فعالیت های خورشید

فعالیت های خورشید کاهش پیدا کرد؛ آرامش قبل از طوفان؟

بر اساس اعلام ناسا فعالیت های خورشید کاهش پیدا کرده و از لحاظ علمی شاهد پدیده کمینه خورشیدی هستیم. این پدیده هر 11 سال یک بار رخ می‌دهد که وقوع طوفان‌های مغناطیسی عظیمی را به همراه خواهد داشت.

ناسا با انتشار اطلاعیه‌ای از شروع دوره کمینه خورشیدی یا کاهش فعالیت های خورشید خبر داد. در این دوره که هر 11 سال یک بار اتفاق می‌افتد شاهد کاهش تعداد لکه‌ها و انفجارهای خورشیدی هستیم. گفتنی است لک‌های خورشیدی به نوعی طوفان‌های مغناطیسی عظیمی هستند که قسمت سردتر و تاریک‌تر خورشید را نمایان می‌سازند. هرچند در این دوره سطح خورشید به نوعی به آرامش می‌رسد، اما چنین آرامشی وقوع طوفان‌های مغناطیسی را به همراه خواهد داشت که می‌تواند مسافرت‌های هوایی را مختل کرده و به شبکه‌های برقی آسیب برساند.

فعالیت های خورشید

تصویری از لکه‌های خورشیدی

عواقب کاهش فعالیت های خورشید

بررسی کارشناسانی که همواره سطح خورشید را رصد می‌کنند، نشان می‌دهد طی 16 روز متوالی بر روی سطح خورشید هیچ لکه‌ای مشاهده نشد که چنین موضوعی حاکی از شروع دوران کمینه خورشیدی است. از این رو ناسا هشدار داد چنین شرایطی می‌تواند باعث وقوع فعالیت های خورشیدی به شکل فوران‌های خورشیدی شود. همچنین در این دوره شاهد کاهش روشنایی کلی خورشید هستیم. زمانی که دوره بیشینه فعالیت خورشید شروع شود لکه‌های خورشیدی با شدت و گرمای بیشتری رخ می‌دهند.

فعالیت های خورشید

تصویری از سطح آرام خورشید

تغییرات دوره بیشینه به کمینه یا بالعکس هر 11 سال یک بار رخ می‌دهد و بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی ناسا این دوره در بازه زمانی 2019 تا 2019 انجام می‌شود؛ چرا که در سال 2014 بر روی سطح خورشید لکه‌های زیادی رصد شد. همچنین دانشمندان بر این باورند که در دوره کمینه، دمای خورشید نیز کاهش پیدا می‌کند و طبق اعلام ناسا دوره کمینه فعالیت خورشید به تازگی شروع شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*