

رتبه دوم در بخش لیسه دریایی

مکان: برمسنس، نروژ

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

در این تصویر نوعی حلزون دریایی به نام پولیسرا کوآلریلینئتا (Polycera quadrilineata) را مشاهده می‌کنید. این تصویر در بهار سال 2012 میلادی و در عمق 10 متری از سطح آب گرفته شده است. این حلزون‌ها در سن بزرگسالی خود به طول 3 تا 4 سانتی‌متری می‌رسند و روی جلبک‌ها به آسانی می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. به همین دلیل عکاسان زیر آب از این فرصت استفاده کرده و صحنه‌های زیبایی از این موجودات زیر آب را شکار می‌کنند.

 5. باله سفره ماهی‌های پرنده (Devil Ray Ballet)

رتبه اول در بخش رفتار آبزیان

مکان : فیلیپین، استان پالاوان (Palawan)، خلیج هوندا

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

در این تصویر سه سفره ماهی اسپینتیل (Spinetail mobula) را مشاهده می‌کنید که دوتای آن‌ها نر بوده و در اطراف سفره ماهی ماده دور می‌زنند تا بتوانند نگاه آن را جلب کنند. این نوع از سفره ماهی‌ها در گروه ماهی‌های لوجه‌ای قرار دارند.

6. پرتوهای خورشید (Sunsplit)

مقام دوم در بخش منظره مرجانی

مکان: دریای سرخ، مصر

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

در این تصویر صحنه‌ای خارق‌العاده از غروب آفتاب و صخره‌های مرجانی را تماشا می‌کنید. در این تصویر نوعی از هنر عکسبرداری را مشاهده می‌کنیم که عکاس صحنه‌ای از دنیای زیر آب و صحنه‌ای از منظره روی آب را در یک قاب به تصویر می‌کشد.

7. شکوفه پرسلان (Porcelain Bloom)

رتبه دوم در بخش سوپرماکرو

مکان: آنیلائو (Anilao)، فیلیپین

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

تمامی عکاسانی که در زیر آب عکسبرداری می‌کنند، موظفند که بدون ایجاد مزاحمتی برای موجودات، تصاویر خود را به ثبت برسانند. این عکاس نیز بدون هیچ مزاحمتی تصویر زیبایی از چهره خرچنگ پرسلان (Porcelain crab) را ثبت کرده است.

8. پرتو نور (Light Beam)

رتبه افتخاری در بخش هنر زیر آب

مکان : شهر مریدا (Mérida)، مکزیک

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

زمانی که این عکاس به همراه یکی از دوستان غواص خود در حال ماجراجویی در عمق آب‌های یک گودال بود، اشعه‌های خورشید وارد گودال شده و تابش آن صحنه زیبایی را به وجود آورده و این عکاس نیز آن را ثبت کرده است.

 9. نه نه! (!No No)

رتبه سوم در بخش عکاسی زاویه باز با دوربین بدون آینه

مکان : جزایر گالاپاگوس (Galapagos Islands)، غرب کشور اکوادور

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

رفتار شیرهای دریایی برای عکاسان همواره به یک صحنه زیبای عکاسی تبدیل شده و با حرکت‌های جالب خود مورد توجه قرار می‌گیرند. این موجودات در مواجهه با دوربین عکاسان اشتیاق زیادی نشان داده و معمولا به دوربین عکاس نزدیک می‌شوند. عکاس این تصویر زیبا در توصیف این صحنه می‌گوید این شیر دریایی همانند سایر همنوعان خود به دوربین من نزدیک شده و هنگام ثبت تصویر سرش را به نوعی تکان می‌داد که قصد داشت بگوید نه نه!

10. لبخند یک دوست (Smile of a Friend)

رتبه دوم در بخش آماتور DSLR

مکان : خوکارو (Jucaro)، کوبا

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

عکاس این تصویر خارق‌العاده در توصیف آن می‌گوید رویای من عکس گرفتن از تمساح وحشی است و سال‌ها به دنبال فرصت مناسب بودم تا اینکه در زیر آب‌های کشور کوبا یک تمساح به نام ال نینو (El Nino) را مشاهده کرده و با وجود تمام استرسی که داشتم، این تصویر زیبا را شکار کردم.

11. زندگی جدید (New Life)

رتبه پنجم در بخش رفتار آبزیان

مکان: کپو نولی (Capo Noli)، ایتالیا

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

در این تصویر جالب شاهد یک هشت پا بسیار بزرگ هستیم که از فرزندانش مراقبت می‌کند.

12. رئیس کیه؟ (?Who’s the Boss)

رتبه چهارم در زاویه باز با دوربین کامپکت

مکان: جزایر گالاپاگوس، اکوادور

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

ایگوانای دریایی (Marine iguanas) فقط در جزیره‌های گالاپاگوس زندگی می‌کند و این گونه قادر است در زیر آب اقیانوس به جستجوی غذا بپردازد. عکاس این تصویر می‌گوید پس از روزها مشاهده نحوه زندگی این موجود، سرانجام توانستم بدون هیچ‌گونه مزاحمتی از آن یک تصویر فوق‌العاده به ثبت برسانم.

13. غول‌های آرام (Gentle Giants)

رتبه اول در بخش زاویه باز

مکان: جزیره رئونیون از قلمروهای فرادریایی فرانسه

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

معمولا نهنگ‌های گوژپشت برای به دنیا آوردن فرزندانشان و بزرگ کردن آن‌ها به جزیره رئونیون (Reunion Island) واقع در جنوب غربی اقیانوس هند مهاجرت می‌کنند. در این تصویر به خوبی نهنگ گوژپشت مادر مشاهده می‌شود که در عمق 15 متری از سطح اقیانوس در حال استراحت بوده و فرزندش نیز در مقابل او در حال بازیگوشی با غواصان است.

