بررسی سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس

بررسی سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس

بررسی سامسونگ گلکسی اس ۱۰ پلاس (Samsung Galaxy S10 Plus) را با فاصله‌ی کوتاهی پس از رونمایی رسمی پرچمداران ۲۰۱۹ سامسونگ برایتان آماده کرده‌ایم تا با مهمترین مشخصات فنی، قابلیت های سخت افزاری، امکانات نرم افزاری، تصاویر دوربین، ارزش خرید و ویژگی های مدل بزرگتر سری اس ده آشنا شوید.

نسل دهم گوشی های پرچمدار سری اس سامسونگ پس از ماه‌ها افشای اطلاعات، رسما در یکم اسفند ماه و در جریان مراسم گلکسی آنپکد ۲۰۱۹ رونمایی شد تا با دست‌پخت این برند کره‌ای به مناسبت ده سالگی کهکشانی‌های پرچمدار سامسونگ ملاقات کنیم. خیلی از کارشناسان احتمال می‌دادند که سری گلکسی اس 10 به واقع، بلوغ سامسونگ در طراحی و هماهنگی ظاهر و سخت افزار را نشان دهند و حالا بعد از بررسی اختصاصی مدل پلاس پرچمدار ۲۰۱۹ سامسونگ در گجت نیوز، ما نیز این موضوع را تایید می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا بعد از بررسی جامع این غول اندرویدی در بخش‌های مختلف، ارزش خرید آن را با هم بررسی کنیم و ببینیم که آیا با عرضه‌ی گلکسی اس ۱۰ و اس ۱۰ پلاس واقعا ماموریت سامسونگ در فرم قالب موبایل با موفقیت به پایان رسیده است یا هنوز هم این گوشی های گران قیمت جا برای بهتر شدن دارند:

فهرست مطالب بررسی سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس

با کلیک کردن بر روی هر عنوان می‌توانید به آن بخش از بررسی اختصاصی گوشی گلکسی اس ۱۰ پلاس سامسونگ دسترسی پیدا کنید:

مشخصات فنی گلکسی اس ۱۰ پلاس سامسونگ

قطعا همه انتظار داریم که پرچمدار جدید سامسونگ به بهترین قطعات حال حاضر دنیای موبایل مجهز شوند و دقیقا همین اتفاق هم افتاده است. لیست مشخصات گلکسی اس 10 پلاس مجموعه‌ای از امکانات هیجان‌انگیز سخت افزاری و نرم افزاری را نشان می‌دهند که در زیر آنها را مشاهده می‌کنید:

  • طول بدنه: ۱۵۷.۶ میلی‌متر (۶.۲۰ اینچ)
    ضخامت: ۷.۸ میلی‌متر (۰.۳۱ اینچ)
    عرض: ۷۴.۱ میلی‌متر (۲.۹۲ اینچ)
  • وزن: ۱۷۵ گرم (۱۹۸ گرم برای مدل سرامیکی)
  • پوشش محافظتی: گوریلا گلس ۶ (پنل جلو)، گوریلا گلس ۵ (پنل پشت)
  • مقاومت در برابر آب و گرد و غبار: استاندارد IP68
  • رنگ‌ها: مشکی، سفید، آبی، سبز، زرد، صورتی
    سرامیکی سفید و سرامیکی مشکی
  • جنس بدنه: فلز، پلاستیک، شیشه و فریم آلومینیومی
  • پورت‌های ورودی: یو اس بی تایپ سی و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • پردازنده: اگزینوس ۹۸۲۰ (هشت هسته‌ای به همراه پردازشگر گرافیکی Mali-G76 MP12)
    اسنپدراگون ۸۵۵ (مخصوص بازار چین و آمریکا – هشت هسته‌ای به همراه پردازشگر گرافیکی Adreno 640)
  • فرکانس پردازنده: اگزینوس: ۲.۷۳ گیگاهرتز
    اسنپدراگون: ۲.۸۴ گیگاهرتز
  • حافظه رم: ۸ گیگابایت (مدل ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایتی) و ۱۲ گیگابایت (مدل یک ترابایتی)
  • ظرفیت داخلی: ۱۲۸ / ۵۱۲ گیگابایت با قابلیت ارتقا تا سقف ۵۱۲ گیگابایت از طریق کارت حافظه میکرو اس دی و مدل یک ترابایتی
  • محتویات جعبه: گوشی گلکسی اس ده پلاس، آداپتور شارژر سریع، کابل یو اس بی تایپ سی، هدفون تو-گوشی AKG با چند سر اضافه در اندازه‌های متفاوت، سوزن سیم‌کارت، مبدل میکرو یو اس بی به یو اس بی تایپ سی، مبدل یو اس بی به یو اس بی تایپ سی، فرم خدمات پس از فروش، دفترچه راهنما و راهنمای راه‌اندازی سریع
  • امکانات صدا: اسپیکرهای استریو، پخش صدای شفاف با مشخصات ۳۲ بیت/ ۳۸۴ کیلوهرتز، تکنولوژی حذف نویز اکتیو میکروفون، فناوری Dolby Atmos، هدفون‌های تو-گوشی AKG، پشتیبانی از فرمت‌های صوتی MP3, M4A, 3GA, AAC, OGG, OGA, WAV, WMA, AMR, AWB, FLAC, MID, MIDI, XMF, MXMF, IMY, RTTTL, RTX, OTA, APE, DSF, DFF و فرمت‌های ویدیویی MP4, M4V, 3GP, 3G2, WMV, ASF, AVI, FLV, MKV, WEBM
  • ابعاد نمایشگر: ۶.۴ اینچ داینامیک آمولد با پشتیبانی از HDR10+
  • تراکم پیکسلی: ۵۲۲ پیکسل بر هر اینچ (۱۶ میلیون رنگ)
  • رزولوشن نمایشگر: ۱۴۴۰ در ۳۰۴۰ پیکسل (نسبت تصویر ۱۹ به ۹)
  • نسبت مساحت نمایشگر به بدنه: ۸۸.۹ درصد
  • دوربین سلفی: دوگانه ۱۰ + ۸ مگاپیکسل (سنسور رنگی تشخیص عمق)
    زاویه دید ۸۰ و ۹۰ درجه – گشودگی دیافراگم F1.9 و F2.2
    سایز پیکسل 1.22μm و 1.12μm
    لنز ۲۶ و ۲۲ میلی‌متری و قابلیت HDR خودکار
    فناوری فوکوس خودکار Dual Pixel AF، پیکسل‌های دارای سایز 1.22 µm، حالت پرتره لایو فوکوس
    فیلمبرداری با رزولوشون ۲۱۶۰ پیکسل و نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه
  • دوربین اصلی: سه گانه ۱۲ + ۱۲ + ۱۶ مگاپیکسل
    (لنزهای ۲۶، ۵۲ و ۱۲ میلی‌متری با f/1.5-2.4 و f/2.4 و f/2.2)
    فلش ال ای دی و حالت HDR خودکار
    قابلیت‌های دوربین: فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص صحنه دوال پیکسل
    زوم اپتیکال دو مرحله‌ای و حالت فوق عریض، حالت عکاسی حرفه‌ای با تنظیمات دستی
    فناوری تشخیص نوع سوژه مبتنی بر هوش مصنوعی
    فوکوس خودکار با ردیابی سوژه متحرک
    پایدارسازی اپتیکال تصویر دوگانه (Dual OIS)، فلش ال ای دی و فیلمبرداری 4K
    فیلمبرداری با رزولوشن ۲۱۶۰ پیکسل و نرخ ۶۰ فریم بر هر ثانیه
    فیلمبرداری با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ ۲۴۰ فریم بر هر ثانیه
    فیلمبرداری با رزولوشن ۷۲۰ پیکسل و نرخ ۹۶۰ فریم بر هر ثانیه
  • باتری: ۴۱۰۰ میلی‌آمپر ساعت، لیتیوم-یونی با قابلیت شارژ سریع ۱۵واتی
    شارژ وایرلس سریع ۱۵ وات و شارژ معکوس وایرلس ۹ وات
  • نرم افزار و سیستم عامل: اندروید ۹.۰ پای + رابط کاربری اختصاصی One UI
  • امکانات ارتباطی: ۲ سیم‌کارت همزمان نانو، 4G LTE، وای فای 802.11 a/b/g/n/ac/ax، وای فای دایرکت، بلوتوث ۵.۰ و aptX
  • سنسورها: سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر، فناوری تشخیص چهره، ژیروسکوپ، سنسور تشخیص مجاورت، قطب‌نما، سنسور فشارسنج، تشخیص نور محیط، تشخیص ضربان قلب، سطح اکسیژن خون

