بازیابی پسورد ادمین ویندوز

آموزش بازیابی پسورد ویندوز ؛‌ ویندوز 10 ،‌7 و 8

در آموزش بازیابی پسورد ویندوز به شما خواهیم آموخت که اگر رمز عبور ویندوز خود را فراموش کردید پگونه آن را بازیابی یا ریست کنید.

در صورت از دست دادن دسترسی به حساب کاربری ادمین در ویندوز برای انجام برخی اعمال مهم به بن بست می‌رسید. به عنوان نمونه امکان حذف برنامه‌ها، ایجاد تغییرات سیستمی و دسترسی به محیط متنی با سطح دسترسی ادمین از شما سلب خواهد شد. در سیستم‌های کامپیوتری خانگی شاید بتوان به وسیله عوض کردن ویندوز مشکل را خیلی شیک و راحت برطرف کرد، اما این راهکار همیشه و برای همه جوابگو نیست! در این مطلب روش‌هایی را برای بازیابی پسورد ویندوز 10 ، ویندوز 8 و ویندوز 7 آموزش خواهیم داد.

تاریخچه حساب کاربری ادمین ویندوز

بازیابی پسورد ادمین ویندوز

اولین اقدام کاربران بعد از فراموش کردن رمز عبور حساب کاربری عادی خود در ویندوز، یافتن پسورد پیش‌فرض اکانت ادمین برای استفاده از آن است. به این ترتیب می‌توان به سیستم عامل لاگین و به صورت عادی از آن استفاده کرد. همچنین می‌توان پسورد حساب کاربری قبلی خود را ریست و سپس مجددا از آن استفاده کرد.

در ویندوز ویستا و به بعد، به صورت پیش‌فرض یک اکانت ادمین در دسترس به صورت سرتاسری در سیستم وجود ندارد. این تصمیم به دلایل امنیتی بعد از ویندوز ایکس پی گرفته شد. در ویندوز ایکس پی یک حساب کاربری ادمین اضافی وجود داشت که در کنار حساب‌های کاربری عادی قرار می‌گرفت. مشکل اینجا بود که بیشتر کاربران، پسورد ادمین ویندوز را خالی رها می‌کردند، در حالی که باید به محض نصب ویندوز، رمز عبوری پیچیده برای این اکانت مشخص شود. در نتیجه هر کاربری به صورت مستقیم یا ریموت قادر بود با سطح دسترسی کامل به کامپیوتر فردی دیگر وارد شود!

مشکل دیگر، استفاده همیشگی کاربر از پسورد ادمین ویندوز برای لاگین به این حساب بود. به خاطر در دسترس بودن آن، کاربر به خود زحمت ساخت یک حساب کاربری جدید نمی‌داد و از اکانت دارای بیشترین سطح دسترسی استفاده می‌کرد. مشکل این موضوع، باز بودن دست بدافزارها در صورت ورود به سیستم برای انجام هر گونه خراب کاری است، چرا که حساب کاربری جاری، به همه چیز دسترسی کامل دارد و برای هیچ کاری از کاربر اجازه نمی‌گیرد.

ویندوز 10

حساب‌های ادمین ویندوزهای مدرن

در ویندوز ویستا، مایکروسافت حساب کاربری ادمین را به صورت پیش‌فرض روی حالت غیر فعال قرار داد. در عوض ویژگی User Account Control یا همان UAC را معرفی کرد که هنوز در ویندوز 10 نیز کاربردهای فراوانی دارد. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد حین لاگین بودن به هر حساب کاربری، به صورت موقتی یک سری دسترسی‌های ادمین را در اختیار داشته باشد. البته استفاده از دسترسی‌های ادمین منوط به داشتن پسورد آن است. مزیت UAC این است که در صورت احتیاج به انجام کاری نیازمند دسترسی حساب کاربری Administrator، اجباری به لاگ اوت کردن از اکانت کنونی، لاگین به حساب ادمین و سپس بازگشت به اکانت اولیه نیست.

