سیستم فایل EROFS ؛ نوآوری هواوی برای بهبود 20 درصدی کارایی گوشی

هواوی با توسعه سیستم فایل اختصاصی با نام سیستم فایل EROFS برای گوشی های هوشمند خود، کارایی گوشی را تا 20 درصد بهینه کرده است. در ادامه با ساختار و ویژگی‌های این سیستم فایل آشنا می‌شوید.

سیستم فایل الگویی است که برای نوشتن، خواندن و ساماندهی داده‌ها و فایل‌ها بر روی حافظه‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کدام از کمپانی‌ها با توجه به نیاز کاربران و سخت افزار مورد استفاده در دستگاه‌های خود، مناسب‌ترین سیستم فایل را انتخاب می‌کنند. در این میان هواوی با توسعه سیستم‌ فایل اختصاصی برای گوشی های هوشمند خود، توانسته عملکرد محصولات خود را به طرز قابل توجهی بهینه کند.

اکثر سازندگان و کمپانی‌های بزرگ از سیستم‌های‌ فایل‌ آماده نظیر exFAT، F2FS و ext4 برای دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند. برخی از این سیستم‌های‌ فایل‌ نظیر ext4، در درازمدت آزمون خود را پس داده‌اند و عملکرد آن‌ها همگان را راضی کرده است؛ با این حال، این مسئله به آن معنا نیست که کمپانی‌هایی همانند هواوی که همیشه به دنبال جایگزینی مناسب‌تر با عملکردی بهتر است دست از نوآوری بردارد.

سیستم فایل EROFS چیست؟

از همین رو هواوی اقدام به توسعه‌ی یکی از سیستم‌های فایل‌ متن‌باز سیستم عامل لینوکس تحت عنوان “EROFS” کرده و آن را به طور اختصاصی برای استفاده در گوشی های هوشمند خود (تحت رابط کاربری EMUI 9.1) بهینه کرده است. EROFS مخفف عبارت Extendable Read-Only File System است که به معنای «سیستم فایل فقط خواندنی توسعه‌پذیر» است.

هر کدام از سیستم‌های فایل،‌ ساختار و ویژگی‌های متفاوتی دارند و از روش‌های مختلفی برای نوشتن، خواندن و ساماندهی داده‌ها استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل در انتخاب سیستم‌ فایل مناسب، صرفا کافی است به نیاز کاربر توجه شود. به عنوان مثال برخی سیستم‌‌های فایل با فضاهای ذخیره‌سازی کوچک و برخی دیگر با فضاهای ذخیره‌سازی بزرگ سازگاری دارند. برخی از آنها از سرعت خواندن و نوشتن بالا و برخی دیگر از سطح امنیت بالاتری برخوردار هستند.

سیستم فایل EROFS

اما در این میان، سیستم فایل توسعه یافته توسط هواوی، ساختاری متفاوت با سایر سیستم‌های فایل‌ ارائه می‌کند. سیستم فایل EROFS مجهز به الگوریتم فشرده‌سازی پیشرفته‌تر در مقایسه با سایر سیستم‌های فایل‌ است که امکان دستیابی به سرعت خواندن و نوشتن بالاتر و صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی را فراهم می‌کند.

طبق اعلام رسمی هواوی، سیستم فایل EROFS سبب صرفه‌جویی 2 گیگابایتی در فضای مورد استفاده توسط سیستم عامل می‌شود. همچنین در استفاده روزمره نیز به طور متوسط تا 20 درصد سریع‌تر از ext4 عمل می‌کند و قادر است با حداکثر سرعت 63.3 مگابایت در ثانیه به خواندن تصادفی اطلاعات بپردازد. این افزایش سرعت سبب بهبود محسوس در گشت و گذار بین برنامه‌ها و اجرای بازی‌ها، مخصوصا در حالت مالتی تسکینگ (اجرای همزمان چند برنامه) می‌شود.

سیستم فایل EROFS

از سوی دیگر به لطف سطح دسترسی محدود به پارتیشن‌های سیستمی (به عنوان مثال همان درایو C در دستگاه‌های ویندوزی)، نرم افزارهای جانبی نمی‌توانند تغییری در فایل‌های سیستمی ایجاد کنند؛ بر اساس همین موضوع، احتمال آلوده شدن سیستم عامل به بدافزارها و ویروس‌های مخرب تا حد چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*