ام اس آی GL63 8rd

بررسی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی GL63 8rd

لپ تاپ گیمینگ ام اس آی GL63 8rd در سال گذشته معرفی شده و اکنون در بازار موجود است. ما اینک در گجت نیوز قصد داریم مشخصات، طراحی، سخت افزار و همه ویژگی‌های این لپ تاپ گیمینگ MSI را بررسی کنیم.

شرکت MSI یکی از بهترین شرکت‌های تولیدکننده و عرضه کننده لپ تاپ های گیمینگ است. این شرکت در سال گذشته یعنی در نیمه اول 2018 میلادی یک لپ تاپ گیمینگ اقتصادی و بسیار عالی به نام GL63 8rd معرفی کرد که دارای نمایشگر 15.6 اینچی و قیمت پایه 899 دلار به بالا است. ام اس آی، لپ تاپ های گیمینگ پایه خود را در سری GL به بازار عرضه می‌کند و GL63 8rd نیز مدل جدیدی در این سری است که در مقایسه با سایر لپ تاپ های گیمینگ بازار، قیمت نسبتا مناسبی دارد.

ام اس آی GL63 8rd

اول از همه مشخصات لپ تاپ گیمینگ MSI GL63 8rd را بررسی می‌کنیم:

مشخصات ام اس آی GL63 8rd

صفحه نمایش15.6 اینچی 60 هرتزی فول اچ دی، پنل IPS ساخت ال جی
حافظه SSD128 گیگابایت توشیبا
هارد دیسک1 ترابایتی کینگستون
رم8 گیگابایت
کارت گرافیکانویدیا جی فورس 1050Ti
سی پی یونسل هشتمی Core-i7 8750H
وزن دستگاه2.260 کیلوگرم
باتری41 وات ساعتی 6 سلولی لیتیوم یونی

طراحی

در ابتدا به طراحی لپ تاپ ام اس آی Gl63 8rd نگاه می‌اندازیم. این مدل مانند بیشتر لپ تاپ های گیمینگ بازار دارای طراحی با رنگ‌های قرمز و سیاه است. این دو رنگ را در همه جای لپ تاپ، از بدنه گرفته تا کیبورد و تاچ پد و حتی لبه‌های درگاه‌ها و دریچه‌های هوا مشاهده می‌کنید. لوگوی اژدهای MSI روی در دستگاه دیده می‌شود و بالای آن نیز نوشته msi به چشم می‌خورد. این لپ تاپ 2.260 کیلوگرم وزن دارد که برای یک لپ تاپ گیمینگ با سیستم خنک‌کننده‌ای که دارد، وزن مطلوبی محسوب می‌شود. اگر وزن شارژر را نیز به آن اضافه کنیم، این عدد به 3 کیلوگرم می‌رسد.

ام اس آی GL63 8rd

ام اس آی GL63 8rd دارای پهنای 29 میلی‌متر، طول 383 میلی‌متر و عرض 260 میلی‌متر است. جنس بدنه در لپ تاپ کمی انعطاف‌پذیر بوده و مانند نسل قبلی از جنس پلاستیک است و خطوط موربی روی آن دیده می‌شود. این را هم بگوییم که در لپ تاپ کمی اثر انگشت و لکه‌ها را به خود جذب می‌کند. این بدنه پلاستیکی به کاهش وزن لپ تاپ کمک کرده، اما به طبع استحکام دستگاه کاهش پیدا می‌کند. لولاهای لپ تاپ عملکرد خوبی دارد، اما شما برای باز کردن در لپ تاپ باید از هر دو دست خود استفاده کنید.

ام اس آی GL63 8rd

کیبورد و تاچ پد

کیبورد لپ تاپ MIS GL63 8rd از نوع Steelseries است که شرکت ام اس آی از چند سال پیش از این نوع کیبورد در محصولات خود استفاده می‌کند. در هنگام کار با این کیبورد کمتر به مشکل برمی‌خورید و قطعا از آن راضی خواهید بود. فاصله بین کلیدها نیز مناسب است و نور پشت آن به رنگ قرمز به شما کمک می‌کند در تاریکی هم بتوانید به خوبی با آن کار کنید. این رنگ پس زمینه کیبورد در چهار سطح قابل تنظیم است. طراحی کلید پاور هم نسبت به قبل تغییر کرده و در بالای سمت راست کلیدها به شکلی خاص طراحی شده است. دو کلید برای افزایش سرعت فن (Fan Booster) و باز کردن نرم افزار MSI Dragon Center نیز در کنار کلید پاور قرار گرفته‌اند. این کلیدها به خوبی از صفحه کلید جدا شده‌اند و امکان لمس اشتباه آنها وجود ندارد. جای کلیدهای ویندوز و Fn هم تغییر کرده تا مزاحمتی برای گیمرها ایجاد نکنند.

