گوشی های آیفون

کاربران ایرانی گوشی های آیفون در حال کوچ به اندروید هستند

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت با توجه به آمار، زمانی که کاربران گوشی های آیفون قصد تعویض گوشی خود را دارند، دیگر گوشی آیفون را جایگزین گوشی قبلی خود نمی‌کنند و گوشی با سیستم عامل اندروید را ترجیح می‌دهند.

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اینکه پس از تحریم اپل، گوگل و حذف کسب‌وکارها از بازارهای آی او اس و اندروید این وزارتخانه چه برنامه حمایتی دارد، عنوان کرد در ایران فقط 10 درصد از کاربران از گوشی های هوشمند اپل استفاده می‌کنند و حدود 30 تا 40 درصد درآمد کسب و کارهای آنلاین و اپلیکیشن‌ها از کاربران آیفون به دست می‌آمد. وی افزود چنین موضوعی برای کسب‌وکارها مشکلات زیادی را به همراه داشته و ما نیز اقدامات حمایتی متعددی را انجام داده‌ایم. امیر ناظمی تاکید کرد اصل پیگیری ما بر اساس شکایت است و ما شکایت خود را ارائه کرده‌ایم. مشخص نیست این موضوع چه زمانی به نتیجه خواهد رسید؛ زیرا این یک موضوع پیچیده است و بر اساس قوانین جهانی، یک دولت قادر نیست از یک شرکت شکایت کند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص حمایت از کسب‌وکارهای نوپای ایرانی اظهار کرد:

ما در سال گذشته هم از شرکت سامسونگ به دلیل اینکه اپلیکیشن‌های ایرانی را روی بازار اندروید فارسی گارانتی نمی‌کرد، شکایت کردیم و پیگیری‌های ما که به دلیل وجود نمایندگی این شرکت در ایران و وجود واردکننده رسمی به ثبت رسیده بود، سرانجام به نتیجه رسید. اما با توجه به اینکه اپل در ایران نمایندگی قانونی و رسمی ندارد، مشخص نیست که اقدامات ما چه زمانی به نتیجه خواهد رسید.

گوشی های آیفون

کاهش کاربران گوشی های آیفون

امیر ناظمی در خصوص کاهش تعداد کاربران گوشی های آیفون پس از تحریم‌ها عنوان کرد طبق آمار در حال حاضر بیش از 60 میلیون گوشی هوشمند در شبکه ارتباطات کشور وجود دارد که اگر فرض کنیم عمر یک گوشی موبایل 5 سال باشد، سالانه 12 میلیون گوشی هوشمند به دلیل پایان عمر از شبکه خارج می‌شوند. این مقام مسئول افزود در کنار پایان عمر گوشی، دلایلی چون سرقت، شکستن، سوختن یا مفقودی گوشی باعث می‌شود این دستگاه‌ها از شبکه خارج شوند. امیر ناظمی تاکید کرد در سال 96 ماهانه 1 میلیون گوشی قدیمی با گوشی جدید جایگزین می‌شد، اما با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و افزایش قیمت موبایل، در حال حاضر حداقل 500 هزار گوشی موبایل از گردونه خارج می‌شوند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد:

طبق آمار به صورت روزانه حدود 20 تا 30 هزار گوشی از شبکه خارج شده و تعویض می‌شوند که با توجه به آمار زمانی که کاربر آیفون به دلایلی که عنوان شد، قصد تعویض یا جابجایی گوشی خود را دارد، دیگر گوشی آیفون را جایگزین گوشی قبلی خود نمی‌کند و گوشی با سیستم عامل اندروید را ترجیح می‌دهد. اینکه برخی می‌گویند به صورت روزانه 7 هزار گوشی آیفون خاموش می‌شود، رقم دور از ذهنی نیست؛ در واقع کاربران گوشی های آیفون به جای اینکه باز هم گوشی آیفون بخرند به خرید گوشی های اندرویدی اقدام می‌کنند. این آمارها به صورت دوره‌ای توسط بیزینس مانیتور منتشر و بر روی سامانه رگولاتوری نیز ارائه می‌شود. البته هدف ما این است که گزارش‌های دقیق‌تری را به تفکیک استان شامل اطلاعات مربوط به اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر کنیم.