طراحی

بررسی سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس

بخش طراحی را از قابل توجه‌ترین نقطه در بدنه گلکسی اس ۱۰ پلاس شروع می‌کنیم: یعنی حفره درون نمایشگر! به شخصه یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایم قبل از بررسی این گوشی این بود که حفره‌های دوربین سلفی دوگانه در گلکسی اس ۱۰ پلاس مثل یک مهمان ناخوانده زیبایی پنل جلویی را نابود کنند و به خصوص ظاهر غیر متقارن آنها که در سمت راست گوشه بالای دیوایس دیده می‌شود ممکن بود برای بسیاری از کاربران آزاردهنده باشد؛ اما حالا بعد از بررسی و مدتی کار کردن با این گوشی می‌توانم بگویم که این نگرانی‌ها برطرف شده‌اند. سامسونگ در قرار دادن این حفره درون نمایشگر دقت بالایی به خرج داده و تقریبا پس از چند ساعت اولیه، عجیب بودن آن کاملا از بین می‌رود و دیگر احساس نامانوسی از حضور آن بر روی نمایشگر حس نخواهید کرد.

یکپارچگی این حفره‌ها با پیکسل‌های نمایشگر نیز به شدت ستودنی است و می‌توان گفت که تلاش مهندسان سخت افزاری سامسونگ برای جای دادن این قسمت درون یک صفحه لمسیِ به شدت حساس کاملا موفق بوده است. به‌کارگیری چنین طراحی جدیدی باعث شده است که حالا نمایشگر گلکسی اس ۹ پلاس بیش از همیشه «بی‌نهایت» به نظر برسد و شاید نزدیکترین گزینه به یک صفحه نمایش بدون حاشیه باشد. اما باز هم حاشیه‌هایی بر روی لبه پایین و بالا و دو سمت گوشی وجود دارد که احتمالا در نسل‌های آینده پرچمدار سامسونگ آنها را هم نخواهیم دید. حاشیه پایین صفحه کمی کمتر از قبل شده و حاشیه بالا نیز عملا حذف شده و تنها یک اسپیکر تماس بر روی آن وجود دارد.

این طراحی مدرن باعث شده است که گوشی علیرغم برخورداری از یک نمایشگر غول‌پیکر، کاملا در دستان متوسط و کوچک قرار بگیرد و به لطف ارگونومی بالای آن، از قسمت‌های مختلف نمایشگر حتی با یک دست استفاده کنید. مثل همیشه شاهد یک طراحی ساندویچی بر روی اس ده پلاس هستیم که در آن، پنل نمایشگر از طریق یک فریم آلومینیومی به پنل پشتی متصل می‌شود. انحنای نرم در دو طرف نمایشگر و ادامه یافتن آن در جایی که به پنل پشتی متصل می‌شود، بسیار هوشمندانه و ظریف صورت گرفته و اگر دستتان را بر روی این قسمت بکشید، حس یک بدنه کاملا یک‌پارچه و یک‌تکه نصیبتان خواهد شد؛ هیچ قسمت تیز و شیارهای جداکننده‌ای در این قسمت وجود ندارد تا بدنه گوشی کاملا لوکس و در حد و اندازه‌های یک پرچمدار ۲۰۱۹ به نظر برسد.

فریم آلومینیومی این گوشی ظاهری براق دارد و دکمه‌های فیزیکی قرار گرفته بر روی آن نیز دقیقا از همین جنس انتخاب شد‌ه‌اند. دکمه خاموش و روشن بر روی لبه سمت راست و بالای گوشی قرار گرفته و بالا بودن آن برای دست‌های متوسط، کمی بیش از اندازه زیاد است و احتمالا لازم است که برای فشار دادن آن دستتان را بر روی بدنه جابه‌جا کنید. دکمه های تغییر صدا و دکمه‌ی بیکسبی در پایین آنها بر روی سمت چپ دیده می‌شود و خشاب سیم‌کارت‌ که می‌توانید یک سیم کارت نانو به همراه یک سیم کارت نانوی دیگر یا یک کارت حافظه جانبی میکرو اس دی را درون آن قرار دهید، روی لبه بالایی تعبیه شده‌اند.

لبه پایینی نیز میزبان پورت یو اس بی تایپ سی در مرکز و جک ۳ میلی‌متری هدفون در سمت چپ و حفره‌های اسپیکر اصلی در سمت راست آن است. یک میکروفون و نوارهای آنتن دیگر مواردی هستند که بر روی لبه پایینی به چشم می‌خورند که البته طراحی آنها ظاهر چندان شلوغی ایجاد نکرده است.

با رفتن به پنل پشتی تغییرات اصلی گلکسی اس ۱۰ پلاس نسبت به نسل قبلی یعنی مدل اس ۹ پلاس را مشاهده می‌کنیم. کادر دوربین‌های افقی پرچمدار جدید سامسونگ شامل سه سنسور است و فلش ال ای دی و سنسورهای بایومتریک تشخیص ضربان قلب و تشخیص سطح اکسیژن خون در سمت راست آن ها دیده می‌شود. دیگر خبری از سنسور دردسرساز اثر انگشت در این کادر نیست و خوشبختانه این سنسور به داخل نمایشگر منتقل شده است! لوگوی سامسونگ نیز پایین این کادر دیده می‌شود و شاهد پنل پشتی خلوتی هستیم. کادر دوربین‌ها با وجود این که در مینی مالیستی‌ترین شکل ممکن طراحی شده، اما به دلیل مستطیلی بودن، ممکن است که بیش از اندازه بلند به نظر برسد و این شاید برای برخی از کاربران خوشایند نباشد. همچنین بیرون زدگیِ حدود ۱ تا ۲ میلی‌متری آن از سطح بدنه باعث می‌شود که هنگام قرار دادن گوشی بر روی سطوح افقی به خصوص میزهای چوبی ام دی اف که سطح نسبتا لیزی دارند، گوشی کمی از جای خود حرکت کند و حس نامطمئنی برای شما به وجود بیاید.

حالا که صحبت از سنسور اثر انگشت اولتراسونیک شد بهتر است آن را نیز بررسی کنیم. در ابتدا تصور می‌کردیم که این قابلیت تنها یک ویژگی فانتزی و تزیینی بر روی این نسل از گلکسی های سامسونگ باشد و حداقل تا یکی دو مدل دیگر، نتوانیم از آن به شکل یک سنسور بایومتریک کاربردی استفاده کنیم. اما بعد از بررسی گلکسی S10 پلاس این فرضیه ما نیز باطل شد و مشاهده کردیم که این سنسور با دقت و سرعت بالایی می‌تواند اثر انگشت شما را تشخیص دهد. به‌خصوص برای افرادی که دستشان زیاد عرق می‌کند و یا سطح دستشان معمولا چرب می‌شود، باز هم این اسکنر می‌تواند در اکثر موارد با موفقیت خطوط اثر انگشت را شناسایی کرده و قفل گوشی را باز کند.