ام اس آی GL63 8rd

تاچ پد این لپ تاپ نسبتا سایز بزرگی دارد و عملکرد خوب، دقیق و روانی از خود بر جای می‌گذارد. دکمه‌های تاچ پد جدا شده‌اند و کلیک‌پذیری خوبی دارند. حواشی اطراف نمایشگر نسبتا زیاد است و باید به این نکته توجه داشته باشید که با یک لپ تاپ رده بالا مواجه نیستید. در اطراف نمایشگر از لبه‌های پلاستیکی استفاده شده که مانع خش خوردن نمایشگر می‌شود. وب کم HD، دو حفره میکروفون و یک چراغ LED در بالای نمایشگر قرار گرفته‌اند.

ام اس آی GL63 8rd

درگاه‌ها

در لبه سمت چپ لپ تاپ انواع درگاه‌ها شامل اسلات قفل Kensington، محل خروجی یکی از فن‌ها، درگاه لن Gigabit، اچ دی ام آی، درگاه مینی دیسپلی پورت، یو اس بی 3.1، یو اس بی تایپ C، سوکت میکروفون و جک هدفون تعبیه شده‌اند. با وجود درگاه‌های مینی دیسپلی پورت و اچ دی ام آی، می‌توانید دو نمایشگر را همزمان به لپ تاپ خود وصل کنید که این امکان برای مولتی تسکینگ بسیار مناسب است.

ام اس آی GL63 8rd

در حاشیه سمت راست لپ تاپ نیز ریدر SD Card، دو درگاه یو اس بی 3.1، محل خروجی هوا و محل اتصال شارژر دیده می‌شود.

ام اس آی GL63 8rd

در پنل پشتی نیز دو خروجی هوای دیگر داریم و در زیر لپ تاپ دریچه‌های متعدد خروجی هوای سخت افزار قرار گرفته‌اند.

ام اس آی GL63 8rd

همان‌طور که متوجه شده‌اید خبری از دی وی دی درایو نیست و ام اس آی همه فضا را برای قرار دادن قطعات داخلی، درگاه‌ها و سیستم خنک سازی استفاده کرده است. در زیر قاب زیرین دستگاه اسپیکرها را در دو طرف پایین مشاهده می‌کنیم که پنج برابر بزرگ‌تر شده‌اند تا صدای بیشتری تولید کنند. Sound Chamber هم کمک می‌کند تا باس خوبی ایجاد کند. سایر قطعات سخت افزاری دستگاه نیز هر یک در جای خود قرار گرفته‌اند و مهم‌تر از همه لوله‌های نارنجی‌رنگ و مسی سیستم خنک‌کننده دستگاه دیده می‌شوند.

ام اس آی GL63 8rd

نمایشگر

لپ تاپ گیمینگ ام اس آی GL63 8rd از نمایشگر 15.6 اینچی فول اچ دی با تراکم پیکسلی 141 پی پی آی با پنل IPS ساخته شده توسط ال جی استفاده می‌کند. حداکثر روشنایی این نمایشگر 250 لوکس بوده و ضد انعکاس نور است؛ به همین دلیل کمی روشنایی آن کمتر شده است. در هنگام کار کردن با لپ تاپ در زیر نور مستقیم، ممکن است کمی برای خوانش اطلاعات با مشکل مواجه شوید، اما در مجموع رنگ‌های مشکی و سفید را به طور عمیق نشان می‌دهد. 72 درصد پوشش فضای رنگی sRGB و 53 درصد پوشش فضای رنگی Adobe RGB از دیگر مشخصات این نمایشگر هستند. نسبت تصویر این پنل 16:9 و زاویه دید مناسب آن 45 درجه است.

ام اس آی GL63 8rd

در مجموع کیفیت نمایشگر و روشنایی و کیفیت رنگ‌ها در لپ تاپی با این قیمت راضی‌کننده است و نباید از آن انتظاری در اندازه نمایشگر لپ تاپ‌های بالارده داشته باشیم.

