اپل واچ سری 5

بررسی ویژگی‌ها، قیمت و زمان عرضه اپل واچ سری 5

اپل واچ سری 5 (Apple Watch Series 5) تا چند ماه دیگر به صورت رسمی معرفی خواهد شد. در این مطلب قصد داریم ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و همچنین قیمت و زمان عرضه اپل واچ 5 را طبق اخبار و شایعات بررسی کنیم.

در حال حاضر، اپل واچ سری 4 یکی از بهترین ساعت‌های هوشمند موجود است. اگرچه قابلیت‌های آن در مقایسه با نسل قبلی تغییرات چندان زیادی نداشت، اما از نظر طراحی وضعیت بهتری پیدا کرد و به نمایشگری بزرگتر مجهز شد.

یا وجود تغییرات کم و زیاد ساعت هوشمند اپل در سال 2018، اصلی‌ترین ویژگی آن مانیتور ECG داخلی (الکتروکاردیوگرام) محسوب می‌ش,د. افزوده شدن این قابلیت نه تنها کاربران، بلکه کل صنعت تولید گجت‌های پوشیدنی را خوشحال کرد. شمارش تعداد ضربان قلب، ویژگی‌ است که در حتی در ساعت‌های هوشمند و دستبندهای سلامتی ارزان قیمت نیز در دسترس قرار دارد، اما امکان گرفتن نوار قلب، کار هر گجت پوشیدنی نیست!

حتی با وجود افزوده شدن این قابلیت نیز ساعت هوشمند اپل همچنان دارای کاستی‌های مخصوص به خود است و در برخی زمینه‌ها، در مقایسه با محصولات مشابه شرکت‌های رقیب عملکرد ضعیف‌تری دارد. به عنوان نمونه می‌توان به قابلیت‌های ردیابی خواب اشاره کرد.

اپل واچ سری 5 در دست توسعه

بر اساس شایعات، اپل مدتی است کار توسعه اپل واچ سری 5 را آغاز کرده است. بهبود ابزارهای لازم برای ردیابی عادت‌ها و رفتارهای خواب کاربر،‌ تنها یکی از تغییرات صورت گرفته در آن در مقایسه با نسل‌های پیشین است. در ادامه، بر اساس اخبار و شایعات، به بررسی ویژگی‌های اپل واچ سری 5 در ابعاد مختلف خواهیم پرداخت.

طراحی

اپل واچ سری 5

سه نسل نخست اپل واچ، طراحی تقریبا مشابهی داشتند،‌ اما این روال در اپل واچ سری 4 به وسیله استفاده از نمایشگری مسطح‌تر با ابعاد بزرگ‌تر کمی تغییر پیدا کرد. این تغییرات چندان قابل توجه نیستند، به طوری که اگر پیش از اپل واچ سری 4، کاربر یکی از ساعت‌های هوشمند اپل نبوده باشید، تفاوت را احساس نخواهید کرد.

متاسفانه بر اساس اخبار، قرار نیست در اپل واچ سری 5 نیز در بخش طراحی گجت، تغییراتی اساسی رخ بدهد. در واقع، بر اساس گفته‌های تحلیلگر مشهور آقای مینگ- چی کو، نسل جدید ساعت هوشمند اپل از نظر سبک طراحی به میزان زیادی مشابه نسل چهار خواهد بود و اپل در محصول جدید، بیشتر تمرکزش را روی تغییرات داخلی و دیگر بهبودها قرار داده است.

با هر مرتبه نزدیک شدن به زمان عرضه مدل‌های جدید ساعت هوشمند اپل، کاربران درباره عرضه یا عدم عرضه مدلی مجهز به نمایشگری گرد، از خود سوال می‌پرسند! متاسفانه امسال نیز این رویای کاربران محقق نخواهد شد و قرار نیست هیچ کدام یکی از مدل‌های اپل واچ سری 5 به صفحه نمایشی گرد مجهز شود. اپل شدیدا به طراحی مستطیلی ساعت‌های هوشمندش عقیده دارد.

دلیل این موضوع، توسعه واچ او اس برای نمایشگرهای مستطیلی است. اگر اپل بخواهد ساعتی هوشمند مجهز به نمایشگری دایره‌ای شکل ارائه کند، باید در زیرساخت پلتفرم واچ او اس دست ببرد، به همین دلیل عرضه چنین محصولی را در سال جاری و همچنین سال‌های پیش رو محتمل نمی‌دانیم.

روشی متفاوت برای تعامل با ساعت هوشمند

اپل واچ سری 5

یکی از دلایل محبوبیت فوق‌العاده ساعت‌های هوشمند اپل در بازار گجت‌های پوشیدنی، رابط کاربری قابل فهم آن است. کشیدن انگشت به طرفین روی نمایشگری 1.7 اینچی کار دشواری نیست و به سادگی صورت می‌گیرد.

انتظار داریم در ساعت هوشمند سال 2019 اپل، تنظیم‌کننده دیجیتالی و دکمه‌ها سرجایشان باقی بمانند. با این حال، به احتمال زیاد ژست‌های مبتنی بر جنبش متفاوتی به آن افزوده خواهد شد تا به این وسیله نحوه تعامل کاربر با ساعت به شکلی قابل توجه بهبود پیدا کند.