به لطف ویژگی نمایشگر همیشه روشن، شما می‌توانید حتی بدون فشار دادن دکمه‌ی پاور، صفحه را لمس کنید تا آیکون اثر انگشت در لبه پایینی نمایشگر ظاهر شود و با قرار دادن دستتان بر روی آن و کمی فشار بر روی صفحه، عملیات باز کردن قفل را به راحتی انجام دهید. محل شناسایی اثر انگشت در یک چهارم پایینی و قسمت مرکزی تاچ اسکرین قرار گرفته و بعد از چند ساعت استفاده، به محل آن کاملا عادت خواهید کرد. مراحل راه‌اندازی و شناسایی اسکنر جدید کمی طولانی‌تر از سنسورهای قرار گرفته بر روی بدنه است، اما دقت آن باعث می‌شود که کاملا سنسورهای سنتی‌تر را فراموش کرده و به راحتی از آن استفاده کنید. خوشبختانه در بررسی‌های انجام شده از نظر مقاومت، خط و خش‌های جزئی بر روی صفحه نمی‌تواند خللی در عملکرد سنسور اثر انگشت اس 10 پلاس ایجاد کند و اگر فردی هستید که نمایشگر گوشی را معمولا سالم نگه ‌نمی‌دارید، از این نظر خیالتان راحت باشد!

فناوری تشخیص چهره نیز در گلکسی اس ۱۰ پلاس وجود دارد که با استفاده از دوربین سلفی سمت چپ، چهره کاربر را شناسایی کرد و قفل دیوایس را باز می‌کند. سرعت این سنسور بسیار بالاست و حتی زمانی که با کمی زاویه به نمایشگر نگاه می‌کنید، می‌تواند قفل دیوایس را باز کند. همچنین هنگام انجام عملیات شناسایی، یک نوار سفید از پیکسل‌های نمایشگر که دور دوربین سلفی قرار گرفته‌اند، با افکت جذابی روشن و خاموش می‌شود که حسی از جنس گجت‌ های آینده را به شما می‌دهد.

در مجموع می‌توان گفت که گلکسی اس ۱۰ پلاس حداکثر نسبت ممکن نمایشگر به بدنه را در اختیارتان قرار می‌دهد و در حالی  موفق به انجام این کار می‌شود که شما همچنان یک گوشی لوکس با وزن متعادل و طراحی ارگونومیک را در دست دارید. شاید از نظر طراحی کادر دوربین و بیرون زدگی آن‌ها و البته حاشیه‌ی نمایشگر، باز هم جا برای بهتر شدن وجود داشته باشد اما می‌توان این مدل را برترین تلاش سامسونگ در زمینه طراحی صنعتی در قالب گوشی موبایل معرفی کرد.

 

نمایشگر

بررسی سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس

حالا می‌رسیم به بخشی که سامسونگ در آن تخص ویژه‌ای دارد. نمایشگرهای پرچمداران سری گلکسی همواره جزو بهترین‌های بازار بوده‌اند و نمایشگر گلکسی اس 10 پلاس نیز از این قاعده مستثنی نیست. این گوشی از پنل داینامیک امولد برخوردار است که واژه‌ی داینامیک آن، در واقع تاکید دوباره‌ی کمپانی به پشتیبانی از قابلیت HDR+ است. گوشی های سری اس ۱۰ اولین اسمارت فون های بازار هستند که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند و با وجود این که در حال حاضر محتوای خاصی برای آزمایش آن وجود ندارد، اما می‌توانند رنج داینامیکی بیشتری را در تصاویر ایجاد کنند و در نهایت شما تصویر شارپ‌تر با غنای رنگی بیشتری را مشاهده خواهید کرد؛ این استاندارد در حال حاضر تنها بر روی سرویس استریم آمازون پرایم عرضه می‌شود و به غیر از چند محصول سامسونگ، تعدادی از تلویزیون‌های فیلیپس و پاناسونیک نیز از آن پشتیبانی می‌کنند.

پنل ۶.۴ اینچی اس 10 پلاس از نوع Infinity-O است به معنای این که یک حفره‌ برای دوربین‌های سلفی درون آن تعبیه شده است. البته همانطور که در بخش پیشین گفتیم، این حفره آسیبی به پیکسل‌های اطراف خود وارد نکرده است و هیچگونه هاله‌ی رنگی یا اعوجاج دیگری اطراف آن به چشم نمی‌خورد. البته هنگام تماشای فیلم و انجام بازی اگر بخواهید از تمام فضای تاچ اسکرین استفاده کنید، بخشی از تصویر در پشت این دوربین‌های سلفی قرار می‌گیرد که راه حلی نیز برایش وجود ندارد. رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۱۴۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۹ به ۹، تراکم ۵۲۲ پیکسل بر هر اینچ را پیش روی چشمانتان قرار خواهد داد که بیش از اندازه، کافی است و چه هنگام مشاهده‌ی متون با پس زمینه‌ی سفید و چه هنگام تماشای فیلم‌های فول اچ دی، هیچگونه پیکسله شدنی را مشاهده نخواهید کرد و لبه‌های سوژه همواره در واضح‌ترین و نرم‌ترین حالت ممکن قرار دارند.

نمایشگرهای سامسونگ همواره به روشنایی و رنگ‌های زنده معروف بوده‌اند و پنل داینامیک امولد گلکسی اس 10 پلاس نیز با ارائه‌ی ۷۹۳ نیت در حالت بالاترین روشنایی خودکار، یک رکوردشکنی در دنیای موبایل به حساب می‌آید و جهشی فوق‌العاده نسبت به مدل‌های اس ۹ و نوت ۹ محسوب می‌شود. این روشنایی حتی آیفون‌های سری ایکس اس اپل را نیز پشت سر می‌گذارد و با برخورداری از نرخ کنتراست حدود ۴.۵۱۴ خیالتان راحت باشد که حتی زیر تابش نور مستقیم آفتاب و تماشا کردن محتوا از زوایای تند هم همچنان تصویر واضحی دریافت خواهید کرد.

در تنظیمات نمایشگر این گوشی شما برخلاف چهار حالت قبلی، حالا دو مود Natural (که به طور پیشفرض فعال است) و Vivid را دریافت خواهید کرد. حالت طبیعی در واقع گستره‌ی رنگی sRGB را به نمایش می‌گذارد و با برخورداری رقم DeltaE بین ۱.۹ تا ۴.۱، رنگ‌های طبیعی‌تری را به نمایش می‌کشد. اما انتخاب حالت Vivid همانطور که از نام آن مشخص است، تصاویر را زنده‌تر و با اغراق رنگی بالاتری به نمایش می‌گذارد. بعد از فعال کردن حالت Vivid، شما می‌توانید گرمی یا سردی رنگ‌ها را نیز در ۵ سطح مختلف تنظیم کنید.

قابلیت نایت مود برای فیلتر کردن نور آبی صفحه و آسیب کمتر به چشم‌ها هنگام کار کردن در محیط‌های تاریک با قابلیت برنامه‌ریزی زمانی، امکان تغییر و مدیریت چینش‌ دکمه‌های ناوبری مجازی در پایین صفحه، قابلیت مخصوص بهبود کیفیت فیلم برای ارائه‌ی رنگ‌های زنده‌تر و کنتراست بالاتر به همراه قابلیت اج لایتینگ، از دیگر گزینه‌های تنظیمات نمایشگر محسوب می‌شوند. شما در صفحه‌ی مخصوص اج اسکرین می‌توانید میانبرهای لبه‌ی نمایشگر را فعال کنید تا با لمس کردن و کشیدن آنها به سمت مرکز صفحه، مجموعه‌ای از میانبرها برای دسترسی به نرم افزارهای پرکاربرد و مواردی نظیر مخاطبان مورد علاقه را در دسترس داشته باشید.