کارایی و سخت افزار

لپ تاپ ام اس آی GL63 8rd در نسخه‌های مختلف با کانفیگ‌های متفاوت به بازار جهانی عرضه می‌شود، اما نسخه‌ای که در اختیار ما قرار گرفته و اکنون در گجت نیوز بررسی می‌کنیم دارای سی پی یو نسل هشتمی Core i7-8750H، کارت گرافیک انویدیا جی فورس GTX 1050Ti، حافظه اس اس دی 128 گیگابایتی، هارددیسک 1 ترابایتی و 8 گیگابایت رم است. در صورت نیاز می‌توانید رم دستگاه را به 12 یا 16 گیگابایت ارتقا بدهید تا برای اجرای بازی‌های سنگین به مشکلی برنخورید؛ چرا که 8 گیگابایت رم برای یک لپ تاپ گیمینگ کمی عجیب است. 4 گیگابایت رم گرافیکی نیز برای اجرای بازی‌های مختلف کافی به نظر می‌رسد.

ام اس آی GL63 8rd

در این بررسی از بنچمارک‌های Cinebench R15، 3Dmark و گیک بنچ استفاده کردیم. در ابتدا سرعت Read و Write هاردها را بررسی می‌کنیم. برای حافظه اس اس دی 128 گیگابایتی توشیبا سرعت رید 536 و سرعت رایت 439 و برای هارد اچ دی دی 1 ترابایتی کینگستون سرعت رید 109 و سرعت رایت 107 داشتیم. در مجموع باید بگوییم که سریع‌ترین نیستند، اما در لپ تاپی در این رده راضی‌کننده هستند.

ام اس آی GL63 8rd

سپس به سراغ بنچمارک Cinebench می‌رویم که امتیاز 1868 برای سی پی یو و امتیاز 401 برای سی پی یو در حالت تک هسته‌ای به دست آمد. در بنچمارک 3Dmark نیز برای تست پردازش گرافیک کارت گرافیک انویدیا 1050Ti امتیاز 2592 به دست آمد که خیلی خوب است و تست استرس GPU و CPU با 99 درصد ایستایی راندمان خروجی سی پی یو و جی پی یو پاس کرد که نشان می‌دهد در اجراهای سنگین توان پردازشی کارت گرافیک و پردازنده کاهش پیدا نمی‌کند. نتیجه بنچمارک گیک بنچ نیز برای سی پی یو در حالت تک هسته 4594 و در حالت چند هسته‌ای 14625 بود که عالی به نظر می‌رسد.

ام اس آی GL63 8rd

در هنگام اجرای بازی ویچر 3 میانگین 37 فریم بر ثانیه و حداقل 23 فریم بر ثانیه را دریافت کردیم. گیم پلی بازی روان بود اما گاهی اوقات لگ در آن مشاهده می‌شد. در بازی Blur نیز به صورت میانگین 44 فریم بر ثانیه و حداقل 17 فریم بر ثانیه را تجربه کردیم و گیم پلی آن نیز مانند Witcher 3 روان اما گاهی با لگ بود. در نهایت در بازی نید فر اسپید پی بک (NFS Pay Back) نیز میانگین 27 فریم بر ثانیه و حداقل 13 فریم بر ثانیه داشتیم، اما متاسفانه گیم پلی کمی کند و حاوی لگ بود.

باتریام اس آی GL63 8rd

لپ تاپ ام اس آی GL63 8rd از باتری 41 وات ساعتی 6 سلولی لیتیوم یونی استفاده می‌کند که برای تماشای فیلم و وب گردی بین 3.5 تا 4 ساعت و در حالت حداکثر توان اجرایی نیز 1 ساعت و 20 دقیقه دوام می‌آورد. مدت زمان شارژ لپ تاپ نیز 2 ساعت و 5 دقیقه طول می‌کشد.

نرم افزار Dragon Centerام اس آی GL63 8rd

در این لپ تاپ اگر کلید G را فشار دهید، برنامه MSI Dragon Center برای شما باز می‌شود که یک سری اطلاعات و ابزار کارآمد و دید کلی از وضعیت حال حاضر دستگاه را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ از جمله وضعیت سی پی یو، نمایش نوع کارت گرافیک و رم. شما در این نرم افزار می‌توانید وضعیت فن‌های دستگاه را شخصی‌سازی کنید. شما در این حالت می‌توانید تنظیم کنید که وقتی دستگاه کاری انجام نمی‌دهد، توان فن‌ها در حداقل باشد. همچنین می‌توانید تنظیم کنید سرعت فن‌ها در دماهای مختلف برای GPU و CPU چه اندازه باشد.ام اس آی GL63 8rd

ویدیوی بررسی MSI GL63 8rd در گجت تی وی

امتیاز و جمع بندی

loading…!