اینترنت ماهواره ای استارلینک

اینترنت ماهواره ای استارلینک دنیا را متحول خواهد کرد

اینترنت ماهواره ای استارلینک یکی از پروژه‌های بلندپروازانه سازمان فضایی اسپیس ایکس محسوب می‌شود که به واسطه آن زنجیره‌ای از ماهواره‌ها برای تمام کاربران زمین اینترنت پرسرعت را فراهم خواهند کرد.

سازمان فضایی اسپیس ایکس در راستای اجرای پروژه اینترنت ماهواره ای استارلینک اخیرا 60 ماهواره را که هر کدام حدود 227 کیلوگرم وزن داشتند به مدار پایین زمین (LEO) پرتاب کرد. این پروژه به عنوان سنگین‌ترین عملیات انجام شده از سوی سازمان اسپیس ایکس محسوب می‌شود؛ زیرا مجموع وزن این ماهواره‌های زنجیره‌ای حدود 13.6 متریک تن است. موشک فالکون 9 این ماهواره‌ها را در ارتفاع 400 کیلومتری از سطح زمین قرار داد که از مقر کیپ کارناوال در فلوریدا به فضا پرتاب شده است. بوستر موشک فالکون 9 که دارای قابلیت استفاده مجدد است، 9 دقیقه پس از پرتاب با موفقیت بر روی سکویی شناور واقع در اقیانوس اطلس به زمین بازگشت.

اهداف اینترنت ماهواره ای استارلینک

زمانی که پروژه اینترنت ماهواره ای استارلینک به مرحله نهایی برسد، برای تمامی ساکنان کره زمین سیگنال‌های اینترنت پرسرعت را ارسال خواهد کرد. البته این طرح زمانی تکمیل می‌شود که 400 ماهواره در مدار زمین قرار بگیرند و همگی فعال شده باشند. شرکت اسپیس ایکس اعلام کرد تعداد ماهواره‌های این پروژه به 800 ماهواره نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در همین رابطه ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس گفت:

شرکت اسپیس ایکس برای حصول اطمینان از این پروژه به چندین پرتاب آزمایشی دیگر نیاز خواهد داشت تا در راستای اهداف خود گام بردارد. پروژه استارلینک در هزار واحد از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود و می‌تواند به مرحله اجرا برسد. همچنین ممکن است تعداد ماهواره‌های این پروژه را برای ارائه اینترنت جهانی به 12 هزار ماهواره افزایش دهیم که هدف ما این است این پروژه را تا اواسط سال 2020 به مشتریان ارائه کنیم.

اینترنت ماهواره ای استارلینک

پروژه اینترنت ماهواره ای استارلینک برای نخستین بار در سال 2015 از سوی شرکت اسپیس ایکس اعلام شد که اجرا شدن آن پیشرفت بزرگی برای این شرکت فضایی محسوب می‌شود. اخیرا ایلان ماسک اعلام کرد تمام درآمدی که از این پروژه به دست خواهد آمد برای پروژه سفر به مریخ سرمایه‌گذاری خواهد شد. خدمات اینترنتی این پروژه با هزینه اندک برای تمام ساکنان زمین در دسترس خواهد بود؛ به بیانی دیگر به کمک این پروژه تمام افراد در مناطقی که در حال حاضر اینترنتی وجود ندارد، به آسانی به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند.

اینترنت ماهواره ای استارلینک

دو ماهواره آزمایشی پروژه اینترنت ماهواره ای استارلینک در سال 2018 به مدار زمین ارسال شد. این دو ماهواره به شکلی طراحی شده‌اند تا بتوانند حداقل به مدت 5 سال در مدار فعال باشند. پس از مدت تعیین شده هر یک از آنها به اتمسفر زمین سقوط می‌کنند و نابود خواهند شد. چنین فرایندی باعث می‌شود میزان زباله‌های فضایی کاهش پیدا کرده و به آسانی ماهواره‌های جدید جایگزین آنها شوند. همچنین این ماهواره‌ها از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای برخوردارند تا با زمین برخورد نکنند و صفحه‌های خورشیدی انرژی آنها را تامین می‌کنند. این ماهواره‌ها از سیستم مسیریابی نیز بهره می‌برند تا مهندسان اسپیس ایکس بتوانند مسیر ماهوراه‌ها را همواره مورد بررسی قرار دهند.

نگرانی بابت استقرار ماهواره‌های زیاد در مدار زمین

بسیاری از اخترشناسان و رصدگران آسمان به دلیل استقرار ماهواره‌های متعدد در مدار زمین ابراز نگرانی کرده‌اند که در همین رابطه ایلان ماسک به آنها وعده داده است تا تاثیر این ماهواره‌ها را کاهش دهد. در واقع ماهوراه های استارلینک علاوه بر ارائه اینترنت پرسرعت، باعث می‌شوند تا رصدهای اخترشناسان تحت تاثیر قرار بگیرد. از آنجایی که شرکت اسپیس ایکس قصد دارد تا اتمام پروژه استارلینک حدود 12 هزار ماهواره به مدار پایین زمین ارسال کند، چنین موضوعی دید انسان‌ها به آسمان شب را تحت تاثیر قرار خواهد داد و رصد را برای تلسکوپ‌ها با مشکل مواجه می‌کند. البته ایلان ماسک به نگرانی‌های اخترشناسان واکنش نشان داده و عنوان کرد ما از چنین مشکلاتی مطلع هستیم و برای برطرف‌سازی نگرانی‌ها اقدامات متعددی را انجام خواهیم داد.