قابلیت اج لایتینگ نیز برای موقعی کاربرد دارد که گوشی را بر روی نمایشگر خود و بر روی سطوحی مانند میز قرار داده باشید، در این حالت انعکاس نور لبه‌ها بر روی سطح می‌تواند از پشت گوشی نیز دیده شود و شما می‌توانید آنها را به نوتیفیکیشن‌های مختلف اختصاص دهید تا بدون برداشتن گوشی، متوجه دریافت آنها شوید؛ شدت و رنگ این نورها و نوع افکت رقص نورشان نیز به طور کامل قابل تغییر است.

 

دوربین

بررسی سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس

سامسونگ مدت‌ها برای اضافه کردن یک سنسور جدید به دوربین گوشی های خود مقاومت می‌کرد و تازه همین پارسال بود که سرانجام در گلکسی اس ۹ پلاس شاهد یک دوربین دوگانه بودیم. اما حالا به لطف رقابت شدید با اپل و هواوی این برند کره‌ای سرانجام تصمیم گرفته که سیستم دوربین‌های خود را ارتقا دهد و علاوه بر لنز تله فوتو که سال گذشته به پرچمداران سامسونگ اضافه شده بود، حالا در گلکسی اس ۱۰ و اس ۱۰ پلاس شاهد یک ماژول فوق عریض بر روی پنل پشتی هستیم که امکانات تصویربرداری را کامل‌تر می‌کند. این دوربین زاویه دیدی معادل ۱۲۳ درجه دارد که البته متاسفانه از قابلیت فوکوس خودکار برخوردار نیست و فوکوس آن به همراه گشودگی دیافراگم f/2.2 به صورت فیکس در نظر گرفته شده است. در رابط کاربری دوربین، سه آیکون در بالای دکمه شاتر وجود دارد که با فشار دادن هرکدام بین نماهای زوم یک برابر، دو برابر و نیم برابر (که همان حالت فوق عریض است) جابجا خواهید شد.

البته شما می توانید با نگه داشتن دست خود بر روی این قسمت و سوایپ کردن به سمت بالا و پایین، بین حالت‌های مختلف بزرگنمایی جابه‌جا شوید و تا ده مرحله زوم دیجیتال را تجربه کنید. در نمونه تصاویر زیر شما تفاوت تصاویر ثبت شده در هر نما با زوم‌های مختلف را مشاهده می‌کنید؛ همانطور که می‌بینید دوربین به شکل هوشمند و با توجه به شرایط نوری محیط، از سنسورهای مختلف برای ثبت بزرگنمایی‌های متفاوت استفاده می‌کند و به همین دلیل تفاوت‌هایی در کیفیت و شدت رنگ‌های هر عکس وجود دارد:

یکی از قابلیت‌های جدیدی که به دوربین سری اس ده اضافه شده، ویژگی Scene Optimizer است که به طور هوشمند می‌‌تواند ۳۰ سوژه مختلف مانند گیاهان، نمای شب، غذا، کفش، غروب، آسمان، گل و لباس‌ها را تشخیص دهد و تنظیمات رنگ و نور دوربین را به طور خودکار تنظیم کند. در تجربه‌ای که با دوربین گلکسی اس ۱۰ پلاس داشتیم، این ویژگی در اکثر نقاط به خوبی عمل می‌کند و با سرعت بالایی می‌تواند سوژه را تشخیص و تنظیمات را اعمال کند و بهتر است شما نیز آن را در حالت همیشه روشن قرار دهید. قابلیت عکاسی در شب که تحت عنوان Bright Night شناخته می‌شود نیز داخل همین ویژگی تعبیه شده و به طور هوشمند در نماهایی که نور محیط بسیار کم باشد، کاری می‌کند که بتوانید تصاویر واضح‌تری ثبت کنید؛ البته در بررسی ما عملکرد این قابلیت نسبت به ویژگی‌هایی نظیر نایت مود در گوشی‌های هواوی که از چند ثانیه نوردهی مداوم برای عکاسی در شب استفاده می‌کند، کمی ضعیف‌تر است اما باز هم نتایج قابل قبولی توسط آن ثبت می‌شود.

همچنین یک ویژگی به نام Shot suggestions وجود دارد که با تحلیل آیتم‌های داخل صحنه، به طور خودکار یک کادر مجازی برای شما ترسیم می‌کند که با تغییر زاویه دوربین و رسیدن به آن نما می‌توانید بهترین تصاویر را از نظر کادربندی و قاب تصویر به ثبت برسانیم. در بررسی ما نیز این قابلیت در برخی موارد جالب عمل می‌کند و به‌خصوص هنگام عکاسی از نماهای طبیعت می‌توانید روی آن حساب کنید.

به غیر از سه درخت که برای جابه‌جا شدن بین بزرگنمایی‌های مختلف استفاده می‌شوند، تغییر چندانی در رابط کاربری ایجاد نشده و شما با سوایپ کردن در نوار پایین می‌توانید بین حالت‌های مختلف نظیر عکاسی، فیلمبرداری، حالت تنظیمات دستی و عکاسی پانوراما جابه‌جا شوید و در بالای صفحه گزینه‌های مربوط به هر بخش نظیر نوع قاب‌بندی، تنظیمات فلش و افکت‌های نوری قابل تنظیم خواهند بود.

حالا قابلیت لایو فوکوس برای تصویر برای ثبت تصاویر پرتره نیز در گلکسی اس ۱۰ پلاس حاضر است که علاوه بر تشخیص چهره به شکل هوشمند، ۴ افکت بوکه با ویژگی‌های مختلف نیز به آن اضافه شده که آنها را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید. قابلیت جذاب این بخش این است که شما بعد از ثبت تصویر و در گالری نیز می‌توانید نوع و شدت تار شدن پس زمینه سوژه را تغییر دهید و افکت‌های گوناگونی را بر روی آنها اعمال کنید؛ این قابلیت در دوربین سلفی نیز تعبیه شده است و دقیقا همین افکت‌ها در حالت فوکوس سلفی نیز قابل استفاده خواهند بود:

علاوه بر دوربین فوق عریض، گلکسی S10 Plus از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم متغیر f/1.5-2.4 و لز ۲۶ میلی‌متری برخوردار است که به فناوری فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص صحنه دوال پیکسل و تثبیت اپتیکال تصاویر مجهز شده است. لنز تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با گوشی دیافراگم f/2.4 و لز ۵۲ میلی‌متری به همراه قابلیت تثبیت اپتیکال تصاویر، زوم اپتیکال ۲ مرحله‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بدون افت کیفیت بتوانید بر روی سوژه بزرگنمایی انجام دهید. این دوربین‌ها در شرایطی که نور محیط کافی باشد و به‌خصوص در محیط‌های بیرون از خانه در طول روز تصاویر بسیار واضحی را ثبت می‌کنند و شدت رنگ راضی‌‌کننده در تمام نقاط کادر به چشم می‌خورد.

افت کیفیت در سوژه‌های مختلف در طول روز صورت نمی‌گیرد و اغراق رنگی نیز از نسل‌های قبلی متعادل‌تر شده تا در نهایت شات‌های طبیعی‌تری به دست بیاورید. اما در طول شب عکاسی با گلکسی اس 10 پلاس مشابه دیگر دوربین ‌های موبایل چالش برانگیز است و اگر منبع نور خاصی در محیط وجود نداشته باشد، احتمالا نقاط زیادی از تصویر به صورت محوز و با جزئیات بسیار پایین به ثبت می‌رسد. البته نویز تصاویر توسط سنسور پردازش تصویر به طور هوشمند کاهش پیدا می‌کند، اما این موضوع به قیمت حذف جزئیات رنگی سوژه انجام می‌شود و در مجموع می‌توانیم بگوییم که عملکرد گلکسی اس ده پلاس در بخش عکاسی در طول شب می‌توانست بهتر از این باشد.