اکنون خبری از پسورد ادمین ویندوز پیش‌فرض نیست. اگرچه می‌توان اکانت Administrator را فعال‌سازی کرد، اما بهتر است از انجام این کار خودداری کنید. این حساب کاربری همواره با در اختیار داشتن تمامی دسترسی‌ها اجرا شده و هیچ وقت برای انجام هیچ کاری از کاربر سوالی نمی‌پرسد. در نتیجه احتمال بروز مشکلات امنیتی به شدت بالا خواهد رفت. بدافزارها تحت این شرایط خیلی راحت دستورالعمل‌های مورد نظرشان را اجرا می‌کنند.

علاوه بر آن، برای فعال‌سازی حساب کاربری Administrator نیازمند داشتن سطح دسترسی ادمین هستید، به همین دلیل در صورت فراموش کردن پسورد حساب کاربری که همزمان با نصب ویندوز ایجاد می‌شود، دیگر همانند قبل امکان استفاده از اکانت Administrator برای ورود به سیستم و سپس ریست پسورد حساب اولیه وجود ندارد، مگر این که آن را پیشتر فعل و برایش پسوردی تعیین کرده باشید. ریست کردن پسورد ادمین در ویندوز 10، ویندوز 8 یا ویندوز 7 تنها راهکار موجود است.

فراموش کردن پسورد ادمین ویندوز 10

پسورد ادمین ویندوز

در ویندوز 10 دو نوع حساب کابری‌ وجود دارند. می‌توان با استفاده از یک حساب کاربری مایکروسافت به ویندوز لاگین کرد یا از یک حساب کاربری لوکال قدیمی مخصوص همین سیستم کامپیوتری بهره برد.

در صورت استفاده از یک اکانت مایکروسافت، ریست کردن پسورد ادمین ویندوز کار ساده‌ای است. کافی است به وب سایت live.com رفته و دستورالعمل‌ها را برای بازیابی حساب کاربری خود دنبال کنید. در صورت ارائه ایمیل یا شماره تلفن همراه صحیح در زمان ساخت حساب کاربری، بازیابی رمز عبور خیلی سریع صورت خواهد گرفت.

بازیابی پسورد حساب‌های کاربری لوکال به مراتب دشوارتر است. در ویندوز 10 ورژن 1803 و به بعد، می‌توان یک سری پرسش امنیتی به پروفایل اکانت خود افزود تا در صورت فراموش کردن پسورد، بتوان از طریق آن‌ها مجددا به ویندوز دست پیدا کرد. برای استفاده از این قابلیت به مسیر Settings > Accounts > Sign-in options بروید. این روش زمانی کاربرد دارد که پیش از وقوع حادثه به فکر چاره بوده باشید. در صورت عدم تنظیم پرسش‌های امنیتی پیش از فراموش رمز عبور، باید دردسرهای زیادی را به جان بخرید. روش‌های پیچیده معرفی شده در مطلب زیر به احتمال زیاد مشکلتان را برطرف خواهند کرد.

فراموش کردن پسورد ادمین ویندوز 8

روش ریست کردن پسورد ادمین ویندوز 8.1 شباهت زیادی با انجام این کار در ویندوز 10 دارد. ویندوز 8 اولین سیستم عامل مایکروسافت با قابلیت لاگین از طریق یک حساب کاربری مایکروسافت بود. اگر به خاطر فراموشی رمز عبور قادر به ورود به سیستم نبوده و حساب کاربری‌تان به جای لوکال، متعلق به مایکروسافت است، می‌توانید مجددا به وب سایت live.com مراجعه کنید. لینک صفحه ریست پسورد ادمین ویندوز در این وب سایت را کمی بالاتر در بخش بازیابی رمز عبور در ویندوز 10 قرار دادیم.

در ویندوز 8 خبری از پرسش‌های امنیتی نیست، به همین دلیل این راهکار بازیابی مجدد دسترسی به ویندوز در جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت دیگر کارایی ندارد. راهکارهای معرفی شده در مطلب «معرفی 3 روش برای ریست پسورد ادمین ویندوز در زمان فراموشی آن» برای ریست کردن پسورد ادمین ویندوز 8 نیز قابل استفاده هستند.

