چیچن ایتزا

کشف گنجینه عظیم در چیچن ایتزا مکزیک

برای نخستین بار باستان شناسان موفق به کشف غار جدیدی در زیر ویرانه های شهر چیچن ایتزا در مکزیک شدند؛ غاری که گنجینه ای عظیم و چشم نواز را در خود جای داده است.

وجود یک گنجینه بزرگ و بکر در داخل غاری در ویرانه های شهر چیچن ایتزا در مکزیک باستان شناسان را شگفت زده کرده است. این گنجینه متعلق به قوم باستانی مایا در مکزیک است.

چیچن ایتزا شهریست متعلق به تمدن مایاها در کشور مکزیک و  به نظر می رسد در حدود یک هزار سال پیش پایتخت یکی از پادشاهان معروف مایا بوده است. در زیر ویرانه های این شهر و در داخل تونل های آن باستان شناسان موفق به کشف یک غار مهم شدند. در این غار بیش از یک صد و پنجاه قلم صنایع دستی باستانی شامل جای مشعل، گلدان، بشقاب های تزیین شده با تصاویری از رب النوع های باستانی و دیگر شمایل های مذهبی آن دوران وجود دارد.

گنجینه چیچن ایتزا و کشف اسرار مایاها

غاری که گنجینه در آن قرار دارد تنها یکی از دهلیز های هفت گانه ای است که در شبکه تونل های موسوم به بالامکو وجود دارد. بالامکو به معنای رب النوع جگوار می باشد. این شبکه در زیر شهر چیچن ایتزا واقع شده، شهری بزرگ که دربرگیرنده میلیون ها نفر جمعیت در قرن ۱۳ میلادی بوده است.

بر اساس گمانه زنی های اولیه باستان شناسان، این گنجینه برای بیش از هزار سال مدفون بوده و طی این دوران دست هیچ انسانی به آن نرسیده و به صورت مهر و موم شده تاکنون باقی مانده است.

غار یاد شده در سال ۲۰۱۸ کشف شد. در واقع کشف این غار نتیجه تلاش باستان شناسان برای کشف چاه مقدسی بوده که گفته می شد در زیر شهر چیچن ایتزا قرار  دارد. باستان شناسان می دانستند که در زیر شهر غاری وجود دارد که گشوده نشده است. آنان ساعت ها در داخل تونل های تاریک و وحشتناک زیر شهر به جستجو پرداختند تا بتوانند دهانه غار را کشف کنند.

آنان در نهایت غار را یافتند و به گنجینه ای در غار رسیدند که می تواند فهم انسان از سنت ها و فرهنگ مایایی را چندین گام ارتقا دهد. مطالعه بر روی غار کشف شده و نیز تحقیق بر روی سنگ ها و میکروبیولوژی این غار جزییات بسیاری را در اختیار باستان شناسان در خصوص چرخه های آب و هوایی قرار خواهد داد. این چرخه ها تاثیر بسیاری بر روی صعود و سقوط چیچن ایتزا داشته است.

باستان شناسان امیدوارند تا در نهایت بتوانند لحظه دقیق سقوط چیچن ایتزا را عنوان کنند. همچین شناخت دقیق آغاز فعالیت این شهر برای آنها بسیار ارزشمند است. این غار و گنجینه آن اطلاعات دقیق، دست نخورده و دست اولی را در اختیار باستان شناسان قرار خواهد داد. همه اینها سوالات بی پاسخ بسیاری در خصوص سیر شروع و تحول شهر چیچن ایتزا را پاسخ خواهد گفت.

لازم به ذکر است که چیچن ایتزا مجموعه‌ای باستانی در کشور مکزیک می باشد که امروزه به عنوان یکی از عجایب هفتگانه‌ جدید دنیا معرفی شده است. با تماشای بقایای این شهر به خوبی به شکوه از دست رفته‌ قوم مایا پی خواهید برد.

چیچن ایتزا  توسط مردم مایا ساخته شده و در لغت به معنی درکنار چاه ایتزا است و یکی از عظیم ترین شهرهای تمدن مایا بود که تاریخی اسطوره‌ای را در پس رمز و راز های خود نهفته است. این شهر متنوع‌ترین جمعیت تمدن مایا را در خود نگه می‌داشت که همین موضوع عاملی مهم برای رخنه کردن سبک‌های مختلف معماری در آن شده است. از سویی چیچن ایتزا به عنوان میراث جهانی تحت حفاظت یونسکو قرار دارد.

گفته می شود در حدود سال هزار میلادی، قوم ایتزا با سایر اقوام قدرتمند منطقه اتحادی تشکیل دادند که برای مدت دو قرن سبب شکوفایی و ساخت و ساز بناهای با شکوه در شهر چیچن ایتزا شد. طی سالهای بعد اختلافاتی بین این اقوام ایجاد شده که باعث گردید تا این مکان به مرور شکوه خود را از دست دهد و متروکه شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. نمونه روشن از ویرانی وبدبختی ماییم ارزش پولی ….اقتصاد داغون . و………………………………………..

  2. مال ما رو همه دزدیدن

  3. الان ساکنین مکزیک از نزاد همون قدیمیاش نیستن درسته؟؟

  4. ینی ته تمدن اینه؟

  5. چرا کشور هایی که تمدن قدیمی دارن همه بدبختن