احیای دریاچه ارومیه

تصاویر ناسا از احیای دریاچه ارومیه خبر می‌دهند

اخیرا سازمان فضایی ناسا تصاویر ماهواره‌ای را از احیای دریاچه ارومیه منتشر کرد که نشان می‌دهد بارندگی‌های اخیر جان دوباره‌ای به دریاجه ارومیه بخشیده است.

سازمان فضایی آمریکا اخیرا تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرده است که آخرین وضعیت دریاچه ارومیه را قبل و بعد از بارندگی‌های اخیر نشان می‌دهد. از این تصاویر متوجه می‌شویم که بارندگی‌های سیل‌آسا باعث شده است تا وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به 4 ماه اخیر روند بهبودی را طی کرده باشد و بار دیگر سطح آب این دریاچه که به نگین فیروزه‌ای آذربایجان نیز معروف است، افزایش پیدا کند.

جزئیات احیای دریاچه ارومیه 

ناسا به کمک ماهواره Terra آخرین تصاویر و وضعیت دریاچه ارومیه را بررسی و اعلام کرد به دلیل بارندگی‌های مناسبی پاییز سال 97 و بهار سال 98 سطح دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه سال گذشته حدود 62 سانتی‌متر افزایش پیدا کرده است. در گزارش ناسا به بی‌سابقه بودن این حجم از بارندگی‌ها در 50 سال گذشته اشاره شد که بسیاری از استان‌های ایران طی ماه گذشته به نوعی با بارش‌های فصلی شدید و سیل‌آسا درگیر شده‌اند.

احیای دریاچه ارومیه

البته دولت نیز با اجرای طرح‌های زیادی در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان آب‌های حاصل از باران را به سمت دریاچه هدایت کرده است، اما اصلی‌ترین دلیل احیای دریاچه ارومیه لایروبی 245 کیلومتری 14 رودخانه در این استان‌ها است که با هزینه 437 میلیارد تومانی انجام شده است. گفتنی است دریاچه ارومیه از اواسط دهه 1380 با مشکل کم آبی مواجه شد و بر اساس آمارهای بین‌المللی حدود 80 درصد از مساحت این دریاچه تا سال 2015 خشک شد. در همین راستا کارشناسان داخلی و خارجی بر این باورند که همکاری و مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف از سوی دولت می‌تواند به احیای دریاچه ارومیه کمک کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. امیدوارم همینطور بمونه

  2. امیدوارم دوباره احیا بشه

  3. زحمت کشید این ناسای بدرد نخور خودمون چشم نداریم ببینیم؟

  4. چ فایده بهش نرسن دوباره خشک میشه