در زمینه امکانات ویرایشی نیز گالری اس ۱۰ پلاس همان امکانات قبلی را در اختیارتان می‌گذارد و اگر افکت خاصی در نرم افزار خاصی مدنظرتان نباشد، می‌توانید از آن برای ویرایش شدت نور، کنتراست، روشنایی، نوع قاب و اندازه تصویر استفاده کنید و قابلیت‌هایی نظیر امکان قرار دادن افکت‌های کارتونی، فیلترهای نوری و رنگی و نوشتن متون و رنگ کردن بر روی تصویر نیز در دسترس‌تان خواهد بود.

اما در زمینه فیلمبرداری دوربین گلکسی اس ۱۰ پلاس یکی از برترین‌های بازار محسوب می‌شود و شما با استفاده از دوربین پشتی آن قادر خواهید بود ویدیوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه ثبت کنید. فیلمبرداری آهسته با رزولوشن ۷۲۰ پیکسل ۹۶۰ فریم بر ثانیه نیز وجود دارد که البته برای ثبت تصاویر با‌کیفیت‌تر بهتر است تصاویر خود را از سوژه‌های پرنور در طول شب و یا سوژه‌های معمولی در محیط بیرون از خانه ضبط کنید. دوربین‌ گلکسی های سامسونگ در سال‌‌های گذشته نیز در زمینه‌ی حذف لرزش دست عالی عمل می‌کردند، اما حالا سامسونگ فناوری جدیدی را تحت عنوان Super Steady معرفی کرده که پایداری کلیپ را باز هم افزایش می‌دهد تا نتیجه‌ی کار، به آثار سینمایی نزدیک‌تر باشد.

نکته جالب اینجاست که فیلمبرداری ۴k با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه از طریق دوربین سلفی گوشی نیز امکان‌پذیر است. گلکسی اس ۱۰ پلاس از دو دوربین سلفی ۱۰ و ۸ مگاپیکسلی برخوردار است که به لنزهای ۲۶ و ۲۲ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/1.9 و f/2.2 مجهز شده‌اند. اولین دوربین در واقع سنسور اصلی با با فناوری فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص صحنه دوال پیکسل و دومی، یک سنسور تشخیص عمق میدان است که برای ثبت تصاویر پرتره به کمک دوربین می‌آید؛ عملکرد دوربین سلفی در طول روز و محیط‌های روشن بسیار راضی‌کننده است اما در طول شب جزئیات کاملا کاهش پیدا می‌کنند و تصاویر وضوح رنگی خود را تقریبا از دست خواهند داد.

در نهایت برای این‌که با عملکرد دوربین سه گانه جدید سامسونگ بهتر آشنا شوید، دعوت می‌کنیم که گالری تصاویر زیر که به طور اختصاصی از سوژه‌های مختلف در حالت‌های نوری متفاوت توسط تیم گجت نیوز ثبت شده است را مشاهده کنید:

گالری نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین گلکسی S10 پلاس سامسونگ

باتری

سامسونگ برخلاف پرچمداران قبلی خود یک باتری غول پیکر با ظرفیت ۴ هزار و ۱۰۰ میلی‌آمپر ساعت را درون گلکسی اس ده پلاس قرار داده است که با توجه به طراحی باریک‌تر و بدنه‌ی جمع و جور، این موضوع یک دستاورد عالی مهندسی محسوب می‌شود. به طور مثال جالب است بدانید که آیفون ایکس اس مکس به عنوان یکی از رقبای اصلی این دیوایس از یک باتری با ظرفیت تنها ۳۱۷۴ میلی‌آمپر ساعت برخوردار است و با توجه به این که ابعاد نمایشگر آن‌ها تقریبا یکسان است، می‌توان گفت که عمر باتری بسیار بالاتری را از دیوایس سامسونگ انتظار داریم.

البته بعد از تست‌های عملی در گجت نیوز نیز همین انتظارها به واقعیت تبدیل شد و به نظر می‌رسد که سامسونگ موفق شده است عمر باتری بسیار مناسبی را در اختیار کاربران پرچمداران ۲۰۱۹ خود قرار دهد. نسخه‌ای از پرچمدار سامسونگ که پردازنده اگزینوس مجهز شده و در تمام جهان به غیر از آمریکا به فروش می‌رسد، موفق شده است که ۱۲ ساعت اتصال و مرور اینترنت بر روی شبکه وای فای را ارائه دهد و پخش ویدیو در حالت هواپیما ۱۵ ساعت به طور مداوم بر روی آن امکان‌پذیر است. همچنین ۲۴ ساعت تماس صوتی بر بستر شبکه 3G نیز در آن امکان‌پذیر است که مجموعه نشان می‌دهد شارژدهی این محصول از نسل‌های قبلی بسیار بهتر شده است.

شما حتی در صورت استفاده سنگین و نیمه سنگین است قطعا می‌توانید یک روز از این غول سخت افزاری استفاده کنید و بدون نیاز به شارژ مجدد، باتری غول‌پیکر این گوشی می‌تواند نیازهای یک کاربر پیشرفته را پاسخگو باشد.

قطعا پر کردن این باتری بعد از خالی شدن آن یکی از ویژگی‌های مهمی است که برای بسیاری از کاربران اهمیت دارد و به همین دلیل سامسونگ شارژ سریع اختصاصی خود را درون آن قرار داده که گوشی را با توان ۱۵ وات (اختلاف پتانسیل ۹ ولت و ۵ ولت به همراه شدت جریان ۱.۶۷ تا ۲ آمپر) شارژ می‌کند. استفاده از این سیستم سریع کاربران می‌توانند در عرض یک ساعت و ۳۳ دقیقه باتری را از صفر تا صد پر کنند و بعد از نیم ساعت اتصال به شارژر، ۴۱ درصد از ظرفیت باتری پر خواهد شد؛ به طور مثال در میت ۲۰ پرو بعد از ۳۰ دقیقه اتصال شارژر ۷۴ درصد گوشی شارژ می‌شود و این در حالی است که شارژر آیفون ایکس اس مکس در عرض نیم ساعت، تنها ۱۵ درصد از ظرفیت باتری را پر خواهد کرد.

سامسونگ در پرچمداران جدید خود قابلیت شارژ وایرلس سریع را نیز قرار داده است. فناوری Fast Wireless Charging 2.0 سامسونگ مبتنی بر استاندارد Qi-based است که البته این شارژر توسط دفتر سامسونگ در اختیار ما قرار داده نشده بود تا بتوانیم آن را در عمل تست کنیم. اما شارژرهای سریع ۹ واتی نسل گذشته سامسونگ عرض ۳۰ دقیقه می‌توانستند ۲۰ درصد از ظرفیت باتری را پر کنند و برای یک شارژ کامل به سه ساعت زمان نیاز بود که این ارقام قطعا در نسل جدید بهبود یافته است. علاوه بر شارژ وایرلس حتما می‌دانید که کاربران سری اس ده می‌توانند با بهره‌گیری از فناوری PowerShare گوشی ها و محصولات دیگر را به طور وایرلس شارژ کنند و در واقع از اس ۱۰ و اس ۱۰ پلاس به عنوان یک پاور بانک وایرلس می‌توان استفاده کرد. به خصوص این موضوع برای هدفون‌های گلکسی بادز که به تازگی از سوی سامسونگ معرفی شده‌اند، بسیار کاربردی خواهد بود شما می‌توانید با قرار دادن کیس هدفون‌های بلوتوث بر روی پنل پشتی گلکسی اس ۱۰ پلاس آنها را به طور بی‌سیم شارژ کنید.

