اف-16 هلندی

اف-16 هلندی هدف گلوله‌های خود قرار گرفت!

دنیای هوانوردی پر از اتفاقات جالب و منحصر به فردی است که فقط در آسمان رخ می‌دهد. از پرواز هواپیماها پس از کنده شدن بال گرفته تا گل به خودی جنگنده‌های پرسرعت! به تازگی نیز یک فروند اف-16 هلندی خود را هدف قرار داد که در ادامه به بیان جزئیات حادثه می‌پردازیم.

نیروی هوایی هلند به عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو، دارای 68 فروند جنگنده چند منظوره نسل 4 آمریکایی F-16AM/BM فایتیتنگ فالکون (Fighting Falcon) است که وظیفه حراست از آسمان کشور نارنجی را بر عهده دارند. اما به تازگی یک اف-16 هلندی هنگام تمرین هوایی هدف گلوله‌های خود قرار گرفت که جریان آن به شرح زیر است.

این اتفاق جالب و عجیب در ماه ژانویه 2019 هنگام تمرین هوایی بر فراز پایگاه هوایی لیوواردن واقع در شهری با همین نام در استان فریسلاند رخ داد. 21 ژانویه دو فروند F-16AM (مدل تک سرنشین) به هوا برخاستند و در میدان تیر مخصوصی با استفاده از توپ گتلینگ 6 لول 20 میلی‌متری M61 ولکان (Vulcan) به سوی اهداف تمرینی آتش گشودند.

اف-16 هلندی

سپس خلبان یکی از دو اف-16 هلندی دقیقا در همان مسیر گلوله‌های خود شیرجه زد و در نتیجه گلوله‌ها به هواپیمایش برخورد کردند و به آن آسیب قابل توجهی رساندند. دست‌کم یکی از گلوله‌ها به بخش خارجی هواپیما آسیب زد و البته بخش‌هایی از آن نیز به داخل موتور رفت. توجه داشته باشید که F-16 جنگنده‌ای تک موتور است و در صورتی که موتورش اعتمادپذیری پایینی داشت، هواپیما سقوط کرده بود. اما خوشبختانه موتور این هواپیما بسیار سرسخت است و اعتمادپذیری بالایی دارد.

در این حادثه کسی آسیب ندید و خلبان اف-16 هلندی نیز با انجام پروتکل‌های لازم نیز موفق شد تا هواپیما را بدون مشکل در پایگاه لیوواردن به سلامت فرود آورد. حال وزارت دفاع هلند مشغول بررسی این حاده است و سعی دارد بفهمد این اتفاق چگونه رخ داد. همچنین درصدد برسی است که آیا این حادثه برای خلبان و پرسنل زمینی خطرآفرین بوده یا خیر. آن‌ها با جدیت مشغول بررسی حادثه و یافتن دلیل آن هستند تا در آینده از تکرار حوادثی مشابه جلوگیری کنند.

اف-16 هلندی

F-11 Tiger

ناگفته نماند این اولین بار تاریخ نیست که چنین اتفاقی رخ داد. در سال 1956 میلادی نیز یک فروند جنگنده F-11 تایگر (Tiger) آمریکایی پس از شلیک 4 ثانیه‌ای گلوله با توپ خودکار 20 میلی‌متری Mk.12 خود، پس سوز را فعال و با سرعت فراصوت شیرجه می‌زند.

اف-16 هلندی

شرح حادثه پیش آمده برای F-11 تایگر

گلوله‌ها به سمت پایین شلیک شده و به دلیل جاذبه در مسیری قوسی حرکت کردند. با اینکه گلوله سرعت بالایی دارد، اما فاقد موتور هستند و برخورد با هوا سبب می‌شود تا از سرعتشان کاسته شود. در حالی که هواپیما به دلیل داشتن موتور، هنگام شیرجه زدن سرعت می‌گیرد و با حرکت در مسیری مستقیم، از گلوله‌های خود پیشی گرفت. در نتیجه پس از چند ثانیه گلوله‌ها به هواپیما رسیده و به شیشه اتاقک خلبان و موتور برخورد کردند. خلبان نیز گرچه آسیب دید،‌ اما موفق شد هواپیما را در پایگاه فرود آورد.

همانطور که گفته شد دلیل حادثه‌ای که در هلند رخ داد همچنان نامشخص است، اما به احتمال زیاد اتفاقی مشابه آن چه که در سال 1956 رخ داد مجددا پیش آمده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. ایران باید تو برجام بمونه تا بتونه تو سال 2020 که تحریم خرید و فروش صلاح ایران برداشته میشه، هر چه سریع تر 100 تا 200 تا سوخو 35 به روسیه سفارش بده و ناوگان فرسوده هوایی رو نو و به روز کنه

    با سپاس