باغ وحش کیهانی

آیا ما اسرای فرازمینی ها در یک باغ وحش کیهانی هستیم؟

چرا هنوز زمین هیچ پیغامی را از بیگانگان فضایی دریافت نکرده؟ آیا واقعا ممکن است که فرازمینی‌ها در حال تماشای ما باشند؟ چه بسا سکونتگاه ما چیزی جز یک باغ وحش کیهانی (Galactic Zoo) نباشد. این یکی از سناریوهای مورد بحث محققان در یک همایش بین‌المللی بود.

اخیرا سازمان غیرانتفاعی METI (پیام‌رسانی به هوش فرازمینی) همایشی را در موزه «شهر علم و فناوری» پاریس برگزار کرد. در این گردهمایی بیش از 60 دانشمند که درباره امکان ارتباط با موجودات فضایی هوشمند تحقیق می‌کنند، حضور داشتند. آن‌ها که روی موضوعی تحت عنوان «سکوت بزرگ» بحث می‌کردند (چرایی عدم ارتباط فرازمینی ها با ما)، فرضیه‌ای موسوم به باغ وحش کیهانی را مورد بررسی قرار دادند.

نخستین بار، در دهه 70 میلادی بود که فرضیه باغ وحش کیهانی مطرح شد؛ با این توضیح که زمین به عنوان یک سیاره، تحت نظر کسانی است که عمدا خود را از دید بشر پنهان می‌کنند و در واقع، نگهبانان این باغ وحش کیهانی هستند!

به گفته‌ی «فلورنس رولن-سرسو» دانشیار موزه ملی تاریخ طبیعی پاریس و یکی از شرکت‌کنندگان در این همایش:

اگر شما در تلاش برای درک بهتر جهان هستی باشید؛ مطرح کردن این سوال که آیا ما تنهاییم یا خیر، اجتناب ناپذیر است.

اینکه از بین میلیاردها سیاره‌ موجود در کهکشان ما، زمین تنها سیاره تکامل یافته برای میزبانی از حیات باشد؛ محتمل به نظر نمی‌رسد. اما اگر بیگانگان هوشمند در آن بیرون حضور دارند، دقیقا کجا هستند و چرا ما تاکنون موفق به یافتن آن‌ها نشده‌ایم؟

این معمایی بود که در سال 1950، توسط یک فیزیکدان ایتالیایی به نام «انریکو فرمی» مطرح شد و حالا با نام پارادوکس فرمی (Fermi’s Paradox) شناخته می‌شود. معمایی که امروزه هم ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است. البته فرمی آن‌قدر عمر نکرد که شواهدی از کشف نخستین سیاره فراخورشیدی را مشاهده کند؛ زیرا این دستاورد به چند دهه پس از مرگ او مربوط می‌شد.

تلسکوپ فضایی کپلر ناسا از سال 2014، وجود صدها جهان دوردست را ثابت کرده است و یافته‌های آن، به احتمال وجود 2300 سیاره دیگر هم اشاره دارند. البته با وجود اینکه از دوران زندگی فرمی تا به امروز، این تعداد سیاره فراخورشیدی شناسایی شده؛ هنوز ما ذره‌ای به ارتباط با دنیاهای بیگانه نزدیک‌تر نشده‌ایم.

اسارت در باغ وحش کیهانی بیگانگان؟

باغ وحش کیهانی بیگانگان

یک تفسیر در همایش پاریس، این بود که فرازمینی های هوشمند از وجود سیاره زمین آگاهند و در حال تماشای ساکنان آن هستند؛ همان‌طور که ما از یک باغ وحش بازدید می‌کنیم. رئیس METI «داگلاس واکوچ» در‌این‌باره می‌گوید:

اگر واقعا چنین چیزی صحت داشته باشد، بشر باید تلاش مضاعفی به خرج دهد و پیام‌هایی را ایجاد کند که به این اصطلاحا نگهبان‌ها برسند؛ تا نشان دهیم که ما هم موجودات هوشمندی هستیم. به عنوان مثال اگر یک گورخر در اسارت، ناگهان توانایی خود در شناسایی الگویی از اعداد اول را نشان دهد؛ لازم است که ما در درک خود از این حیوان، بازنگری کرده و واکنشی نشان بدهیم.