 

بنچمارک و عملکرد فنی

بررسی سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس

پرچمداران ۲۰۱۹ سامسونگ شامل هر سه مدل اس ۱۰ پلاس، اس ده و اس ده ای در دو مدل روانه بازار می‌شوند که یکی از آنها مخصوص بازار ایالات متحده آمریکا طراحی شده و به پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام مجهز می‌شود. اما در دیگر نقاط جهان از جمله کشور عزیزمان ایران، پردازنده اگزینوس ۹۸۲۰ بر روی گلکسی S10 پلاس قرار دارد که البته از نظر قدرت و امکانات سخت افزاری هیچ تفاوتی با نمونه ساخته شده توسط کوالکام ندارد. مدلی که در این بررسی از سوی دفتر سامسونگ در اختیار ما قرار گرفته بود، به پردازنده اگزینوس ۹۸۲۰ با ۸ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت ظرفیت داخلی مجهز شده بود که مدل پایه این مدل محصول محسوب می‌شود؛ فضای قابل استفاده توسط کاربر در این مدل، حدود ۱۱۰ گیگابایت خواهد بود.

دو مدل دیگر نیز با ۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگ ظرفیت داخلی و ۱۲ گیگابایت رم و یک ترابایت ظرفیت داخلی روانه بازار خواهد شد که نسبت به نسل قبل شاهد ارتقای ظرفیت داخلی و میزان رم مدل پایه خواهیم بود. صرف نظر از این که کدام مدل را خریداری می‌کنید، می‌توانید با استفاده از کارت حافظه جانبی میکرو اس دی و از طریق خشاب مربوط به سیم کارت دوم، آن را تا سقف ۵۱۲ گیگابایت دیگر نیز افزایش دهید. پردازنده اگزینوس ۹۸۲۰ تحت لیتوگرافی ۸ نانومتری توسعه یافته و به همراه پردازنده گرافیکی Mali-G76 MP12 قدرت فوق العاده‌ای را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

این پردازنده از هشت هسته تشکیل شده که دو تای آنها هسته‌های Mongoose M4 با فرکانس ۲.۷۳ گیگاهرتز هستند که در واقع قدرت اصلی چیپست از آنها نشات می‌گیرد. دو هسته Cortex-A75 با فرکانس ۲.۳۱ برای پردازش‌های نسبتا سنگین و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A55 با فرکانس ۱.۹۵ گیگاهرتز برای انجام اعمال روزانه و فعالیت‌هایی که قدرت پردازشی بسیار بالایی نیاز ندارند، بخش دیگری از ساختار این پردازنده را تشکیل می‌دهند. از حیث قدرت پردازشی هسته‌های Mongoose M4 بالاترین عملکرد در دنیای اندروید را ارائه می‌دهند و هسته‌های Kryo Gold در پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ شیائومی می ۹ با فاصله در رتبه بعدی قرار دارد. اما با این وجود، همچنان هم در تست‌های بنچمارک مبتنی بر عملیات تک هسته‌ای نظیر گیک بنچ ۴.۱، گلکسی اس ۱۰ پلاس نمی‌تواند عملکردی بهتر از آیفون ایکس اس مکس را ارائه دهد.

می‌توان گفت که با برخورداری از چنین مشخصات سخت افزاری قدرتمندی، عملکرد گلکسی اس ۱۰ پلاس بسیار فراتر از استاندارد موبایل های اندرویدی بازار پیش رفته است و دیگر شما بازی یا نرم افزار خاصی نمی‌توانید پیدا کنید که قدرت پردازشی این محصول را به چالش بکشند. برترین بازی‌های آنلاین و مولتی پلیر‌های سنگین نظیر فورتنایت و پابجی موبایل به راحتی بر روی این گوشی اجرا می‌شود و شما می‌توانید نرخ فریم پایدار با رزولوشن بالا را بر روی آن تجربه کنید. پرچمداران ۲۰۱۹ سامسونگ و به خصوص مدل اس 10 Plus آن بیش از آنکه یک گوشی اندرویدی قدرتمند باشد، تبدیل به یک کامپیوتر جیبی شده و عملکرد آن حتی با بسیاری از لپ تاپ های نیمه سبک بازار قابل مقایسه است.

بلوتوث ۵.۰، دستیار صوتی هوشمند بیکسبی (که البته با وجود تمام بهبود‌های آن هنوز هم نمی‌توانیم از آن در کشورمان به طور کامل استفاده کنیم)، قابلیت سامسونگ دکس برای تجربه گوشی در حالت دسکتاپ، وای فای 802.11 a/b/g/n/ac/ax، قابلیت وای فای دایرکت و پورت یو اس بی تایپ سی از دیگر قابلیت‌های سخت‌افزاری این گوشی محسوب می‌شود.

نرم افزار گیم لانچر که درون رابط کاربری گلکسی اس ۱۰ پلاس قرار داده شده، تمام بازی‌ها به طور خودکار شناسایی و جمع آوری می‌کند و شما می‌توانید تنظیم کنید که آیکون آنها دیگر در صفحه نرم افزار ها دیده نشود تا مدیریت آسان تری بر رویشان داشته باشید. در این بخش چند گزینه برای تجربه جذاب‌تر در زمینه گیمینگ به کاربران ارائه می‌شود؛ به طور مثال شما می‌توانید تنها صدای بازی‌ها را قطع کنید و در واقع بدون این که تغییری در سطح ولوم صدای دیگر عملکرد‌ها نظیر زنگ تلفن ایجاد شود، بازی‌ها را در حالت بی صدا انجام دهید.

ویژگی بعدی قابلیت تنظیم قدرت سخت افزاری گوشی با توجه به خواسته شماست و شما می‌توانید در سه حالت به انجام بازی‌ها بپردازید، اولین حالت بر روی مصرف انرژی تمرکز دارد و کاری می‌کند تا علاوه بر تجربه روان همچنان بتوانید مصرف انرژی پایین‌تری را تجربه کنید. حالت متعادل در واقع ترکیبی از تعادل بین مصرف انرژی و عملکرد قدرتمند است و حالت مبتنی بر عملکرد سخت افزاری قوی‌تر نیز به شما اجازه می‌دهد که با قربانی کردن کمی انرژی باتری بتوانید عملکرد بسیار بهتری دریافت کنید. همچنین شما می‌توانید این تنظیمات را برای هر بازی به طور جداگانه نیز انجام دهید.

حالا با تمام این تفاسیر، یکی از روش‌هایی که می‌تواند دید نسبتا دقیقی درباره‌‌ی قدرت سخت افزاری یک دیوایس نسبت به رقبا به ما بدهد، بررسی نتایج بنچمارک است. شما عزیزان گجت نیوزی در این بخش از بررسی سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس می‌توانید نتایج برخی از تست‌های بنچمارک این دیوایس را در مقایسه با دیگر رقبا و برترین گوشی های بازار نظیر آیفون ایکس اس مکس، میت ۲۰ پرو، شیائومی می ۹ و البته نسل قبلی سری اس مشاهده کنید:

 

از حیث کنترل دما، قطعا غول سخت افزاری سامسونگ نیاز به سیستم پیشرفته‌ای دارد تا بتواند با توزیع مناسب دمای هشت هسته‌ی پردازشی اگزینوس، از داغ شدن بدنه جلوگیری کند.

صرف نظر از معرفی یک سیستم کاملا جدید و محفظه‌ی انتقال دما در اس ۱۰ پلاس، اما ما باز هم شاهد داغ شدن پنل پشتی دیوایس حتی هنگام استفاده از دوربین و قابلیت‌های ساده‌تر هستیم و امیدواریم که این موضوع با آپدیت‌های نرم افزاری و یا در نسل‌های آینده، به طور کامل اصلاح شود.