بر اساس تصاویری که به تازگی از پتنت‌های به ثبت رسیده توسط اپل منتشر شده‌اند، این شرکت مشغول توسعه رابطی مبتنی بر ژست‌های مبتنی بر جنبش است که از فناوری تشخیص حرکت به کار رفته در ساعت‌های سری اپل واچ استفاده می‌کند. به لطف آن، کاربران قادر خواهند بود به روشی نوین و متفاوت با ساعت هوشمند اپل واچ سری 5 تعامل برقرار کنند.

به عنوان نمونه‌ای از این ژست‌ها می‌توان به تکان دادن مچ دست به منظور اسکرول کردن در رابط کاربری یک برنامه همچون صفحه لیست پیامک‌ها، اشاره کرد. همچنین می‌توان به وسیله مشت کردن دست خود، به تماس جاری پاسخ داد و مکالمه را برقرار کرد.

از طرفی بر اساس اخبار، گوگل نیز مشغول توسعه ژست‌های مبتنی بر حرکت و جنبش در سیستم عامل جدید پلتفرم ویر او اس است. با در نظر گرفتن این موضوع، امکان مشاهده قابلیت یاد شده در اپل واچ سری 5 به منظور رقابت با امکانات ساعت‌های هوشمند قدرت گرفته از نسل بعدی ویر او اس، افزایش پیدا می‌کند.

ویژگی‌های جدید برای ردیابی سلامت

اپل واچ سری 5

اگرچه برخی قابلیت‌های اپل واچ سری 4 همچون امکان گرفتن نوار قلب با آن یا ویژگی‌های تشخیص سقوط، آن را از محصولات مشابه متمایز می‌کنند، اما همچنان نمی‌توان از کاستی‌های این ساعت در مقایسه با رقبا چشم‌پوشی کرد.

به عنوان نمونه ساعت‌های هوشمند اپل در زمینه مانیتور خواب کاربر ضعیف عمل می‌کند، به طوری که فاقد برخی قابلیت‌های موجود در ارزان‌ترین و ساده‌ترین دستبندها و ردیاب‌های سلامتی است. جدیدترین ساعت‌های هوشمند همچون سامسون گلکسی واچ و گلکسی واچ اکتیو، امکانات ویژه‌ای در زمینه ردیابی عادت‌های خواب کاربران ارائه می‌کنند، به همین دلیل نبود آن‌ها در پرفروش‌ترین سری ساعت‌های هوشمند دنیا یک عیب بزرگ محسوب می‌شود.

البته اپلیکیشن‌هایی جانبی با کاربردهای متنوع به منظور ردیابی خواب برای واچ او اس توسعه یافته‌اند، اما بهتر است اپل، آن‌ها را تبدیل به جزئی جدانشدنی از واچ او اس کند. بر اساس اخبار، این اتفاق به احتمال زیاد در اپل واچ سری 5 رخ خواهد داد.

بر اساس گزارش اخیر منتشر شده توسط بلومبرگ، اپل آماده شده تا پیش از سال 2020، قابلیت‌ مانیتور خواب را به ساعت‌های هوشمندش بیاورد. بر اساس آن، احتمال قرارگیری این قابلیت در ساعت‌های هوشمند سال بعد اپل بسیار بالا است، اما امیدواریم در اپل واچ 5 نیز شاهد آن باشیم.

زمان عرضه و قیمت اپل واچ سری 5

قیمت نسخه وای فای اپل واچ سری 4 (مدل 40 میلی‌متری) برابر 399 دلار است. این قیمت برای نسخه وای فای مدل 44 میلی‌متری، به 429 دلار افزایش پیدا می‌کند. برای خرید نسخه دارای قابلیت نصب سیم کارت هر دو مدل یاد شده  باید به ترتیب 499 دلار و 529 دلار پرداخت کنید.

ممکن است قیمت دو مدل اپل واچ 5 در مقایسه با ساعت‌های هوشمند سال 2018 اپل یکسان باشد، اما اگر قابلیت‌های سخت افزاری که درباره‌شان صحبت کردیم در نهایت پیاده‌سازی شوند، می‌بایست انتطار افزایش قیمت‌ها را داشته باشیم.

بر اساس دست‌کاری‌های صورت گرفته روی ظاهر دستگاه همچون استفاده از بندهای خاص، قیمت اپل واچ 4 تا 1299 دلار نیز افزایش پیدا می‌کند! بدون شک چنین نسخه‌هایی برای اپل واچ سری 5 نیز در دسترس خواهند بود، اما منظور ما از اعداد و ارقام بالا، قیمت نسخه‌های پایه دو مدل ساعت هوشمند سال جاری اپل است.

به جز نخستین سری اپل واچ، که در آوریل (فروردین) سال 2015 رونمایی شد، سه نسل بعدی در سپتامبر (شهریور) سال‌های بعدی معرفی شده‌اند. با توجه به روال کار اپل طی سال‌های اخیر، انتظار داریم اپل واچ 5 نیز شهریور ماه امسال رونمایی شود. با توجه به بازه زمانی شش ماهه تا فرا رسیدن این تاریخ، به مرور زمان اطلاعات بیشتری درباره این ساعت به دست خواهیم آورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. باید هم بزنه تو کار این چیزا