اما اگر زمین بخشی از باغ وحش عظیم فضایی ها نباشد چه؟ آیا ممکن است که آن‌ها ما را پس از تکامل، قرنطینه کرده و از همسایگان کیهانی‌مان جدا کرده باشند؟ ژان-پیر روسپار که به عنوان مدیر افتخاری موسسه کشاورزی INRA در این همایش حاضر بود گفت:

چه بسا فرازمینی ها به شکلی فعالانه‌، بشر را از ایجاد ارتباط با دنیاهای دیگر بازمی‌دارند؛ آن هم تنها برای صلاح خودمان. شاید تماس برقرار کردن با بیگانگان، برای تمدن و فرهنگ ساکنان زمین، مخرب باشد.

ممکن است دلیل نیافتن اثری از موجودات فضایی، این باشد که آن‌ها در سیاراتی ابرزمین با جاذبه بسیار شدید یا زیر لایه‌ای از یخ گیر افتاده‌اند. شاید هم تمدن پیشرفته‌ی فرازمینی ها با بلعیدن منابع طبیعی سیاره‌شان، موجب نابودی و مرگ آن‌ها شده است؛ سرنوشتی که می‌تواند در انتظار ساکنان زمین هم باشد.

با تمام این تفاسیر، احتمالا برای شنیدن صدای بیگانگان، تنها باید آرامش و صبر پیشه کنیم. زیرا عمر زمین به حدود 4.6 میلیارد سال می‌رسد؛ در حالی که تحقیقات روی دنیاهای بیگانه کمتر از 100 سال است که جریان دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

15 دیدگاه

  1. واقعا هم یکی از دلایلی که توجیه میکنه چرا موجودات فرازمینی که مارو زیرنظر دارن ,خودشونو نشون نمیدن و پنهانی مارو زیر نظر دارن همین دلیله که ما براشون حکم موش آزمایشگاهی داریم و حتی خودشون مارو دست کاری ژنتیکی کردن و تبدیل به موجود هوشمند کردن و دارن نتایجش رو میبینن و زیر نظر دارن,به عقیده من خود موجودات فرازمینی ممکنه از دور مارو تماشا کنن و ربات های پیشرفته شون اینجا هستن و اطلاعات رو برا اونا ارسال میکنن

  2. مسلما ما تنها نیستیم اما ایده ایده وحشتناکیه و نظریه قابل قبولی نیست دلیل ملزمی نیست که هر جا حیات باشه هوشمند بودن نیز کنارش باشه ما نیاز به جستجو و روش نوین تر داریم برای برقراری ارتباط

  3. اقا محمد ؟
    فکر نمیکنن
    عبادت میکنن …

  4. این تفکر در واقع جزیی از مذهب رائلیسم هست.
    اینکه درست هست یا نه رو کسی نمیدونه.
    البته اگر ما تو قرنطینه بودیم مطمئنا اجازه پرواز یا فرستادن امواج به دوردستها رو نداشتیم.
    شاید هم فقط هنوز از محدوده مجاز خارج نشدیم.

