ایلان ماسک

ایلان ماسک خبر داد: اینترنت ماهواره ای استارلینک در شرف راه‌اندازی

ایلان ماسک بنیان‌گذار و مدیرعامل کمپانی اسپیس ایکس (SpaceX) با به اشتراک گذاشتن تصویری در توییتر، از آماده بودن شرایط برای پرتاب ماهواره‌ها و راه‌اندازی نخستین فاز از پروژه اینترنت ماهواره ای استارلینک (Starlink) خبر داد.

این عکس، اولین ماهواره‌های‌‌ تولیدی برای اینترنت ماهواره ای استارلینک را سوار بر راکت فاکون 9 نشان می‌دهد. می‌توان دید که ظرفیت تیزه‌گیر راکت (قطعه‌ای برای کاستن مقاومت هوا)، تکمیل است و 60 ماهواره در آن جای گرفته‌اند. ایلان ماسک ضمن اشاره به آرایش متفاوت این ماهواره ها؛ اضافه کرده برخلاف آنچه که شاید انتظار داشتید، آن‌ها روی دیسپنسر (dispenser) توزیع نشده‌اند.

اینترنت ماهواره ای استارلینک

او زمان پرتاب راکت را قابل تغییر دانست؛ اما گفت که در مقطع فعلی برای پانزدهم ماه می (25 اردیبهشت) برنامه‌ریزی شده است؛ البته امکان پرتاب در تاریخ چهاردهم این ماه نیز وجود دارد. مدیرعامل اسپیس ایکس همچنین خاطر نشان کرد که در فاز نخست پروژه، احتمالا خیلی چیزها به نحو احسن پیش نخواهد رفت و شاید شش پرتاب دیگر لازم باشد تا پوشش حداقلی پهن‌باند (broadband) حاصل شود. برای پوشش‌دهی متوسط اما احتمالا دو برابر این مقدار نیاز خواهد بود.

هدف‌گذاری کمپانی برای این پروژه، قرار دادن حدود 11 هزار ماهواره در مدار پایینی زمین تا میانه‌های دهه‌ی 2020 است. اسپیس ایکس می‌خواهد از طریق اینترنت ماهواره ای استارلینک ، دسترسی به اینترنت پرسرعت را در مناطقی از دنیا که broadband ضعیف، کمیاب یا نایاب است؛ فراهم سازد. بنابراین مرحله اول پرتاب را باید بخشی مهم اما کوچک از یک پروسه طولانی بدانیم.