رمز موفقیت کنسول‌ های پلی استیشن چیست؟

سونی اخیرا جزئیات تازه‌ای از کنسول پلی استیشن 5 منتشر کرده است و با اینکه نسل نهم بازی‌های ویدیویی هنوز آغاز نشده؛ می‌تواند حدس زد آن‌ها باز هم برنده خواهند شد. اما رمز موفقیت کنسول‌های پلی استیشن (PlayStation) چیست؟

سونی احتمالا در کریسمس سال 2020 کنسول پلی استیشن 5 را به بازار عرضه می‌کند. مایکروسافت هم در نمایشگاه E3 ماه ژوئن به احتمال زیاد از کنسول نسل بعدی خود پرده برمی‌دارد. نینتندو نیز وضعیت خوبی را سپری می‌کند و شرکت‌هایی همچون گوگل، اپل و باقی نیز به تدریج در حال ورود به صنعت بازی هستند. با وجود این همه چالش اما PlayStation را همچنان می‌توان نامزد اصلی پیروزی در نسل بعد خطاب کرد.

شاید فکر کنید که ما از طرفداران پروپاقرص سونی هستیم اما این گونه نیست. آن‌ها پس از سال‌ها تجربه و آزمون و خطا حالا به فرمول‌هایی دست پیدا کرده‌اند که همیشه جواب می‌دهد. شرکت‌های دیگر با اینکه تلاش می‌کنند اما در پیاده‌سازی این فرمول‌ها ناتوان هستند. یا شرایط آن را ندارد و یا اصلا نمی‌خواهند چنین مسیری را در پیش بگیرند. البته ما در این مقاله به نینتندو نمی‌پردازیم، زیرا آن‌ها نینتندو هستند! آن‌ها اهمیتی نمی‌دهند که در صنعت بازی چه خبر است، بازی دوستان چه می‌خواهند و چه چیزهایی تقاضا کرده‌اند. نینتندو همیشه روش‌های خاص خود را در پیش می‌گیرد و کاری را انجام می‌دهد که از نظر خودش خوب است، گاهی جواب می‌دهد و گاهی هم ضرر می‌کند.

پلی استیشن

رمز موفقیت کنسول‌ های پلی استیشن چیست؟

اما سونی یک فرمول ساده‌تر را در پیش می‌گیرد: آن‌ها یک کنسول قدرتمند می‌سازند، بهترین بازی‌های انحصاری ممکن را تولید می‌کنند و از نفوذ خود بر روی استودیوها و شرکت‌های ترد پارتی به بهترین شکل ممکن بهره می‌گیرند.

برخلاف نینتندو، مایکروسافت تلاش کرد تا همین روش را پیاده سازی کند و البته جای انتقاد نیست. آن‌ها بیشترین موفقیت را با کنسول ایکس باکس 360 تجربه کردند و اتفاقا به دلیل پیاده‌سازی اصولی و درست فرمولی که از خود سونی آموخته بودند، این کار را کمی بهتر از پلی استیشن 3 انجام دادند. البته موفقیت ایکس باکس 360 به دو دلیل دیگر نیز اتفاق افتاد، اول اینکه 360 زودتر از پلی استیشن 3 به بازار عرضه شد و دوم اینکه توانست در زمینه بازی‌های آنلاین موفق‌تر ظاهر شود. ایکس باکس لایو در آن دوران کاملا در اوج بود و توانست سرویس کارآمدی باشد. در حال حاضر با اینکه ایکس باکس لایو هنوز عملکرد خیره کننده‌ای دارد اما در زمین آنلاین تفاوت چندانی بین سونی و مایکروسافت وجود ندارد.

مایکروسافت در نسل حاضر به واسطه قابلیت backwards compatibility (اجازه انجام بازی‌های نسل قبل در کنسول جدید) توانست تا حدی موفق‌تر از سونی ظاهر شود. اما فراموش نکنید که این قابلیت در پلی استیشن 5 وجود خواهد داشت و این به ضرر مایکروسافت خواهد بود. این بدین معناست که سونی در حال تصحیح کوچیک‌ترین نقاط ضعف خود است.