    • بشر کارش به کجا کشیده،
      یعنی خدای ما فرا زمینیهان که قصدشونم ازماشهه!؟
      یعنی این همه دین و معجزه اومده قبول ندارین چسبیدین به یک سری شرو ور.؟

      دنباله خدای جاهل و ظالمین ؟

  5. من فکر میکنم زمینی ها انقدر تو علم های نوین پیشرفت کرده باشن که بشه گفت تقریبا هوشمند هستن.اما شاید نداشتن صداقت قلبی و صمیمیت باهم و این ظلم ها و نابرابری هاست که باعث هراس و دوری تمدن های دیگه از ما میشه.از طرفی کهکشان ما در برابر وسعت کیهان مثل سوزن تو انبار کاهه و ممکنه کهکشان ما مکان حاصل خیزی برای شکل گیری حیات نباشه و خیلی زمان ببره برای کشف تمدنهای دیگه در جاهای دیگه کیهان.من فکر میکنم اگه ما وجود داریم مطمعنا انواع بسیار زیادی از اونها هم وجود دارند.

  6. اشتباهت اینه عزیزم
    ما ادما تا وقتی به مخلوقات خداوند به چشم بی ارزش نگاه کردیم و خودمونو ( اشرف مخلوقات دونستیم ) اونم به همین راحتی !!! کافیه یه چرخی بزنی به هم نوعات بنگری …
    متوجه میشی انسان الااان اشرف مخلوقات نیست ، قراره با کلی مسیر طی بشه به اشرف مخلوقات برسیم ! اونم با چه قوانینی ؟
    قوانینی که انسان حتی یک لحضه در تضاد با چیزی نباشه که در توان دیداریش هست ، حتی یک لحضه ….
    حالا فک کن ببین مغز گندیده ما به غیر از بی احترامی به مخلوقات خداوند .اونم نوع به نوع چیز دیگه ایی بلده ؟
    هررر مخلوق یک ناظر هست که برداشت متفاوتی از زندگی ، و مخلوقش داره ، بی ارزش نیس ماییم بی ارزش خطاب میکنیم ، اون الاغ به عنوان ناظری که ما انسان ها اصلا اشنایی از نوع فهم و شعورش از جهان هستی نداریم هر ۲۴ ساعت در حال ذکر گویی هست ، فک کن ذره ایی به غیر از ذکرش تکون خورد؟ سطح کمال الاغ ، جناب بدون همین الانشم از ما ادما بیشتره ….
    ما ادما همه میدونیم هدف داریم ( در ذهن و زاییده توهمات خودمون و البته در عالم مختص خودمون که صد درصد الاغ هم اشنایی با شناخت ما از هستی نداره داریم به خیال پدردازی و توهم میپردازیم و یادتون باشه این عالم تفکرات که درش هر گونه اتفاقات گوناگون افتاده مختص ما انسان ها و عالم ما و مغز ما اتفاق افتاده ، مطمعن باش یک انسان نیم ثانیه قابلیت این رو نداره خارج از عالم خودش درک کنه …
    اگه فک کنی بلاهایی سر انسان میاد که فکرشم نمیکنه اونم اینه که بر اثر بی نظمی بیش از حد ، اکو سیستم بدون اطلاعش با برنامه ریزی دقیق در حال محو کردنش هست ، تا زمانی که انسان فک کنه ، کاوش کنه ، جستجو کنه ، اخرش بفهمه ، کله جریان هستی به مساوی بودن ختم شده بود ، ولی انسان فقط بی حرمتی علیه هستی رو فقط متوجه شده ، اخره این قصه انسان اشرف مخلوقات میشه گفت …
    اینو دونستم
    انفجار بیگ بنگ به صورت مساوی به انفجار ختم شد ،
    ولی اینجاشو ندونستم
    یک انسان زیاد خورد
    یکی کم
    یکی خودشو علامه دونست
    یکی محکوم به فقیری …
    یکی رهبر
    یکی برده
    یکی خود بین
    یکی خود خواه
    یکی مظلوم
    یکی ظالم
    انسان تنها موجودی هست که یک چیز رو فراموش کرده
    اونم
    فقط کافیه عقله خرابشو به کار بندازه ببینه که :
    فقط ۸ میلیارد هم نوع داره …
    به خدا اخرش ندونستم
    چه طور یکی از ۸ میلیارد زیاد دونست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    مشکلم اینه
    بقیش دوده هواست ………………………..
    مشکله پروردگاره ماهم اینه اصلا …
    اینه ماجرای اختیار انسان که کادو بود برای انسان
    اونم داره گند میزنه به هیکله خودش و کله هیکل هستی …