ریست کردن پسورد ادمین ویندوز 7

در ویندوز 7 با کمترین راهکارها برای بازیابی پسورد رو به رو هستید. در اینجا امکان تعریف پرسش‌های امنیتی در پروفایل حساب کاربری وجود نداشته و قابلیت لاگین با استفاده از یک اکانت مایکروسافت فراهم نیست. مجددا بهتر است از مطلب «معرفی 3 روش برای ریست پسورد ادمین ویندوز در زمان فراموشی آن» کمک بگیرید.

سایر روش‌های ریست کردن پسورد ویندوز

روش‌های معرفی شده در مطلب «معرفی 3 روش برای ریست پسورد ادمین ویندوز در زمان فراموشی آن» بسیار پردردسر هستند. علاوه بر آن‌ها، روشی ایده‌‌آل برای بازیابی رمز عبور در ویندوز 10 و ویندوز 8 معرفی کردیم. بسیاری از کاربران در حال استفاده از اکانت مایکروسافت خود برای لاگین به ویندوز هستند، اما از این موضوع بی‌خبرند و آن را یک حساب کاربری لوکال عادی می‌دانند.

در ادامه روش‌های دیگری را برای بازیابی پسورد ویندوز معرفی خواهیم کرد. بسیاری از این روش‌ها تنها در صورت چاره‌اندیشی پیش از بروز حادثه کاربردی خواهند بود.

استفاده از یک دیسک ریست پسورد

پسورد ادمین ویندوز

در تمامی سیستم عامل‌های ویندوز می‌توان برای بازیابی رمز عبور در صورت فراموشی آن یک دیسک ریست ایجاد کرد. به این ترتیب می‌توان از یک سی دی یا فلش مموری، به عنوان یک کلید اضافی برای ورود به سیستم عامل، بهره برد.

بهتر است از اکنون فکر چاره بود، در نتیجه همین الان یک دیسک ریست پسورد ایجاد کنید. ابتدا یک فلش مموری را به کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود متصل کنید. سپس در منوی استارت به دنبال گزینه Password Reset بگردید. با ورود به آن روی گزینه Create a password reset disk کلیک کرده و سپس دستورالعمل را دنبال کنید. برای پیشبرد فرآیند، نیازمند به خاطر داشتن رمز عبور حساب کاربری جاری هستید. فراموش نکنید هر کاربری به وسیله در اختیار داشتن این فلش مموری می‌تواند به کامپیوتر شما وارد شود، به همین دلیل باید از آن به شدت محافظت کنید.

استفاده از نرم افزارهای کرک پسورد

برنامه کرک پسورد

به عنوان آخرین تلاش از یک ابزار کرک پسورد همچون Ophcrack استفاده کنید. هیچ تضمینی برای کاربردی بودن این روش وجود ندارد. این ابزار در کرک پسورد ویندوز ایکس پی خوب عمل می‌کند، اما برای بازیابی پسورد ادمین ویندوزهای مدرن چندان کاربردی نیست. البته شرکت توسعه‌دهنده Ophcrack، یک ورژن دیگر از آن با نام Live CD برای ویندوز ویستا و ویندوز 7 منتشر کرد، اما در مشخصات آن نامی از ویندوز 8 و مخصوصا ویندوز 10 برده نشده است. به همین دلیل پشتیبانی از دو سیستم عامل جدیدتر مایکروسافت احتمالا به صورت غیر رسمی صورت می‌گیرد.

جدول‌های رنگین کمان مورد استفاده در برنامه‌‌های کرک پسورد، با نظر گرفتن توان محدود سیستم‌های کامپیوتری دسکتاپ و لپ تاپ کاربران، تنها در صورت کوتاه و پیچیده نبودن رمزهای عبور کارآمد عمل می‌کنند. در غیر این صورت کرک رمز عبور توسط آن‌ها به چند سال یا شاید چند دهه زمان نیاز خواهد داشت.