اما دلیل اصلی شکست ایکس باکس وان این است که آن‌ها نتوانستند فرمول سونی را این بار به خوبی اجرا کنند: آن‌ها قدرتمندترین کنسول را نساختند (البته بعدها ایکس باکس وان ایکس را تولید کردند اما دیگر دیر شده بود)، بازی‌های انحصاری چندانی نداشتند (آن‌هایی که ساختند نیز چندان چشمگیر نبود) و در نهایت، گرایش اصلی استودیوهای ترد پارتی به سوی سونی بود و آن‌ها در واقع در اولویت دوم قرار داشتند.

پلی استیشن

مایکروسافت در نسل بعدی بدون شک اشتباه اول‌اش را تکرار نمی‌کند و کنسول قدرتمندتری خواهد ساخت اما در بین موارد ذکر شده، قدرت مهم‌ترین چیز نیست. آن‌ها به بازی‌های انحصاری درجه یک نیاز دارند و قطعا می‌دانند که اشتباهات متعدد از سوی بازی دوستان بخشیده نخواهد شد. چنانچه دیدیم که پس از تعدادی بازی انحصاری بی‌نظیر، تنها یک بازی ضعیف همچون Days Gone کافی بود تا اعتراضات فراوانی به سوی سونی روانه شود. در مقابل، استودیوهای ترد پارتی هرگز وفادار نبوده‌اند و نخواهند بود، آن‌ها تنها از کنسولی پیروی می‌کنند که بتواند بازار را در دست داشته باشد. البته مایکروسافت با خرج‌های اضافه بدون شک می‌تواند تعدادی حامی بدست بیاورد.

اما سونی یک برگ برنده دیگر نیز دارد: ارتباط بهتر با شرکت‌های ژاپنی. ایکس باکس هرگز در ژاپن فروش خوبی نداشته و بدیهی است که گرایش شرکت‌های ژاپنی به سوی سونی باشد. مایکروسافت سال‌ها تلاش کرده تا این مشکل را حل کند اما هنوز به نتیجه‌ قابل توجهی نرسیده است. این را هم اضافه کنیم که اوضاع برای شبه کنسول گوگل، یعنی استادیا (Stadia) بدتر خواهد بود. آن‌ها تاکنون هیچ ارتباطی با شرکت‌های ژاپنی نداشته‌اند و شاید هنوز نمی‌دانند که این مسئله تا چه اندازه می‌تواند مهم باشد.

در مجموع باید گفت سونی همیشه همه چیز را از پایه درست انجام می‌دهد و برنامه ریزی دقیقی دارد. حتی زمانی که در دوران پلی استیشن 3 خراب کرد، باز هم شکست نخورد و در پایان نسل از نظر فروش از ایکس باکس 360 پیشی گرفت. با قاطعیت می‌توان گفت که شرکت‌های دیگر تنها باید منتظر بمانند که شاید سونی در ابعاد گسترده خراب کند تا فرصت نزدیک شدن به آن را پیدا کنند.

پلی استیشن

یا دنیای بازی با انقلابی رو به رو شود که سونی را به حاشیه براند. در مورد استریم صحبت می‌کنیم که شاید در نهایت صنعت بازی را برای همیشه تغییر دهد. اما فراموش نکنید سونی سال‌هاست که سرویس PlayStation Now را دارد؛ در زمینه استریم باتجربه است و نمی‌توان گفت که از این نظر، از مایکروسافت یا گوگل عقب هستند.

کسی نمی‌داند که مایکروسافت برای نسل آتی چه نقشه‌هایی دارد، به نظر می‌رسد که آن‌ها پرقدرت‌تر از همیشه به میدان وارد شوند اما فرمول موفقیت سونی حالا آن‌ قدر آزمایش شده و نتیجه داده که می‌توان گفت در نسل بعدی هم پلی استیشن پیروز جنگ کنسول‌ها خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. اصالت و کیفیت و فناوری فقط و فقط SONYهرم جدایی ناپذیر برند سونی هست پس بیایید سپاسگزار سونی باشیم

  2. من فقط بخاطر بازیهای انحصاری سونی طرفدار پلی استیشن شدم بازیهای فوق العاده مثل خدای جنگ،انچارتد،لست اف اس و غیره…
    و گرنه میتونم بگم در بعضی از موارد کنسول مایکروسافت بهتره

  3. قدرت مند ترین کنسول دنیا xbox one x

  4. شبکه های صیهونیست باعث میشن مغز جوونا سمت این چیزا بره

  5. قدمت فقط قدیمی بودنش بهش کمک میکنه