لپتاپ جدید هواوی

مراسم معرفی لپتاپ جدید هواوی از سوی این کمپانی لغو شد

زمان زیادی از اعمال تحریم‌های کمرشکن و سنگین آمریکا علیه غول چینی نگدشته و این تحریم‌ها دارند اثرات خود را نشان می‌دهند. از کم شدن حجم تولید و عرضه گوشی‌ها گرفته تا لغو مراسم معرفی لپتاپ جدید هواوی که قرار بود این هفته انجام شود.

هواوی به عنوان بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی و دومین برند پرفروش گوشی‌های هوشمند در دنیا قصد داشت تا در این هفته از لپتاپ جدید خود که نسل جدید میت‌ بوک (Matebook) است رونمایی کند که با توجه به تحریم‌های اعمال شده از سوی اینتل به عنوان تامین کننده پردازنده و مایکروسافت به عنوان تامین کننده سیستم عامل ویندوز برای این لپتاپ، معرفی لپتاپ جدید هواوی از سوی کمپانی لغو شد.

لپتاپ جدید هواوی

لپتاپ میت بوک اولین محصول هواوی است که به دلیل اعمال تحریم‌ها و عدم امکان دسترسی به فناوری‌های آمریکایی، امکان معرفی و عرضه آن وجود ندارد. آقای ریچارد یو،‌ مدیر اجرایی بخش تجهیزات مصرفی هواوی در مصاحبه با شبکه CNBC ضمن تایید اینکه عدم همکاری شرکای آمریکایی سبب لغو مراسم معرفی لپتاپ جدید هواوی شد، اعلام کرد که فعلا مشخص نیست این لپتاپ جدید چه زمانی عرضه خواهد شد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا لپتاپ‌ هواوی میت بوک جدید در آینده معرفی و عرضه خواهد شد نیز پاسخ داد که تماما به ادامه تحریم هواوی توسط شرکای آمریکایی بستگی دارد. همچنین اظهار داشت در صورتی که این تحریم‌ها طولانی شود، امکان عرضه این لپتاپ هواوی وجود نخواهد داشت.

هواوی برای تولید محصولات مصرفی خود وابستگی بسیار زیادی به فناوری‌های آمریکایی دارد. برای نمونه لپتاپ‌های میت بوک ایکس پرو از پردازنده و سیستم عامل آمریکایی استفاده می‌کنند و تا زمانی که اینتل و مایکروسافت تجهیزات مورد نیاز هواوی را تامین نکنند، امکان تولید لپتاپ جدید هواوی وجود ندارد. ناگفته نماند دیگر کمپانی‌های آمریکایی همچون برادکام نیز هواوی را تحریم کرده و علاوه بر پردازنده و سیستم عامل، قطعات دیگری همچون تولیدات برادکام نیز در دسترس هواوی قرار نمی‌گیرند.

غول مخابراتی چینی سعی داشت با ذخیره کردن قطعات مورد نیازش به ویژه قطعات کلیدی تاثیر تحریم را کاهش دهد و همچنین روی سیستم عامل انحصاری خود کار می‌کند که به گفته آقای یو این سیستم عامل امسال در چین عرضه خواهد شد. البته هواوی گرچه چیپست‌های خود را طراحی می‌کند، اما پردازنده اصلی و گرافیکی این چیپست‌ها با فناوری انگلیسی، آمریکایی و ژاپنی تولید می‌شوند. دیگر بخش‌های مهم گوشی‌های هواوی به ویژه در نمونه‌های پرچمدار نیز توسط شرکای خارجی ساخته می‌شوند. همچون نمایشگر که تولید آن برعهده کره‌ای‌ها و یا دوربین که با سنسور سونی و لنز لایکا ساخته می‌شود.

لپتاپ جدید هواوی

تجارت اصلی و قدیمی هواوی فروش تجهیزات مخابراتی است،‌ اما در سال 2018 فروش محصولات مصرفی شامل گوشی‌های هوشمند، لپتاپ و گجت‌های پوشیدنی درامد بیشتری نسبت به فروش تجهیزات مخابراتی برای هواوی به همراه داشت. در حالی که فروش گوشی‌های هوشمند بیشترین سهم در تامین درامد هواوی در تجارت محصولات مصرفی را دارد، اما این کمپانی همچنین در نظر داشت تا یکی از بزرگترین سازندگان لپتاپ در دنیا باشد.

بخش گوشی‌های هوشمند هواوی همچنان مانند بخش لپتاپ تحت تاثیر قرار نگرفته،‌ اما به گفته کارشناسان عدم دسترسی به فناوری‌های آمریکایی می‌تواند به غول چینی ضربه وارد کند. هواوی پیشتر در نظر داشت تا به بزرگترین فروشنده گوشی‌های هوشمند در دنیا تبدیل شود، اما با توجه به تحریم و مشکلاتی که در پی آن برایش پدید آمد، فعلا از این چشم انداز صرف نظر کرده و همچنان پس از غول گوشی‌ساز کره‌ای یعنی سامسونگ، در جایگاه دوم قرار دارد.

البته لغو معرفی لپتاپ جدید هواوی تمام ماجرا نیست. هواوی در این هفته سفارشات خود از تامین کنندگان قطعات مورد نیاز ساخت لپتاپ (دیگر سازندگان که هواوی را تحریم نکرده بودند) را لغو کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به پنل‌های نمایشگر 16 اینچ اشاره کرد. همچنین توسعه لپتاپ جدید این کمپانی نیز متوقف شده است. اگر تحریم‌ها از سوی کمپانی‌های آمریکایی ادامه یابد، احتمالا هواوی بایستی در آینده قید بخش لپتاپ خود را بزند.