صدا و موسیقی

بررسی سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس

گلکسی اس ۱۰ پلاس به سیستم پخش صوتی استریو مجهز شده است که البته بلندگوی دوم در این سیستم در واقع همان بلندگوی تماس است که هنگام پخش موسیقی به کمک اسپیکر اصلی که بر روی لبه‌ی پایینی قرار گرفته می‌آید. زمانی که شما گوشی را در حالت افقی نگه می‌دارید، با توجه به این که هر اسپیکر در سمت چپ یا راست قرار گرفته، به پخش کانال‌های صوتی سمت چپ و راست می‌پردازد و زمانی که گوشی را به حالت عمودی می‌گیرید، در واقع آخرین وضعیتی که برای هر اسپیکر اختصاص یافته بود، مجددا اجرا می‌شود. از نظر کیفیت و بلندی صدا می توان گفت که گلکسی S10 Plus بیشترین حجم صدا در میان گوشی‌های اندرویدی را داشته است که تا به حال در گجت نیوز بررسی کرده‌ایم.

با پشتیبانی از فناوری دالبی اتموس شما می‌توانید حتی این شدت صدا را هنگام پخش موسیقی‌های تند و تیز بسیار فراتر از حالت عادی تجربه کنید. کیفیت و شفافیت صدا موضوع دیگری است که برای بسیاری از کاربران به خصوص هنگام تماشای فیلم‌‌های دارای دیالوگ‌های زیاد و موسیقی‌های تند و هیجان‌انگیز اهمیت دارد و در اینجا نیز اس ۱۰ پلاس موفق به انجام ماموریت خود می‌شود. همچنین دست و دل‌بازی سامسونگ در قرار دادن هدفون های باکیفیت درون جعبه پرچمداران خود اینجا نیز ادامه یافته و شما هدفون های اختصاصی برند محبوب AKG را درون جعبه مشاهده می‌کنید که به خوبی داخل گوش سوار می‌شوند و کیفیت و شدت صدای معقولی را در اختیارتان قرار خواهند داد. همچنین این برند اتریشی ساخت در زمینه تنظیم و تیونینگ اسپیکرهای گوشی نیز با سامسونگ همکاری داشته تا شاهد کیفیت بالاتری نسبت به دیگر رقبا باشیم؛ جالب است بدانید که AKG زیر مجموعه برند هارمن کاردن است و آن برند نیز تحت مالکیت سامسونگ الکترونیکس قرار دارد.

نکته‌ی جالبی که هنگام پخش صدا در گلکسی اس ۱۰ پلاس وجود دارد، لرزش و تغییرات بسیار فعال تمام سطح بدنه در انتقال صدا است. به خصوص اگر دیوایس را هنگامی که موسیقی با صدای بلندی می‌شود بر روی سطح صافی مانند میز قرار دهید، تجربه موسیقی فراگیر را به شکل زنده‌تری تجربه خواهید کرد. با وجود باریک‌تر شدن بدنه و کاهش حاشیه نمایشگر، در مدل پلاس همچنان هم شاهد قرارگیری جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در لبه‌ی پایینی هستیم تا شما بتوانید همچنان از هدفون‌های قدیمی به همراه گلکسی اس ۱۰ پلاس لذت ببرید.

از قابلیت های نرم افزاری این گوشی در زمینه صدا می‌توان به ویژگی Adaptive Sound اشاره کرد که پروفایل صوتی را با توجه به بازه سنی کاربر تنظیم می‌کند. احتمالا می‌دانید که در سنین مختلف، بازه‌ی شنوایی و میزان دقت گوش کاربران تغییر می‌کند و به همین دلیل این ویژگی به طور هوشمند می‌تواند صدایی که در زمان پخش موسیقی و فیلم و یا هنگام تماس می‌شنوید را برای سن شما به شکل اختصاصی تنظیم کند. قابلیت دالبی اتموس در چهار حالت خودکار، فیلم، موسیقی و فایل‌های مکالمه صوتی می‌تواند سفارشی‌سازی شود تا کیفیت و دقت بالاتری روانه گو‌ش‌های کاربر شود؛ همچنین یک اکولایزر اختصاصی و فناوری دالبی اتموس برای گیمینگ از دیگر امکانات نرم افزاری بخش صدا هستند.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

رابط کاربری جدید سامسونگ تحت عنوان One UI که مبتنی بر اندروید ۹ پای طراحی شده، از تغییرات مهم نرم افزاری در گوشی های سری اس ۱۰ محسوب می‌شود. همانطور که از نام آن مشخص است، در واقع هدف سامسونگ از بازطراحی رابط کاربری خود، خلوت‌تر کردن محیط و استفاده‌ی آسان‌تر از امکانات مختلف گوشی های گلکسی بوده است. در اولین نگاه به One UI متوجه می‌شوید که همه‌چیز خلوت‌تر، منحنی‌تر و ساده‌تر شده است و دنبال کردن آیکون‌های مختلف آسان‌تر از قبل انجام می‌شود. طراحی این رابط کاربری با آیکون‌های رنگارنگ‌تر و بدون هیچ‌گونه پیچیدگی و جزییات خاص آن، ما را یاد اندروید خام بر روی دیگر دیوایس‌های اندرویدی می‌اندازد.

بهترین مثال برای سادگی این نسخه‌ی جدید، بخش تنظیمات است. در واقع زمانی که وارد نرم افزار تنظیمات می‌شوید، تقریبا تمام آن گزینه‌های متنوع قبلی همچنان هم در دسترس هستند، اما به طرز شگفت‌انگیزی بسیار آسان‌تر از قبل می‌توانید آنها را پیدا کنید و دیگر گشت و گذار در میان صدها گزینه‌ی متعدد، باعث سردردتان نخواهد شد. در رابط کاربری سامسونگ تلاش بر این بود که اکثر گزینه‌ها و آیکون‌ها به یک سوم پایینی نمایشگر نزدیک‌تر شوند تا هنگام کار کردن با یک دست، کنترل گوشی آسان‌تر باشد. بخش نوتیفیکیشن‌ها نیز تغییرات گسترده‌ای داشته و در دو مرحله‌ی می‌توانید تمام ابزارهای آن را مشاهده کنید؛ البته مطابق همیشه، امکان سفار‌شی‌سازی و تغییر میانبرهای قرار گرفته در این قسمت فراهم شده است.

در اکثر صفحات، تیتر صفحه با فونتی بسیار درشت در بالای آن دیده می‌شود تا مطمئن شوید که در مسیر درستی قرار گرفته‌اید. سپس با سوایپ کردن صفحه به سمت پایین یا بالا، تمام محتوا از آیکون‌ها گرفته تا توضیحات و تصاویر، به شکل پویا تغییر اندازه می‌دهند و مکان آنها به گونه‌ای تغییر می‌کند که به آسانی بتوانید هر قسمت را با چشمان خود دنبال کنید. دکمه‌های خاموش و روشن نیز حالا به جای این که در کنار یک عبارت قرار بگیرد، به طور کامل یک سطر را به خود اختصاص می‌دهد و با تغییر وضعیت‌ آنها، رنگ‌شان نیز تغییر می‌کند تا به وضوح متوجه خاموش یا روشن بودن یک قابلیت بشوید.

