لای فای

لای فای جایگزین وای فای خواهد شد

نخستین سیستم لای فای (LiFi) توسط شرکت سیگنیفای رونمایی شد. این سیستم توسط نور چراغ‌های LED پهن باند اینترنت را با سرعت 150 مگابیت بر ثانیه انتقال می‌دهد. در ادامه با جزئیات این سیستم آشنا می‌شویم.

اولین سیستم تجاری لای فای جهان از سوی شرکت سیگنیفای (Signify) که البته در گذشته این شرکت را با نام فیلیپس لایتینگ (Philips Lighting) می‌شناختند، معرفی شد. این سیستم به کمک چراغ‌های ال ای دی می‌تواند اطلاعات و پهن‌باند اینترنت را به سایر دستگاه‌ها منتقل کند. در گذشته برنامه‌های کاربردی تجربی این فناوری ارائه شده بود، اما این شرکت برای نخستین بار مدل کاربردی و تجاری‌سازی شده آن را رونمایی می‌کند. این سیستم که با نام ترولای‌فای (Trulifi) معرفی شده است با فناوری فرستنده نوری بی سیم طراحی شده در چراغ‌ها بهره می‌برد.

لای فای

کاربران برای اینکه سیگنال لای فای را دریافت کنند، به یک کلید دسترسی USB نیاز خواهند داشت که به لپ تاپ متصل خواهد شد. زمانی که یو اس بی متصل باشد، ترولای‌فای قادر است اتصال بی‌سیم تا سرعت 150 مگابیت در ثانیه را در اختیار کاربر قرار دهد. شرکت سازنده این سیستم عنوان می‌کند چنین سرعتی آنقدر خوب است که می‌توان 30 فیلم با کیفیت 1080p را همزمان تماشا کرد. شرکت‌هایی از لهستان، رومانی و بلژیک به عنوان اولین مشتریان ترولایفای خواهند بود. شرکت سیگنیفای می‌گوید هدف ما دستیابی به بازارهای حرفه‌ای دسترسی است و این سیستم این توانایی را دارد در بیمارستان‌ها یا مناطق که تراکم سیگنال زیاد باشد، مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین برای اتصال ربات‌ها یا ماشین‌آلات در کارخانه‌های صنعتی نیز می‌توان از این سیستم استفاده کرد.

مزایای لای فای

لای فای

لای فای در کنار ارائه سرعت بالا و دوری از فرکانس‌های رادیویی شلوغ از مزایای مهم دیگری نیز بهره می‌برد. با توجه به اینکه داده‌ها به واسطه نور منتقل می‌شوند، می‌توان در هر کجایی که نور حرکت می‌کند، اطلاعات نیز انتقال پیدا کند. برای مثال در مکان‌های زیرزمینی عمیق نظیر مترو که دسترسی وای فای محدود می‌شود، این فناوری بسیار مفید خواهد بود. البته با توجه به اینکه نور توانایی عبور از دیوار را ندارد، اطلاعات نیز نمی‌توانند انتقال پیدا کنند که این مورد به عنوان یک نقطه ضعف یا محدودکننده این سیستم شناخته می‌شود، اما از همین مورد می‌توان به عنوان افزایش امنیت لای فای استفاده کرد. سیستم ترولای‌فای از فرستنده‌های نوری بی‌سیم نصب شده در چراغ‌ها بهره می‌برد؛ یعنی کاربران برای دسترسی به این سیستم نیازی به جایگزین کردن زیرساخت‌های روشنایی خود نخواهند داشت.

لای فای

پهن‌باند (Broadband) چیست؟

به سیستم‌های انتقال داده‌ها نظیر اطلاعات دیجیتال پهن‌باند می‌گویند که سرعت انتقال داده‌ها در محدوده صدها کیلوبیت بر ثانیه و بیشتر است؛ به بیانی دیگر پهنای باند فرکانسی این سیستم‌ها صدها کیلوهرتز و بیشتر است. گفتنی است متاسفانه بعضا کاربران اصطلاح پهن‌باند با پهنای باند را مشابه هم می‌دانند که باید بگوییم این دو اصطلاح با یکدیگر متفاوت هستند. پیش از آنکه پهن‌باند خانگی راه‌اندازی شود، کاربران فقط با استفاده از اینترنت dial-up می‌توانستند مواردی چون دانلود اطلاعات، موسیقی، فیلم و چک کردن پست الکترونیک را انجام دهند. کاربران با اینترنت dial-up برای دانلود یک آهنگ با حجم متوسط 3.5 مگابایت می‌بایست مدت زمان زیادی را صرف کنند که دانلود یک فیلم با حجم 700 مگابایت تقریبا غیرممکن بود. در اینترنت دیال‌آپ از خطوط تلفن خانگی استفاده می‌شد، اما مدتی بعد فناوری‌های جدید ارائه شدند که اینترنت پهن‌باند سرعت دانلود خانگی را تا 10 برابر نسبت به دیال‌اپ افزایش دادند. البته در آن زمان دسترسی به این فناوری کمی هزینه‌بر بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. تا صد سال دیگه همچین چیزی به چشم نمیبینیم