استاندارد میکرو اس دی اکسپرس با سرعت بالاتر و مصرف بهینه انرژی معرفی شد

حدود کمتر از یک سال پس از معرفی استاندارد اس دی اکسپرس حالا این فناوری مبتنی بر PCIe به کارت های حافظه میکرو اس دی نیز آمده است و استاندارد میکرو اس دی اکسپرس (microSD Express) برای دست‌یابی به سرعت بسیار بالاتر و مصرف بهینه انرژی معرفی شده است.

کارت های حافظه میکرو اس دی برخورداری از استاندارد اکسپرس از یک ردیف دوم از پین‌های مشابه کارت‌های حافظه UHS-II برخوردارند که ارتباط NVMe v1.3 را امکان‌پذیر می‌کند. میکرو اس دی اکسپرس می‌تواند دست‌یابی به سرعت ۹۸۵ مگابایت بر ثانیه را امکان‌پذیر کند و این در حالی است که سریع‌ترین کارت‌های UHS-I تنها تا ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه سرعت داشتند و سریع‌ترین کارت‌های UHS-II نیز حدود بیش از ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه این سرعت را افزایش می‌دهند.

به علت پشتیبانی از ساب استیت‌های PCIe v3.1 با مصرف انرژی کمتر (L1.1 و L1.2) حالا کارت های جدید مصرف باتری کمتری از کارت های کلاسیک میکرو اس دی خواهند داشت و این در حالی‌ست که سرعت بالا‌تری نیز ارائه می‌دهند. استاندارد اکسپرس یک ویژگی بسیار ایده‌آل برای مالتی تسکینگ است بنابراین با انتقال اپلیکیشن‌ها به کارت حافظه خارجی هیچ مشکلی در سرعت و روان بودن اجرای آنها ایجاد نخواهد شد. برای دست‌یابی به این آیتم‌های جذاب، کارت های حافظه میکرو اس دی اکسپرس چند قابلیت ویژه را از حافظه های اس اس دی کامپیوترهای شخصی وام گرفته‌اند:

  • پشتیبانی از تقسیم وظایف نوبتی چندگانه: حالا هر هسته سی پی یو می‌تواند به طور جداگانه دستورهای اجرایی را برای کارت حافظه در رم میزبان ذخیره کند و کارت‌ها به ترتیب آنها را می‌خوانند و اجرا می‌کنند
  • قابلیت بافر حافظه میزبان (Host Memory Buffer): این یک ویژگی قرض گرفته شده از اس اس دی هایی است که از حافظه DRAM بر روی بورد خود برخوردار نیستند و به آنها اجازه می‌دهد از رم میزبان برای کش کردن اطلاعات استفاده کند
  • قابلیت Bus Mastering: این ویژگی در واقع قابلیت مادر است که اجازه می‌دهد دو ویژگی بالا عملی شوند. با استفاده از Bus Mastering کارت‌های حافظه می‌توانند به رم میزبان دسترسی داشته باشند؛ همچنین استفاده‌های دیگری نیز از این قابلیت وجود دارد زیرا اجازه می‌دهد که علاوه بر سی پی یو، قطعات دیگر مانند مودم، دوربین و غیره نیز اطلاعاتی را به کارت حافظه ذخیره‌سازی ارسال کنند

در ویدیو سه دقیقه‌ای زیر که به طور رسمی از سوی نهاد اس دی منتشر شده است، شما می‌توانید قابلیت ها و امکانات جدید استاندارد اکسپرس بر روی کارت حافظه میکرو اس دی را تماشا کنید:

ویدیو معرفی رسمی استاندارد میکرو اس دی اکسپرس

حالا نوبت به اخبار بد می‌رسد! همان‌طور که گفتیم استاندارد میکرو اس دی اکسپرس به پین‌های اضافه UHS-II نیاز دارد و مشکل بزرگ اینجاست که ما تا به حال گوشی هوشمندی در بازار ندیده‌ایم که از کارت‌های UHS-II پشتیبانی کند. اما قطعا کارت‌های حافظه میکرو اس دی با لوگوی اکسپرس در آینده نزدیک روانه بازار خواهد شد و در آن زمان کمپانی‌های سازنده موبایل دلیل خوبی خواهند داشت که خشاب‌های کارت حافظه میکرو اس دی خود را ارتقا دهند؛ در ضمن توجه داشته باشید که این کارت حافظه جدید همچنان هم بر روی خشاب های میکرو اس دی قدیمی‌تر کار خواهد کرد، اما قطعا شما مزایا و سرعت ارتباط NVMe را از دست می‌دهید.