خودروهای وارداتی

تمامی خودروهای وارداتی تا 2 ماه آینده ترخیص می‌شوند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت اگر مصوبه هیئت‌دولت در خصوص ترخیص خودروهای وارداتی باقی‌مانده در گمرک مجددا تمدید شود، طی 2 ماه آینده تمامی این خودروها ترخیص خواهند شد.

یکی از مشکلات فعلی صنعت خودرو کشور موضوع ترخیص خودروهای وارداتی باقی‌مانده در گمرک است که برای رفع این مشکل اقدام‌های مختلفی انجام شد و حتی هیئت‌وزیران نیز مصوبه‌ای را در این خصوص به تصویب رساند. طی هفته گذشته روند ترخیص خودروهای وارداتی بهبود پیدا کرده است و مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد تمامی خودروهای وارداتی تا 2 ماه آینده ترخیص خواهند شد.

آمار خودروهای وارداتی ترخیص شده

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت مصوبه‌ای که هیئت‌دولت در 17 دی 97 تصویب کرد، از 10 فروردین 98 به مرحله اجرا رسید و با فعالیت افراد مختلف در سال گذشته فقط 200 دستگاه و تا روز گذشته نیز 700 تا 800 دستگاه خودرو از گمرک آزاد شده‌اند که مجموع خودروهای وارداتی ترخیص شده به عدد هزار رسیده است. وی افزود مصوبه دولت به دلیل عدم هماهنگی بین بخش‌های مختلف کارایی لازم را نداشت. البته مشکل ناهماهنگی بخش‌های مختلف از سال 97 تاکنون در وضعیت بهتری قرار دارد. این هزار خودروی ترخیص شده شامل محصولات برندهای هیوندای، کیا، میتسوبیشی و بی ام و بوده و پس از 1.5 سال توقیف در گمرک به دلیل نداشتن هیچ مشکلی قانونی ترخیص شده‌اند.

ترخیص خودروهای وارداتی تا 2 ماه آینده

مهدی دادفر در ادامه بیان در حال حاضر حدود 10 هزار خودرو وارداتی در گمرک باقی‌مانده است و برای ترخیص هیچ مشکلی ندارند. از این رو اگر هیئت‌دولت مصوبه ترخیص خودروهای وارداتی را تمدید نکند، این مصوبه کارایی ویژه‌ای نداشته است. آن هزار دستگاه خودرو وارداتی که ترخیص شده‌اند، 70 درصد سازمان‌ها با هم هماهنگی انجام داده‌اند تا مراحل ترخیصشان میسر شود. وی افزود هر مصوبه‌ای 4 تا 5 ماه به فرآیند زیرساختی نیاز دارد تا به مرحله نهایی و اجرا برسد. از این رو اگر این مصوبه تمدید فوری شود، خودروهای باقی مانده در گمرک تا 2 ماه آینده ترخیص می‌شوند. این مقام مسئول در خصوص قیمت خودروهای وارداتی پس از ترخیص از گمرک افزود:

خودروهای باقی‌مانده در گمرک زمانی که ترخیص شوند طبق تسویه با بانک مرکزی و موضوع‌های مرتبط با ارز سنا و پرداخت مابه‌التفاوت، همان قیمتی را خواهند داشت که این روزها در بازار آزاد برای آن‌ها تعیین شده است. همچنین ارزش خودرو با مواردی چون مابه‌التفاوت،‌ عوارض، تعرفه‌ها و هزینه شماره‌گذاری جمع می‌شود و به مبلغی نزدیک به قیمت‌های نجومی این روزها در بازار خودروهای وارداتی می‌رسد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه بیان کرد در ارتباط با موضوع فشار واردکنندگان به رئیس‌جمهور مبنی بر آزادسازی واردات خودرو باید بگویم چنین موضوعی صحت ندارد؛ زیرا به دلیل جنگ اقتصادی فعلی در کشور ما تقاضای بازگشایی واردات را نداریم. قصد نداریم از دولت بخواهیم تا واردات را آزاد کند. هرچند اگر قرار است وارداتی انجام شود، می‌بایست راهکارهایی اتخاذ گردد تا به منابع کشور آسیی وارد نکند. مهدی دادفر در خصوص حذف قیمت خودرو از سایت‌های آگهی عنوان کرد چنین موضوعی فقط یک مسکن محسوب می‌شود و می‌تواند برای بازه کوتاهی پاسخگو باشد، اما برای نیاز بازار راهکاری اندیشیده نشده است. از این رو با پاسخ دادن به تقاضا در جامعه در کنار چنین راهکارهایی می‌توان شاهد کاهش قیمت خودرو بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. نمیدونم توی گمرک چیکار میکنن ترخیصیش اینجوریه