لکه های سیاه روی ماه

راز وجود لکه های سیاه روی ماه چیست؟

محققان در جدیدترین پژوهش‌های خود در مورد ماه متوجه شدند که ماه‌لرزه‌های بی‌شمار و پی‌درپی بر روی سطح آن، باعث ایجاد لکه های سیاه روی ماه شده است.

بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده، ماه در اثر برخورد یک سیارک باستانی با کره زمین تشکیل شده است. این رویداد در زمان‌های آغازین شکل‌گیری کره زمین رخ داده است. سپس در گذر میلیون‌ها سال، به تدریج تحت تاثیر نیروی جاذبه زمین و خورشید شکل کروی به خود گرفته است. اما وقوع ماه‌لرزه‌های بسیار، منجر به ایجاد لکه های سیاه روی ماه شده است.

کشف علت ایجاد لکه های سیاه روی ماه

یافته‌های جدید در رابطه با علت ایجاد لکه‌های سیاه بر روی ماه به کمک اطلاعات استخراج شده از ماموریت‌های سفینه فضایی آپولو حاصل شده است. کارشناسان معتقدند که تکان خوردن سطح ماه باعث ایجاد لکه‌های سیاه بر سطح آن شده است.

در زمین فعالیت‌های تکتونیکی مانند زمین‌لرزه و آتشفشان باعث حرکت سطح زمین و ایجاد شکاف روی سطح زمین می‌شود. البته تهدیدی جدی برای بقای کره زمین محسوب نمی‌شود؛ هرچند شدت یافتن آن می‌تواند تهدید جدی برای حیات روی زمین باشد.

کره ماه در مقایسه با زمین ابعاد بسیار کوچک‌تری دارد؛ به همین خاطر ماه‌لرزه‌ها آثار جدی روی سطح آن به همراه دارند. ماهواره‌هایی که به صورت دائم به رصد ماه می‌پردازد، در سال 2010 تصاویری با وضوح بسیار بالا از گسل‌های روی سطح ماه ارسال کردند. در این تصاویر هزاران گسل روی سطح ما به وضوح ثبت شده است که همگی در کمتر از 50 میلیون سال گذشته ایجاد شده‌اند. این گسل‌ها نشان دهنده شواهدی از قعالیت شدید تکتونیکی کره ماه هستند.

کارشناسان اعلام کردند که استخراج داده‌های لرزه‌نگاری از ماموریت 40 سال پیش آپولو بیانگر اثرگذار بودن این ماموریت است. این شواهد دستاوردی منحصربه‌فرد از موثر بودن این ماموریت به شمار می‌روند.

پژوهشگران امیدوارند که با بررسی نتیجه‌های به دست آمده از این پژوهش بتوانند در آینده یافته‌های بیشتر و جدیدتری برای ارسال انسان به تنها قمر زمین و ساخت پایگاه در این کره پیدا کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. مگه همون گودال ها نیستن ؟!

  2. چ جالب اصلا فک نمیکردم همچین باشه

  3. خودمونو درگیر چی میکنیم مسله مهم تر هستا

  4. خوب رنگ خاکشه دیگه راز نداره