هنگام مرور اپلیکیشن‌های باز در بخش مالتی تسکینگ، می‌توانید میانبری از اپلیکیشن‌های پر استفاده را نیز در پایین صفحه مشاهده کنید و کادر جست‌وجو در میان اپ‌ها نیز در بالای کارت‌ها به نمایش درمی‌آید. همه‌ی اینها در مجموع باعث شده است که احساس کنید رفت و آمدتان بین قسمت‌های مختلف رابط کاربری، به شکل یکپارچه‌تری انجام می‌گیرد و در واقع انگار به جای رفتن از صفحه‌ی ایکس به ایگرگ، در حال انتقال از بخش ایکس به بخش ایگرگ در یک صفحه‌ی یکسان هستید. البته تنها موردی که هنوز هم از سوی سامسونگ اصلاح نشده، نحوه‌ی باز و بسته شدن فولدرهای حاوی اپلیکیشن‌هاست. این فولدرها هنگام باز شدن به طور کامل صفحه را می‌پوشانند و باعث یک سکته‌ی موقت در تجربه‌ی کاربری هنگام جابه‌جایی در محیط One UI می‌شوند.

دکمه‌های ناوبری که همچنان در پایین‌ترین لبه‌ی نمایشگر دیده می‌شوند، مطابق قبل قابل تغییر خواهند بود و شما می‌توانید با توجه به چپ دست بودن یا راست دست بودن خود، محل قرارگیری و تعداد آنها را تغییر دهید. نرم افزارهای آفیس موبایل، وان درایو، لینکدین و چند اپلیکیشن گوگل نظیر گوگل کروم، جیمیل، گوگل مپس و یوتیوب تنها نرم افزارهایی هستند که به طور پیش‌فرض در وان یو آی نصب شده‌اند تا به هیچ وجه با سیلی از اپلیکیشن‌های تبلیغاتی و ناخواسته در گوشی گران قیمت خود مواجه نباشید.

مزایا و معایب

مزایا

  • نمایشگر طبق معمول، از بهترین‌های دنیای موبایل است
  • دست و دل‌بازی سامسونگ در آیتم‌های داخل جعبه ستودنی است
  • قرار دادن دوربین‌های سلفی درون حفره‌ی نمایشگر، به خوبی جواب داده است
  • طراحی بدنه از حیث کاهش حاشیه‌ها و ضخامت به ایده‌آل‌ کاربران نزدیک‌تر شده است
  • عملکرد فنی و قدرت پردازشی فراتر از نیاز اکثر کاربران است
  • دوربین‌ها در صورت وجود نور کافی، در حد بهترین‌ مدل‌های DSLR عمل می‌کند
  • امکانات شارژ سریع و شارژ وایرلس همه‌ی نیازها را پوشش می‌دهد
  • هنر طراحان از حیث ارگونومی بدنه و گوشه‌ها و لبه‌های منحنی و نرم، فوق‌العاده است
  • سنسور اثر انگشت درون نمایشگر و فناوری تشخیص چهره سرعت و دقت قابل قبولی دارند
  • گوش دادن به موسیقی با شدت صدا و کیفیت بالا، لذت‌بخش است

معایب

  • دکمه‌ی پاور می‌توانست کمی پایین‌تر قرار بگیرد
  • عادت کردن به رابط کاربری جدید One UI کمی سخت است
  • قیمت هزار دلاری، فکر کردن به این گوشی هم را غیر ممکن می‌کند!
  • طراحی کادر دوربین‌های پشتی می‌توانست بهتر باشد
  • دکمه‌ی فیزیکی برای فراخوانی بیکسبی همچنان هم غیر کاربردی است
  • در مقایسه با رقبا، امکانات عکاسی در شب ایده‌آل نیست
  • بیرون‌زدگی کادر دوربین‌ها از بدنه باعث لیز خوردن گوشی از روی سطوح صاف و صیقلی می‌شود

جمع بندی

بررسی سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس

بعد از مرور تمام بخش‌ها به طور کامل، حالا نوبت به جمع بندی گجت نیوز از بررسی اختصاصی گلکسی اس ۱۰ پلاس سامسونگ می‌رسد. شاید سامسونگ نهایتا یک یا دو نسل دیگر بتواند به روند عرضه‌ی گوشی های هوشمند خود در قالب فعلی اسمارت فون‌ها ادامه دهد، زیرا سری اس ۱۰ نشان می‌دهند که دیگر این برند کره‌ای در بازار موبایل کاملا پخته شده و محصولاتی روانه‌ی بازار کرده است که جای پیشرفت بسیار کمی برای نسل‌های آینده باقی گذاشته‌اند. در واقع گلکسی S10 پلاس شاید تمام آن چیزی باشد که در فرمت موبایل می‌تواند در اختیار کاربر قرار بگیرد و برای عرضه‌ی ویژگی‌های بیشتر، لازم است که شاخه‌ی دیگری نظیر گوشی های قابل انعطاف وارد بازار شوند و عرضه‌ی گلکسی فولد به عنوان اولین گوشی منعطف بازار نیز به خوبی بیانگر این موضوع است.

این قضیه درباره‌ی نوت ۹ نیز همینگونه بود و خواندن نتایج نظرسنجی کاربران گجت نیوز درباره‌ی خرید آن محصول می‌تواند دید واضح‌تری به شما بدهد:

قطعا مهمترین عامل در خرید پرچمداران جدید بازار موبایل، قیمت آنهاست و با توجه به نوسانات دلار، خرید یک دیوایس هزار دلاری با توجه به افزایش‌های چند برابری آن از سوی دلالان عزیز، برای کاربران ایرانی بسیار سخت‌تر از قبل شده است. پس ارزش خرید این دیوایس این‌گونه مطرح می‌شود که آیا می‌خواهید هزار دلار برای خرید اسمارت فون جدیدتان هزینه کنید و نمی‌دانید کدام مدل را بخرید؟ در آن صورت قطعا اس 10 پلاس در صدر لیست پیشنهادات ما به شما قرار می‌گیرد. اما این حالتی‌ست که برای اکثر کاربران صدق نمی‌کند و بنابراین ما از شما می‌پرسیم که آیا با برخورداری از یکی از بهترین نمایشگرهای موجود در دنیای موبایل، طراحی لوکس و فوق‌العاده ارگونومیک، قابلیت‌های آینده‌نگرانه نظیر سنسور اثر انگشت اولتراسونیک درون صفحه و دوربین سلفی دوگانه داخل حفره‌ی نمایشگر، عمر باتری ایده‌آل به همراه سیستم شارژ سریع و انواع روش‌های شارژ وایرلس، یکی از بهترین‌ دوربین‌های موبایل در زمینه‌ی فیلمبرداری و امکانات عکاسی، آیا به سراغ خرید اس 10 پلاس می‌روید؟ آیا پرچمدار ۲۰۱۹ سامسونگ همان اسمارت فونی است که حاضرید میلیون‌ها تومان برای داشتن آن هزینه کنید؟

در پایان مطلب از دفتر سامسونگ در ایران که گلکسی اس ۱۰ پلاس را برای بررسی اختصاصی در اختیار وب‌سایت گجت نیوز قرار داد، تشکر می‌کنیم.

امتیاز گجت نیوز

loading…!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. بررسی کامل و جالبی بود… .
    اما تو بخش مزایا و معایب خوب کار نشده بود و میتونست بهتر باشه… .
    مثلا دست و دلبازی سامسونگ…!!!
    خوب وظیعه حاجی… .
    من خودم ۲ بار گوشی اچ تی سی یو الترا داشتم… .
    دقیقا یه شارژر ۱۸ وات و یه هنذفری تایپ سی،یه ده قاب محکم،دستمال مخصوص صفحه نمایش توش بوده یعنی دست و دلباز بوده… .
    اگه دست و دلباز بود یه شارژ ۱۵ واتی که ۴ ساله داره ملتو باهاش خر میکنه روش نبود… !!!

  2. خیلی گرونه . دیگه گوشی پایین رده و میان رده هم نمیتونیم بخریم

  3. خیلی ادعاش میاومد ولی هیچی نبود

  4. سامسونگ از ترس این که هواوی بزنه رو دستش هرچی داشته سر این پیاده کرده

  5. بابت برسی کامل ممنون

  6. تراکم پیکسلشو میتونست بیشتر کنه