    • انسان اشرف مخلوقات به چند دلیل
      چون خدا گفته
      چون سپاس گذاری بلده
      چون تعهد و تقوا حالیش میشه
      سوسکو پشه و سگ دوست دارین باشین ؟

      • جناب mr ashraf ?
        تو راس میگی
        اصلا ببین اعتقاد تو به باورت رو من الان باید باور کنم ، من خاااک پاتم ، اصلا به غیر از زاییده ذهن تو و امثالت چیز دیگه ایی مهم نیس ، فقط تو و امثالت همه باااااید تعظیم کنیم به تو و امثالت ، اصلا سوسک و پشه ماییم ، شما اشرف مخلوقاتیت ،
        راستی شکر خدا
        از کشوری که ادعای این حرفارو داشت خیلی خیلی ممنونم ، شکر راضی هستم کیف میکنم اصلا
        توی این مملکت طبق اعتقاد های دینی که از جدم به ارث بردم ، شکر میکنم به هیچی …..
        برادرم ؟
        اول برو فلسفه خدارو مطالعه کن و ادمی پشه که نیستی ؟ پشه بود حدس میزد ، اینده داریم ؟ اینده یعنی چی ؟ یعنی انقضای باور ؟ انقضای باور یعنی چی ؟ یعنی رو دست خوردی … رو دست خوردن یعنی چی ؟ یعنی اون خداییی که تو و امثالت اعتقاد داری ؟ خدا نبوده که انقضا داشته … خدا بی نهایت قابل برداشته …
        یقین به باور مساویست با تسخیر شیطان به یک نقطه … دقیقا شیطان به نقطه ایی که انسان بهش یقین پیدا کرده و باور ، یعنی تسلیم شیطان ، و شیطان هم دقیقا از همون نقطه شلوار همرو …پایین ،
        به خداااااا قسم
        قابل حدسه
        برای همه
        برای اگاهان
        هر باوری انقضا داره
        فرض کن ۳ ملیارد دیگه باورات اجرایی شه ؟ باور اگه درست بود ۳ میلیارد سهله بی نهایت اجرا میشد ، حالا
        در این عااااااااالم درندشت بی نهایت و مرموز و ابتدا ، تو چی میگی این وسط
        با دو سه تا چرتو پرت ، این عالمو خلاصه کردی تموم شد رفت ؟؟؟
        خل تر از ادم نیس به ولا …
        از قدیم گفتن
        فقط
        ادعا از پوچی میاد
        ادم پر ادعا از نا اگاهیش ادعا میکنه
        ادمی که سر از این عالم دراورد
        هیس هیس هیس
        پشه میشه عین سوسک قایم میشه
        و گیج میشه از عظمت حداقل اونی که دید ….!
        بی خیال
        وااااااقعا بی خیال
        مغز انسان گنجایش چرت و پرت بیش از حد نداره …رو به رشته ، تو و امثالت قبول کنی ، ذهن قبول نمیکنه ……………….
        جهان هستی انگار اسباب بازیه !!! افتاده دست یه عده ایی پر رووو هر کسی یه خوابی دید ، بالا منبر خوابشو گفت
        یکی اب خنک داد ، کلا خوابش از ریشه نابود شد …
        اولین بار نیس تو راحت باش

        • من مخلوقه حقم احتیاجی ندارم شما تعظیم کنین بهم و همه مخلوقات با هم مساوین تو هم اینقدر روش ان فکر بازی در نیار و افکاره غربی رو تزریق نکن

      • بابا این حرفا چه ربطی دارن

  7. کفر گویی تا کجا؟ اشرف مخلوقات رو با گور خر هم مقایسه کردن

  8. خخخ به چ چیزاا فک میکننن