14. نمو (Nemo)

رتبه افتخاری در بخش پرتره

مکان : ژاپن، جزیره اوکیناوا (Okinawa Island)، جزیره ایشیکاگی (Ishigaki Island)

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

در این تصویر گونه‌ای از دلقک ماهی معمولی را مشاهده می‌کنید که در بین شاخک‌های حساس شقایق‌ها به عکاس خیره شده است. در واقع میان دلقک ماهی و شقایق‌های دریایی یک رابطه بسیار خوب وجود دارد، به نوعی که دلقک ماهی از شاخک‌های شقایق دریایی در برابر سایر موجودات مراقبت می‌کند و شاخک‌های شقایق نیز استتاری برای دلقک ماهی محسوب می‌شوند.

15. گروهی از ماهی‌ها (Schools of Schools)

مقام دوم در بخش رفتار بدون انعکاس

مکان : کمی بالاتر از کشتی شکسته کاریب‌سی (Caribsea)، خارج از شهر مورهاد سیتی (Morehead City)، کارولینای شمالی

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

در این تصویر  کوسه سند تایگر (Sand tiger shark) را مشاهده می‌کنید که در میان گروهی از ماهی‌ها در حال شنا کردن است و گویا تصمیمی برای شکار ندارد. در مقابل او نیز ماهی‌ها به آرامی اطراف او حرکت کرده و از وجود او هراسی ندارند.

16. زندگی حبابی (Bubble Life)

رتبه پنجم در ماکرو با دوربین بدون آینه

مکان : جزیره گرین (Green Island)، تایوان

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

در این تصویر شاهد یک لیسه دریایی هستیم که روی خزه‌های دریایی در حالت حرکت است. همچنین این موجود دریایی پس از اینکه غذای مورد نیاز خود را از سبزینه دریایی تامین کرد، در اطراف خود حباب بزگی را ایجاد می‌کند تا درون آن زندگی خود را شروع کند.

17. مسائل خانوادگی (Family Affair)

مقام پنجم در رفتار، دوربین بدون آینه

مکان: Partida Roca، مجمع الجزایر رویاخیخدو، مکزیک

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

در این تصویر گروهی از نهنگ‌های دندان‌کلفت را مشاهده می‌کنیم که سر گروه آن‌ها به عکاس نگاه می‌کند، اما سایر اعضای گروه به مسائل خود مشغولند.

18. حمله خرچنگ عنکبوتی (Spider Crab Attack)

رتبه افتخاری در بخش آب سرد

مکان : خلیج باباکمب (Babbacombe)، شهر دوون (Devon)، انگلستان

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

این عکاس در توصیف این تصویر می‌گوید برای تفریح در خلیج باباکمب (Babbacombe) در انگلستان در حال غواصی بودم که پس از مشاهده عنکبوتی خرچنگ‌واران (Spider Crab) از او عکس گرفتم. این خرچنگ‌ها که شباهت جالبی به عنکوبت دارند، هر ساله در فصل تابستان در این منطقه تجمع بزرگی را تشکیل می‌دهند.

19. انتخاب زمان درست (Timing)

رتبه افتخاری در رفتار موجودات آبزی

مکان: جمهوری پالائو در اقیانوس آرام

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

در این تصویر نوعی از ماهی‌های خانواده هامورماهیان را مشاهده می‌کنید که با نام کامافلاژ گروپر (Camouflage grouper) شناخه می‌شوند. این ماهی‌ها فقط یک یا دو بار در سال تخم‌گذاری می‌کنند و زمان تخم‌گذاری آن‌ها هم به یک یا دو روز محدود است. عکاس این تصویر زیبا در توصیف آن می‌گوید برای ثبت این تصویر حدود 7 سال منتظر ماندم تا بتوانم از لحظه تخم‌ریزی این ماهی‌ها عکس بگیرم. در نهایت در زیر آب‌های پالائو (Palau) صحنه‌ای از تخم‌ریزی ماهی ماده با نگهبانی ماهی نر را ثبت کرده‌ام.

20. غرش (Roar)

مقام افتخاری در بخش پرتره

مکان : استان کاناگاوا (Kanagawaken)، ژاپن

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

سوف‌ماهی‌سانان حدود 40 درصد از تمامی ماهیان جهان را تشکیل می‌دهند که ماهی بلنی (Blenny) نیز جزو آن‌ها است. در این تصویر گونه‌ای از ماهی بلنی قرمز رنگ را مشاهده می‌کنید که در میان صخره‌های مرجانی کشور ژاپن زندگی می‌کند. بر روی سر این ماهی شخک‌های زیبایی مشاهده می‌شوند که عموما رنگ‌ آن‌ها قرمز، زرد و مشکلی است.

21. صبح مه آلود در رودخانه آدام (Foggy Morning on the Adams River)

رتبه پنجم در بخش آب سرد

مکان : رودخانه آدام، استان بریتیش کلمبیا، کانادا

مسابقه عکاسی زیر آب های اقیانوس

در این تصویر صحنه زیبایی از ماهی سالمون قرمز (Red salmon) را در یک صبح مه آلود در سطح رودخانه آدام (Adams River) مشاهده می‌کنید که به آرامی در حال شنا کردن است.

سایر تصاویر برندگان مسابقه عکاسی زیر اقیانوس 2018