سیاهچاله

ماجرای عکس سیاهچاله ای که 55 میلیون سال نوری با ما فاصله دارد

نخستین تصویر از سیاهچاله توسط تلسکوپ افق رویداد ثبت شد. این سیاهچاله 55 میلیون سال نوری با ما فاصله دارد و با قطری 3 میلیون برابر کره زمین، به آن لقب هیولا را داده‌اند.

در فاصله‌ی 55 میلیون سال نوری با ما و در کهکشان M87 سیاهچاله‌ای با نام Pōwehi یا کمانه‌ای وجود دارد که اخیرا تصویری از آن به عنوان نخستین تصویر واقعی از یک سیاهچاله توسط ناسا منتشر شد. گفتنی است فاصله نوری (Light Year) جزو واحد‌های اندازه‌گیری طول در کیهان‌شناسی و نجوم است که برای نشان دادن آن از مخفف LY نیز استفاده می‌کنند. سال نوری معادل مسافتی است که نور در خلا و در مدت یک سال می‌پیماید که برابر با 9 پتامتر (9Pm) یا 9.460.730.472.580.800 متر و یا 9.5 هزار میلیارد کیلومتر است. با توجه به فاصله 55 میلیون سال نوری این سیاهچاله با سیاره ما، برای تعیین فاصله نجومی آن با زمین می‌بایست عدد 55 را در 9.5 هزار میلیارد کیلومتر ضرب کنید.

ثبت نخستین تصویر از سیاهچاله

برای نخستین بار دانشمندان توانستند تصویر واقعی از یک سیاهچاله را با فاصله 55 میلیون سال نوری به ثبت برسانند. البته این تصویر در بازه زمانی 10 روزه و در سال 2017 به ثبت رسیده است، اما آن‌ها پس از دو سال تجزیه و تحلیل داده‌ها توانستند آن را در سال 2019 به صورت رسمی منتشر کنند.

سیاهچاله

دلیل تاخیر در انتشار تصاویر

برای اینکه چرا دانشمندان تصویر این سیاهچاله را با تاخیر دو ساله به صورت رسمی منتشر کردند می‌توان پاسخ‌های متعددی را بیان کرد. نخستین دلیل این است که در هر رصد شبانه فقط یک پتابایت از داده‌ها قابل بررسی است و این در حالی است که حجم تصاویر ارسالی از تلسکوپ افق رویداد حدود 5 هزار ترابایت بود. در واقع محققان با طراحی یک الگوریتم توانستند 5 هزار ترابایت تصویر را پردازش کنند و نتیجه نهایی را به معرض نمایش عموم درآورند.

سیاهچاله

برای ثبت این تصویر از 8 تلسکوپ در 6 موقعیت مکانی مختلف استفاده شده است. تلسکوپ افق رویداد (Event Horizon) جزو تلسکوپ‌های پژوهشی برای ساخت یک آرایه بزرگ تلسکوپی محسوب می‌شود که دارای 8 شبکه جهانی از تلسکوپ‌های رادیویی است. از این رو برای جمع‌آوری تمامی این اطلاعات به زمان زیادی نیاز بود؛ چراکه امکان انتقال این حجم از داده‌ها از طریق اینترنت ممکن نیست و می‌بایست اطلاعات مربوط به تصاویر این سیاهچاله را به کمک هارد درایوها منتقل می‌کردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. وای یا خدا چقدر زیاد

  2. با توجه به فاصله 55 میلیون سال نوری این سیاهچاله با سیاره ما، برای تعیین فاصله نجومی آن با زمین می‌بایست عدد 55 را در 9.5 هزار میلیارد کیلومتر ضرب کنید.

    فک کنم درستش 55 میلیون در 9.5 هزار میلیارد کیلومتر باشه
    اشتباه تایپی هست

  3. عکس بادوم زمینی رو قالب کردن به ملت تا تروریستی اعلام کردنه سپاهو انجام بدن

  4. اوهیک این که حتما ترکیده تا الان

  5. هر روز بخش اخبار فضایی سایتتون رو چک میکنم و توی مترو میخونم، ممنون از این اطلاعات به روزی که نشر میدین! لطفا این بخش رو آپدیت‌تر نگه‌ دارید. با تشکر از گجت نیوز
    پ ن: فاز اینایی که میان میگن این اطلاعات دروغه رو هم درک نمیکنم!