موشک ژیاجنگ 1

موشک ژیاجنگ 1 ، گام بعدی چین برای دستیابی به سلاح‌های هایپرسونیک

اخیرا تصاویری در سطح رسانه‌های اجتماعی در چین پخش شده است که به نظر پیش نمونه آزمایشی یک سلاح هایپرسونیک است. این موشک که ژیاجنگ 1 نام دارد، بسیار شبیه به موشک آزمایشی X-51 آمریکایی است.

تصاویری که اخیرا رسانه‌های اجتماعی چینی زبان را پر کرده است، نشان‌دهنده‌ی موشک جدیدی است که نام ژیاجنگ 1 بر روی بدنه آن حک شده است. گفته می‌شود این موشک حاصل همکاری بین آکادمی هوافضا دانشگاه ژیامن و شرکت لینگ کونگ تیانژینگ پکن است. این موشک دارای طول 8.7 متر، پهنا بال 2.5 متر و وزن 3700 کیلوگرم است.

موشک ژیاجنگ 1

ظاهر این موشک کاملا شبیه به موشک‌های رمجت و اسکرمجت است. عملکرد موتور رمجت به این شکل است که ابتدا هوا به درون موتور کشیده شده و سرعت جریان هوا به زیر سرعت صوت کاهش می‌یابد. سپس اکسیژن در ترکیب با سوخت مشتعل می‌شود. پس از آن گازهای گرم حاصل از این پروسه از طریق خروجی موتور به سمت بیرون دمیده می‌شود. این دسته از موتورهای جت می‌توانند موشک را به راحتی به سرعت‌های بالای 3 ماخ نیز برسانند.

موشک ژیاجنگ 1

البته موتورهای رمجت یک محدودیت دارند. از آنجایی که فشرده سازی هوا در ورودی موتور رمجت صورت می‌گیرد، در سرعت‌های بالای 5 ماخ به دلیل افزایش فشار و دما حاصل از فشرده سازی و نزدیک شدن دما ورودی موتور به خروجی آن، موتور قادر به تولید نیروی خالص نخواهد بود. راه حل این مشکل موتو‌های اسکرمجت هستند که هوا در سرعت‌ سوپرسانیک وارد موتور می‌شود. به لحاظ تئوری، این موتورها می‌توانند به سرعت بیش از 15 ماخ دست پیدا کنند.

موشک ژیاجنگ 1

ادعا شده که موشک ژیاجنگ 1 در ارتفاع 81000 پا از سطح زمین پرواز می‌کند. از آن‌جایی که موتورهای رمجت و اسکرمجت هر دو برای عملکرد به اکسیژن جو نیاز دارند، ممکن است در این ارتفاع اکسیژن کافی برای عملکرد مناسب این‌گونه موتوها موجود نباشد. با این حال همچنین ادعا شده که این موشک با در یک منطقه بیابانی واقع در شمال غربی چین (احتمالا مجموعه آزمایش موشکی کورلا)، با موفقیت آزمایش شده است. البته از آن‌جایی که گفته شده ژیاجنگ قابل بازیابی است و اثرات حاصل از پرواز در سرعت‌های بالا بر روی بدنه آن قابل رویت نیست، احتمالا این موشک هنوز یه سرعت‌های بالا دست پیدا نکرده است.

موشک ژیاجنگ 1

با این حال می‌توان گفت که این موشک پروژه‌ای تحقیقاتی است که در آینده احتمالا به سلاحی عملیاتی برای ارتش چین تبدیل خواهد شد. آمریکا، روسیه و چین به شدت در حال رقابت در زمینه سلاح‌های سوپرسانیک هستند. در حالی که سلاح‌های متعارف امروزی سرعت کمی دارند و برای جلوگیری از کشف شدن در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، موشک‌های سوپرسونیک تنها به سرعت خود متکی هستند. موشکی با این سرعت زمان کمی برای واکنش دشمن باقی می‌گذارد و مهم‌تر از آن هیچکدام از سامانه‌های دفاعی در حال حاضر قادر به رهگیری آن نیستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. چینه ادم خوار بی دینو بی هویت غلط کرد قدرت اول نظامی دنیا دسته روسیه هست

  2. فک کنم فقط بدبخت ترین ها ماییم