آنچه باید درباره سمعک بدانید

اهمیت شنوایی و سمعک

از دست دادن شنوایی تاثیر بسیار زیادی در زندگی روزمره شما دارد و از شغلتان گرفته تا روابط فردی و سلامت عاطفی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما با مراجعه به شنوایی سنجی و استفاده از سمعکی که برای شما مناسب است این تاثیر به حداقل می‌رسد. دقت داشته باشید که برای تنظیم سمعک خود حتما باید به یک فرد متخصص یا یک شنوایی‌سنج مراجعه کنید.

چگونگی عملکرد سمعک

سمعک یک دستگاه الکترونیکی است که با باتری کار می‌کند و به منظور بهبود قدرت شنوایی طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه به قدری کوچک است که می‌توانید آن را درون یا پشت گوش قرار داده و صداهای را رساتر بشنوید. این دستگاه می‌تواند به شما کمک کند در فضای آرام و ساکت و در فضای شلوغ و پر سر و صدا به خوبی بشنوید. چگونگی عملکرد سمعک‌ها به شرح زیر است:

  • یک میکروفون صدای اطراف شما را جذب می‌کند.
  • یک آمپلی‌فایر صدا را بلندتر کرده
  • یک دریافت‌کننده صداهای تقویت شده را از آمپلی فایر به گوش شما می‌فرستد

عوامل دخیل در از دست دادن شنوایی

باید توجه داشت که تمامی افرادی که شنوایی خود را از دست داده‌اند نمی‌توانند از سمعک کمک بگیرندو تنها 1 نفر از هر 5 نفر می‌تواند با استفاده از سمعک دیجیتال، سمعک آنالوگ یا سمعک هوشمند شنوایی خود را بهبود بخشد. اغلب اوقات شنوایی‌سنج استفاده از این دستگاه  را برای افرادی توصیه می‌کند که گوش داخلی آن‌ها و یا اعصابی که گوش را به مغز متصل می‌کند، دچار آسیب شده باشد. این آسیب ممکن است علل متعددی داشته باشد:

  • بیماری
  • سالخوردگی
  • صداهای بلند
  • برخی داروهای خاص

 انواع کم‌شنوایی

در علم شنوایی‌سنجی اگر از دست دادن شنوایی ناشی از مشکلات کانال و مجاری گوش، پرده گوش یا کوش میانی باشد اصطلاحا به آن “کم‌شنوایی انتقالی” گفته می‌شود. اغلب اوقات شنوایی‌سنج پیشنهاد انجام عمل جراحی یا استفاده از دارو را می‌دهد که می‌تواند به بهتر شدن اوضاع کمک کند. اما این روش‌ها ممکن است برای تمام افراد کارآیی یکسانی نداشته باشد. اگر کانال گوش باز باشد و گوش خارجی تقریبا سالم باشد، معمولا پس از شنوایی‌سنجی و با توجه به نیاز شما استفاده از سمعک مناسب به شما توصیه می‌شود و باید با توصیه پزشک متخصص خود یکی از انواع سمعک هوشمند، سمعک دیجیتال یا آنالوگ استفاده بنمایید.

برخی افراد بصورت مادرزادی بدون داشتن کانال گوش یا گوش خارجی به دنیا می‌آیند و این بدان معنا است که نمی‌توانند از سمعک‌های معمولی و رایج استفاده کنند. در عوض شاید بتوان برای این افراد از دستگاهی استفاده کرد که صدا را از طریق استخوان جمجمه، مستقیما به گوش میانی بفرستد.

مراجعه به شنوایی‌سنجی

اگر تا بحال به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نکرده‌اید، بهتر است از پزشک خود بخواهید بشه ما معرفی‌نامه‌ای بدهد. متخصص گوش و حلق و بینی و یا متخصص شنوایی‌ سنجی می‌تواند حس شنوایی شما را ارزیابی کرده و در جهت درمان هرگونه کم‌شنوایی اقدام کند.

پزشک متخصص شما را معاینه کرده و منشا مشکل را پیدا می‌کند. علاوه بر این می‌توانید برای انجام تست‌های بیشتر به یک متخصص شنوایی‌سنجی مراجعه کنید تا نوع کم‌شنوایی شما و وخامت آن مشخص شود. این متخصص می‌تواند در صورت لزوم برای شما سمعک تجویز کند.

سمعک

وقتی به دنبال درمان کم‌شنوایی خود هستید حتما باید دقت کنید که به شنوایی سنجی مراجعه کنید که با تکنولوژی روز آشنا باشد و پیگیر درمان و اقدامات مراقبتی شما باشد. توجه داشته باشید که هرگز از طریق اینترنت و بدون معاینه سفارش سمعک ندهید زیرا در بسیاری موارد سمعک با گوش شما سازگاری نداشته و قدرت شنوایی به اندازه کافی بهبود نمی‌یابد.

اگر کم‌شنوایی را در هر دو گوش خود تجربه می‌کنید، احتمالا بهترین راه برای شما استفاده از سمعک‌های تجویز شده است.

مزایای استفاده از سمعک

تحقیقات روی افرادی که شنوایی خود را از دست داده‌اند نشان داده است که سمعک‌ها عامل بسیار مهمی در سلامت اجتماعی، عاطفی، روانی و فیزیکی فرد به حساب می‌آیند.

علاوه براین چنین نتیجه گرفتیم که درمان کم‌شنوایی موجب بهبود موارد زیر می‌گردد:

  • توانایی برقراری ارتباط
  • صمیمیت در روابط خانوادگی
  • سهولت ارتباط با دیگران
  • افزایش قدرت شنوایی
  • حس سلطه و کنترل روی امور زندگی
  • مشارکت اجتماعی
  • ثبات عاطفی

هزینه خرید سمعک

قیمت محصول به نوع مدل و ویژگی‌ها و خصوصیات مورد نظر شما و نیز به میزان تاثیرگذاری آن در محیط‌های مختلف بسیار بستگی دارد. البته برخی از بیمه‌ها  صرف نظر از نوع سمعک (سمعک دیجیتال و یا سمعک هوشمند) خرید این دستگاه را پوشش می‌دهند که می‌توانید در این باره از مسئول بیمه خود سوال کنید.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

پایان رپورتاژ آگهی /.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. وای من همیشه آهنگ با صدای بلند گوش میدم